۱
 
ایران خبر بررسی می کند؛

جادو و فال و اسطرلاب از کجا می آیند؟

کد مطلب: 39791
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۳
بیش از 65 درصد مراجعان به رمالان و فالگیران زنان تحصیل کرده هستند که تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند و 94 درصد مراجعه کنندگان را زنان تشکیل می دهند و حداقل درآمد این افراد حدود 5 میلیون تومان است که بدون تخصص و زحمت درآمد چند میلیونی دارند.
 
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیاطِینَ کَفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَینِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَلَا ینْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کَانُوا یعْلَمُونَ(البقره/۱۰۲)
و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می‌خواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد می‌دادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمی‌دادند، مگر اینکه از پیش به او می‌گفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را می‌آموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند. آنها قسمتهایی را فرامی‌گرفتند که به آنان زیان می‌رسانید و نفعی نمی‌داد. و مسلما می‌دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهره‌ای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر می‌دانستند!!

 
 به گزارش ایران خبر، نیاز انسان حضرت علی (ع) میفرماید: کسی که سحر بیاموزد، کم یا زیاد، کافر شده است و رابطه او با خداوند به کلّی قطع میشود.
شهید مطهری در مقاله «حماسه حسینی درباره واقعه کربلا» میگوید: در طبقه بندی شناخت و معرفت های بشری، خرافات، شناختی عامیانه تلقی می شود و در گذر نسلها، خرافات جزئی از فرهنگ شده و نسل به نسل انتقال پیدا میکند و متاسفانه مردم تفاوتی میان باورهای غلط و باورهای صحیح قائل نمی شوند. عالمان و اندیشمندان باید با آگاهی بخشی و افزایش معرفت دینی مردم جامعه از گسترش و انتقال این باورهای غلط به نسلهای بعدی جلوگیری کنند.  باید توجه داشت، هرچه بیشتر به مسائل دینی پرداخته شود، مبارزه با معضلاتی مانند خرافه تاثیرگذارتر خواهد بود.
 
*دولت ضعیف و مردم فقیر گرایش به فال و دعا می آورد !
 

دکتر جغتایی، جامعه شناس، میگوید:  فال و فالگیری نتیجه اعتقادات خرافی است و افراد دارای اعتقادات خرافی بیشتر به این فرهنگ روی می آورند. هر چند این موضوع در فرهنگ گذشتگان بیشتر قابل مشاهده است به طوری که این فرهنگ در افراد قبیله نشین آفریقایی بیشتر از سایر جوامع دنیا مشهود است.
دکتر قرائی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس،  اضافه میکند: در مشرق زمین و در کشورهای فقیر که افراد نمیتوانند به امیال و خواسته های خود در حالت واقعی برسند و از سوی دیگر مسوولان نیز توانایی برآورده کردن خواسته های مردم را ندارند، گرایش به خرافات، فال و فالگیری بیشتر می شود و هر چقدر مردم از طبقات پایینتر اجتماع و فقیرتر باشند بیشتر به رمل و اسطرلاب و... روی می آورند.
 
*انسان بی اراده و تابع سرنوشت



البته فال گرفتن از یک جنبه مثبت است چون مدتی هر چند محدود، به افراد نوعی امید و رضایت خاطر می دهد اما جنبه منفی آن هم این است که افراد را به خرافه و خرافه پرستی بیشتر و پذیرش این موضوع که انسان موجودی منفعل و بلااراده است و در زندگی واقعی خود نقش چندانی ندارد، سوق می دهد.
این جامعه شناس تاکید میکند: خرافات البته متاثر از فرهنگ ما نیز هست و باورهای سنتی ما،خرافه پرستی را توجیه میکند . رواج خرافه گرایی که متاسفانه برخی عناصر فرهنگی نیز آن را تائید می کنند برای جامعه مضر است و مردم را از واقعیات زندگی دور میکند و باعث میشود آنان برای حل مشکلات به رویا و توهم روی بیاورند. نیروی انسانی به هدر می رود و در مجموع جامعه از حرکت و پویایی باز می ماند.
وی می افزاید: متاسفانه اینگونه گرایش ها به دعا و فال انسانها را تقدیری و سرنوشتی بار می آورد به طوری که فرد برای رسیدن به خواسته هایش تلاش نمیکند و خودش را به دست تقدیر می سپارد.
قرائی مقدم اضافه میکند: این افراد در پی محرومیت ها، سردرگمی و نابسامانی های موجود در زندگیشان (حال به هر علتی) مسیر متوسل شدن به خرافه را راه نجاتی برای خود می دانند.
وی مهمترین علل رواج این نوع خرافه در جامعه را افزایش احساس ناامنی و پنهانکاری خصوصیات فردی و روابط اجتماعی میداند.
دکتر مجید کاشانی ، رییس مرکز پژوهش های اجتماعی دانشگاه  آزاد گفت : خداوند در قرآن می فرماید: سیر کنید در زمین و ببینید که چگونه دیگران زندگی می کردند و درس عبرت بگیرید. از دیدگاه ادیان مختلف، بزرگان دینی، پیشکسوتان جامعه؛ همیشه ارتباط با آیین ها، سنن، افکار و ایده های گذشته وجود داشته است. این مسئله خود یک عمل به هنجار و ارزشمند است و در حقیقت یک سره است، اما این سره با یک ناسره خلط شده چرا که بین مرز دین به معنای معنویت حقیقی و شبه دین یا خرافات فاصله بسیار اندکی دیده میشود.
 
*حتی ثروتمندان...
 

او ادامه داد: آمارهای نیروی انتظامی، محاکم قضایی و آسیب دیدگان اجتماعی در شهر تهران، حاکی از آن است که بسیاری از افراد حتی از اقشار ثروتمند جامعه به دلیل اعتقاد به برخی از آثار استفاده از مواد روانگردان، شرکت در برخی از جلسات، استفاده از پیشگویی ها، فالگیری ها زندگی خود را تباه ساخته اند و از طرف خانواده های خود ترد شده اند و به عنوان یک فرد نا به هنجار و آسیب دیده زندگی خوبی ندارند. در مراکز استان ها، شهرهای بزرگ و مناطقی که انبوه جمعیت وجود دارد به واسطه گمراهی ها، زمینه سودجویی مساعد تر است از این رو رسانه ها و مخصوصا صدا و سیمای که متعهد به نظام اجتماعی و ارزش های ملی و اسلامی هستند باید در این زمینه  کار کنند و به ترمیم افکار بپردازند.
دکتر کیانوش امینی ،کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان  مرکزی اظهار داشت: فالگیران چیزهایی را به مردم می گویند که آنها دوست دارند بشنوند؛ لذا باید به این نکته اذعان داشت که بحث خرافات در باور ما وجود دارد و این یک مساله جهان شمول است.
کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب های اجتماعی ادامه داد: باورها قوی تر از عقل و منطق آدم ها هستند؛ لذا افراد به دلیل ضعف در تجزیه و تحلیل مساله و به دلیل عدم توانایی در این زمینه بر حسب باورهای غلط فال را انتخاب می کنند.
 
*تحصیلکرده ها هم سراغ  فالگیر می روند


نیکا خسروی می نویسد:نه تنها در بین عامه مردم، حتی بسیاری از دارندگان مدارک و مدارج دانشگاهی نیز فال می گیرند و به فالگیرها مراجعه می کنند. اما هنوز محققان علوم اجتماعی کمتر به بررسی این پدیده پرداخته اند. شاید به این دلیل که هنوز فالگیری را به حد کافی مهم یا ارزشمند نمی دانند که درباره آن بیاندیشند و یا اینکه فالگیری را نوعی کنش زنانه غیر مهم می دانند که از حیطه دستور کار آنها خارج است.
مسلما از لحاظ علمی نمی شود پیشگویی ها و گفته های فالگیرها را تبیین کرد و برایش مبنای عقلی ارائه نمود. از این رو، مراجعه افراد به فالگیرها نوعی کنش غیر عقلانی است.

* ضعف ايمان


ضعف ايمان و عدم توكل به خدا، افسردگي و نااميدي دليل اصلي مراجعه به اين افراد است. الان متاسفانه 30درصد ايراني ها افسردگي موقت و 22درصدشان افسردگي دائمي دارند. همين هم باعث داغ شدن بازار كلاهبرداري ها از اين طريق شده است. اما همانطور كه در اول مصاحبه گفتم نگراني اساسي ما جايي است كه مي بينيم كه متاسفانه 75درصد از مراجعان به فالگيرها افرادي هستند كه تحصيلات بالاتر از ديپلم دارند در حالي كه 95درصد فالگيرها و دعانويس ها زير ديپلم سواد دارند و فقط 5درصدشان بين ديپلم و ليسانس درس خوانده اند.


*نخستین  جادوگران


در مورد زادگاه اصلی فال، اتفاق نظری وجود ندارد اما آنچه مسلم است تاریخچه فال به اقوام آریایی برمی گردد و بدین ترتیب تاریخ جادوگری و فالگیری به شرق میرسد اما محققان میگویند مردم برخی کشورها از نظر آمار مراجعه به فالگیر، گوی سبقت را از سایر مردم دنیا ربوده اند، انگلیسیها و رمانیایی ها از جمله این افراد هستند ولی باید به این آمار ایرانیها را هم اضافه کرد.
اما در تاریخ بیش از همه یهودیان به جادوگری شهره اند به گونه ای که حتی امروز نیز بیشتر کتابهای مدعی جادوگری به زبان عبری هستند.


*دلایل مراجعه به فالگیران


یکی از عوامل بسیار مهمی که افراد مختلف، به رمالان و دعانویسان و طالع بینان روی می‏ آورند، فاصله‏ گرفتن از عقل و منطق است. در واقع فالگیری را می توان به مثابه افیون برای جامعه امروز دانست. همه کسانی که به اموری هم چون؛ سرکتاب، کارگشایی، فال و طالع‏ بینی و مانند آن روی می‏ آورند، آدم‏های درمانده و مستأصلی هستند که دستشان از هر گونه مبنای علمی و منطقی خارج است.
استیصال:فرحناز رفیعی، روانشناس درمورد دلایلی که  فرد سراغ فالگیر می رود معتقد است : این رفتار نشانه استیصال در فرد است. آدمهایی که سراغ فال پیشگویی یا هرگونه مشورتهای این گونه میروند آدمهایی هستند که به خاطر مشکلات زندگیشان احساس ناامنی میکنند و در واقع به جستجوی امنیت در زندگی ، سراغ فالگیرها می روند. این دسته از افراد میخواهند با مراجعه به فالگیر برای خودشان امنیت تولید کنند غافل از این که امنیتی که در سایه سخنان فالگیر به وجود می آید اساسا واقعی نخواهد بود اما فرد مستاصل و ناتوان خواستار این است که یک نفر از بیرون به او امید بدهد.
جهل:دکتر مجید کاشانی، رییس مرکز پژوهش های اجتماعی دانشگاه آزاد در خصوص علت افزایش رجوع مردم به سمت خرافات گفت : وجود بستر و زمینه های جهل در جامعه عامل عمومیت پنهانی سودجویان و فالگیران است . امروز نیز تحریم، فقر، بیکاری، فرهنگهای منفی سبب رجوع به فالگیری شده و جوانان در این مسیر مظلوم ترین قشر آسیب دیده هستند.
*راحت طلبی:دکتر کیانوش امینی ،کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی در این خصوص با اشاره به ضرب المثل " گر اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی" گفت: افراد به دلیل اینکه توانایی حل مساله و مهارت لازم برای مواجه شدن با مشکلات را ندارند همیشه دوست دارند آسانترین راه را برای رهایی از مشکلات بوجود آمده انتخاب کنند ؛ بنابراین به زعم خودشان و باورهایشان به سمت افراد فالگیر و دعانویس می روند.
دکتر شیوا دولت آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در این باره میگوید: وقتی انسان با باور حل مسائل و مشکلاتش به سراغ مرجعی مثل یک فالگیر می رود و احساس تلقین پذیری شدید را با خود حمل میکند، میزان تأثیرپذیری اش بیشتر می شود و طوری رفتار می کند که به او القا شده است؛ در حالی که بخش بزرگی از این تأثیرپذیری را خود شخص و باور درونی او ساخته است و به واسطه انگیزه و امیدی که در قلب او شکل میدهد بر رفتارهای او دست کم تا آیندهای نزدیک ، تأثیر میگذارد و نتیجه مسائل هم به شکل بهتری پیش خواهد رفت.
 
 
 

*جوانان درخطر
 

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی گفت: بیش از 65 درصد مراجعان به رمالان و فالگیران زنان تحصیل کرده هستند که تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند و 94 درصد مراجعه کنندگان را زنان تشکیل می دهند و حداقل درآمد این افراد حدود 5 میلیون تومان است که بدون تخصص و زحمت درآمد چند میلیونی دارند.
وزارت بهداشت اعلام کرده است ۱۰ درصد جمعیت کشور طی یک سال نزد افراد غیرمتخصص و بی صلاحیت مانند دعانویس، رمال و... رفته اند. آمارها نشان می دهد در تحقیقی که توسط دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی تهران شمال در مورد سطح گرایش دختران دانشجو به خرافات انجام شده، مشخص شده است ۶۸ درصد از دختران در فاصله سنی ۱۸ تا ۲۶ سال دست کم یکبار به فالگیر مراجعه کرده اند،۵۰ درصد نیز چند بار مراجعه کرده اند و ۸۳ درصد از دانشجویان حرفهای فالگیران را تصدیق کرده و با اعتقاد به سراغ آنها رفته اند.
 
 
 * بازار سیاه وارد کننده کتاب های غیر مجاز


 
به مروز زمان نه تنها نقش سحر و جادو در زندگی افراد کمرنگ نشد بلکه بیشتر هم شد و اکثر مردم ‏فکر می‌کنند که اگر مشکلی در زندگی دارند حتما کسی برای آنها سحر و جادو کرده‌است. نمی‌توانیم ‏بگوییم سحر و جادو عنصری دروغین است نه، در قرآن و در روایات معصومین برای باطل کردن سحر ‏و جادو دستورهایی منظور گشته است. اما برخی افراد سودجو و شیاد با استفاده از حربه‌هایی مثل ‏رمالی، فالگیری و دعانویسی قصد اخاذی از مردم را دارند. ‏

در همین شهر کوچک خودمان هم هستند کسانی که در کوچه و بازار می گردند تا شاید طعمه‌ای ‏ساده پیدا کنند تا بتوانند حرف‌های دروغین خودشان را به او تزریق کنند.‏

‏ البته این افراد موفق هم بوده‌اند و ضمن کلاهبرداری و اخذ مبالغ از پنجاه هزار تا دومیلیون تومان نه ‏تنها مشکل فرد را حل نکرده‌اند بلکه کلاه بزرگی هم سرشان گذاشته‌اند، بعد هم اگر فرد متوجه حقه ‏آنها شده باشد و بخواهد آنها را لو دهد با موکل‌ (اکثر دعانویسان ادعا می‌کنند که با اجنه و جنیان ‏رابطه دارند) آنها را می‌ترسانند و یا با حقه اینکه آدم‌های مستجاب الدعوه هستند مردم را فریب ‏می‌دهند‎.

 
*859000  سایت فال و دعا


اقسام این دست کلاه برداری امروزه در حال افزایش است. فال قهوه، ورق، طالوت، نخود، کف بینی ‏و.... در کنار این اقلام فال‌گیری است‎.

یکی از رسانه ها  نوشت:برخی افراد هم بعضا مشاهده شده در قالب مغازه‌های عطاری اقدام به دعا‌نویسی می کنند. برخی افراد ‏هم با حقه اینکه می‌خواهند دعا‌نویسی یاد دهند اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند. در فضای مجازی هم ‏اگر گشتی بزنید و عبارت سحر و یا فال و یا دعا و جادو را جستجو کنید بالغ بر 859,000 سایت در ‏اختیار شما قرار خواهد گرفت، که هر کدامشان سعی در عوام فریبی دارند‎.

حتی مشاهده شده برخی از دعا نویسان کارت ویزیت دارند و روی کارت نوشته شده با مجوز از‎....
 البته در برخی از کتاب‌فروشی‌های شهرستان هم هستند کسانی که از بازار سیاه کتاب‌های غیرمجاز دعا‌نویسی وارد می‌کنند و به افرادی که به اصطلاح به آن‌ها دعا‌نویس می‌گویند می‌دهند.

 
 * چاپ کتاب های ممنوعه در چاپخانه های زیرزمینی

 
یکی از فروشندگان کتاب با اشاره به اینکه کتاب‌های دعانویسی و فال به صورت غیر مجاز در برخی کتاب فروشی‌ها عرضه می‌شود خاطرنشان کرد: اگر کسی خریدار این قبیل کتاب‌ها باشد می‌آورند و می‌فروشند ولی چون ورود این کتاب‌ها به کتاب فروشی‌ها ممنوع است به صورت مخفی آورده می‌شود.
وی با بیان اینکه این کتاب‌ها در بازار سیاه عرضه می‌شود، گفت: کتاب‌های ممنوعه در چاپ خانه‌های زیر زمینی چاپ می‌شود و به بازار عرضه می‌شود.
این فروشنده بیان داشت: افرادی که طالب این گونه کتاب‌ها هستند و برای خرید به کتاب فروشی مراجعه می‌کنند اغلب دارای محاسن بلند و موهای بسته هستند و انگشترهای بزرگ در دست می‌گذارند و با انجام یکسری از اعمال که برگرفته از قانون طبیعت و متافیزیک است سعی در جلب توجه دارند.

 
* از دعای مهرومحبت تا ترساندن با موکل


این خانم با اشاره به اینکه با شوهر خود اختلاف داشته و به توصیه یکی از دوستانش به دعا نویس مراجعه کرده بود، افزود: اختلاف من و همسرم شاید با حرف زدن و یا مشاوره خیلی راحت حل می‌شد ولی متاسفانه من اشتباه کردم و به دعا نویس مراجعه کردم؛ دعا نویس هم برای دعایی که به قول خودش باعث مهر و محبت می‌شد از من مبلغ پانصدهزار تومان گرفت.
وی در ادامه افزود: اول نمی‌خواستم این کار را انجام بدهم ولی بالاخره پول را دادم و دعا را گرفتم. مدت زیادی گذشت ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و دعا هیچ اثری نکرد. مجددا به همان دعانویس مراجعه کردم و وقتی گفتم دعا اثر نکرد و باید پولم را پس دهد مرا با عنوان اینکه موکل( عده ای از دعا نویسان ادعا می‌کنند با عالم اجنه در ارتباط هستند و به این اصطلاحا موکل می‌گویند) دارد و دستور می‌دهد مرا اذیت کند از آن‌جا بیرون کرد.
 
 * یک میلیون تومان بابت دعای مهر ومحبت


دختر خانم دانشجویی با بیان اینکه به یکی از هم کلاسی‌هایش علاقه داشته و برای جلب توجه آن نزد دعا نویس و فال قهوه رفته بود، اذعان داشت: اول به خانمی که ادعا می‌کردند در فال قهوه تبحر خاصی دارد مراجعه کردم، بعد آن خانم مرا به یک دعا نویس معرفی کرد تا از او دعایی بگیرم. به دعانویس مراجعه کردم و او ادعا کرد برای تهیه دعای جلب توجه معشوق باید هر روز تخم مرغ را آتش بزنم تا آن شخص به سمت من بیاید.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه در مرحله دوم دعای مخصوص را باید با دادن مبلغ یک میلیون تومان دریافت م‌کردم، خاطرنشان کرد: دعا نویس ادعا کرد دعا را روی یک صفحه مرغوب و جادویی فلزی حک کرده است و باید آن دعا را در آب یا چای یا شربت بزنم و به خورد آن پسر بدهم.
 
*دعا نویسی بر روی اندام دختران و زنان ؟!

یکی از روشهایی که مدعیان دروغین در جهت اعمال شنیع و افکار پلید خود به آن استناد می کنند ادعایی است در این خصوص که این افراد تنها و مطمئن ترین راه زندگى را در اختیار دارند. آنها مردم را با توسل به تبلیغ پیرامون یک مأموریت خاص و یا علوم ویژه که قرار است، داشته باشند! در پیروى از خودشان گول میزنند.
 
مأموریت خاص عبارت از موعظه حول یک دانش ظاهرا "سرى " است! که رهبران تصریح میکنند که تنها بر کسانى که به آنها بپیوندند فاش خواهد شد.!
  درهمین رابطه فردی شیاد در یکی از روستاهای استان فارس با اغفال خانواده ها با عنوان این مطلب که تنها راه بخت گشایی دختران دعا نویسی بر روی اندام آنها می باشد به دعا نویسی بر روی اندام دختران روی آورده است .
این شخص کذاب مدعی است با دعا نوشتن بر روی سینه و ران دختران  بخت آنها باز می شود.
گفتنی است این فرد حدود 70 سال سن دارد و از قدیم به دعا نویسی مشغول بوده و برخی خانواده ها به علت عدم آگاهی به وی مراجعه کرده و او با خواندن صیغه محرمیت اقدام به دعا نویسی روی بدن دختران جوان اقدام می کند و این حرف ها تنها بخش خیلی کوچکی از دردسرهای مراجعه کنندگان به رمال و دعانویس است.

 
*نظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در خصوص دعانویسی + متن استفتاء


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ چند سئوال از مقلدان نظر فقهی خود را در خصوص دعانویسی و عمل کردن به استخاره بیان داشته‌اند.
، متن سئوالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید را به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر معظم‌له منتشر می‌‌کند.

* آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
دريافت يا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.
* دعاهایی که نویسندگان آن ها ادعا می‏کنند که در کتاب های قدیمی دعا نقل شده‏اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟.
اگر دعاها از ائمه اطهار(ع) نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به اين اميد که از معصوم(عليه‌السلام) باشند، اشکال ندارد.

* آیا عمل به استخاره واجب است؟
الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

* بنا بر آنچه گفته می‏شود در کارهای خیر، نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشده‏ای که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب می‏شود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟
استخاره برای رفع حيرت و ترديد در انجام کارهای مباح است، اعم از اينکه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگی انجام آن. بنابراين در کارهای خير که در آنها حيرت وجود ندارد، استخاره لازم نيست و همچنين استخاره برای آگاهی از آينده شخص يا عمل نمی‏ باشد.

* آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن، استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
جواز استخاره با قرآن يا تسبيح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن ترديد و حيرت داشته باشد به ‌طوری که قادر بر اتخاذ تصميم نباشد، می‏توان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نيست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.

* آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟
شايسته است انسان در اموری که می‏خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت کند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتی که با اين کارها تحيّر او برطرف نشد، می‏تواند استخاره کند.

* آیا چند بار استخاره برای یک کار صحیح است؟
 چون استخاره برای رفع حيرت است، بنابراين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول، تکرار آن معنی ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.

* گاهی مشاهده می‏شود نوشته‏ هایی که متضمّن معجزات امام رضا(علیه‏السلام) هستند با قرار دادن آنها بین صفحه‏های کتابهای زیارت که در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع می‏شوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزه‌ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسی که آنها را می‏خواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟

از نظر شرعی دليلی بر اعتبار اين امور وجود ندارد و کسی هم که آنها را می‏خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنی بر نوشتن آنها نيست.
 

*فالگیری در قانون:


اگر چه رمالی، جادوگری و سرکتاب باز کردن در قانون فعلی جرم محسوب نمیشود اما با استفاده از قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری با این افراد میتوان به عنوان کلاهبردار برخورد کرد. قضات دادگاههای کیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می کنند.
یکی از جرایم رمالی عبارت است از تحصیل مال نامشروع. قضات دادگاههای کیفری گاه با استناد به ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری که در مورد تحصیل مال به طریق نامشروع است، رمالان و فالگیران را مجازات می کنند. این ماده مقرر میکند: هر کس به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب میشود و علاوه بر رد اصل مال، به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال بدست آمده محکوم خواهد شد.
جرم بعدی نیز کلاهبرداری است. در این باره باید گفت که بر اساس ماده یک قانون، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع بترساند و از این طریق مالی تحصیل کنند کلاهبردار محسوب میشود و علاوه بر رد اصل مال صاحبش به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم خواهد شد. برای این که فالگیری یا دعانویسی، کلاهبرداری تلقی شود و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد سه شرط لازم است:
1-متقلبانه بودن وسایلی که از آن ها برای اغفال دیگران استفاده می شود.
2- اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است.
3-پرداخت مال یا وجه نقد.
زمانی که لایحه مجازات اسلامی تقدیم مجلس شد، در بخشی از آن به سحر و جادو هم اشاره شده بود: مسلمانی که با سحر و جادو سر وکار داشته و آن را در جامعه به عنوان حرفه یا فرقه ای ترویج نماید محکوم به قتل است. البته رمالی با سحر و جادو متفاوت است اما به هر حال بعد از سال 1324 این اولین بار بود که قانونگذار به این موضوع توجه می کرد. البته در متن نهایی قانون جدید مجازات اسلامی این ماده حذف شده است.
سید محمد تقی محصل همدانی، حقوقدان، در زمینه مجرمانه خواندن فعالیتهای فالگیران، رمالان و کف بینان معتقد است: از آنجا که این اعمال فعالیتهای مجرمانه ای هستند خود به اعمال مجرمانه دیگری از قبیل رابطه نامشروع، طلاق، قتل، ضرب و جرح و... دامن می زنند، اما برای تعیین معیار جرم این افراد باید دید که پیامد و نتیجه نهایی چنین عملی با کدام یک از مصادیق جرم در قانون مطابقت دارد تا این تبعات به فراخور نوع جرم ارتکابی مستوجب کیفر و مجازات افراد خاطی شود.
این حساسیت به موضوع یا پدیده فال گیری منحصر به دولت ایران نیست بلکه در بسیاری از کشورهای جهان، قوانین رسمی از فعالیت هایی مانند رمالی و فالگیری که منجر به خسارت مالی یا اجتماعی شهروندان شود، حمایت نمی کنند. هر چند دولت ها عملا در این زمینه با نوعی اغماض عمل می کنند و اساسا این مقوله جزء عرصه خصوصی زندگی شهروندان محسوب می شود مگر آن که شهروندان به پلیس علیه فردی به جرم کلاهبرداری از راه رمالی و فالگیری شکایت کند. البته در دولت هایی که خود را به ارزش های ایدئولوژیک معین متعهد بدانند مانند دولت های اسلامی، فالگیری علاوه بر کلاهبردی نوعی جرم فرهنگی نیز محسوب می شود.
گودرز سجودی، روان درمان، پرده از بخش دیگری از رمز و راز زنان فالگیر برمی دارد و میگوید: وجود راه حل هایی برای حل مشکلات مردم از قبیل کف بینی، فال شمع، تاروت و ... مدتی است که در زندگی روزمره مردم بیش از پیش به چشم میخورد، در آرایشگاهها، پارکها، سالنهای ورزشی، استخرها شاهد حضور زنانی هستیم که به این امر میپردازند و مشتریان خود را سر کیسه می کنند.
سرهنگ مهرداد امیدی،رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی اظهار داشت: در طول 6 ماه نخست امسال 413 پرونده مرتبط با رمالی و فالگیری در پلیس آگاهی تشکیل شد که در این رابطه 71 متهم شناسایی و دستگیر شدند و برای 64 نفر از متهمان از جمله 43 مرد و 21 زن قرار تامین صادر شد.
وی ادامه داد: طبق قانون اگر در رمالی و فالگیری بزه دیدگان فریب خورده یا گمراه شوند فرد رمال مرتکب جرم شده است و می توان از این فرد شکایت کرد.


*دستمزد فالگیران:


در جدول زیر قیمت چند نوع فال در ۱۰ منطقه از تهران و کرج را بنا بر ادعای برخی رسانه ها ملاحظه میکنید:
 
  فال قهوه فال ورق فال تاروت
تهرانسر 10.000 8000 -
قیطریه 15.000 10.000 -
کرج 4000 - -
شهرک راه آهن 20.000 - 15.000
مهرآباد 7000 - 4000
سردارجنگل 8000 - 8000
جنت آباد 7000 5000 -
ستارخان 14.000 - -
میدان توحید 4000 4000 4000
ونک 35.000 30.000 30.000
 













آمارها نشان میدهد برخی فالگیرها مشتریان دائمی و حتی بین چهار تا شش میلیون تومان، درآمد ثابت ماهانه دارند. در حال حاضر طبق اعلام سایت مرکز آمار جمعیت کشور حدود ۷۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۶۶۹ میلیون نفر است. طبق اعلام پژوهش صورت گرفته، هفت میلیون و ۷۵۰ هزار نفر به فالگیران و رمالان مراجعه می کنند. گرچه این روزها واقعیت نشان میدهد که چیزی بیشتر از ده درصد از ایرانیان به فالگیران مراجعه میکنند.
رییس پلیس آگاهی استان تهران و البرز سال ۹۰ در مورد مبلغی که رمالان از مردم میگیرند گفته بود : بر حسب میزان شهرت و مقبولیت، رمالان مبالغی بین ۲۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان دریافت و در برخی موارد مبالغ قابل توجهی تا سقف پنج میلیون تومان نیز دریافت میکنند. با احتساب همان مراجعه ده درصد ایرانیان در سال به جادوگران، و با فرض این که به طور میانگین هر فرد (با در نظر گرفتن دفعات دیگر مراجعه به همان رمال یا رمال دیگر) پنجاه هزار تومان تقدیم این فالگیران و رمالان بکند، ایرانیان سالانه ۳۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از درآمد خود را به جیب رمالان و فالگیران سرازیر میکنند.


*آسیبهای ناشی از فال و فالگیری


۱- اعتیاد به فال و ایجاد مشکلات روحی و روانی:به گفته رابعه موحد، روانشناس، افرادی به سراغ فالگیرها و رمالها می روند که سرخورده و عاجز از حل مشکلاتشان هستند و این مسأله نیز بیشتر در جوامع سرخورده و عقب مانده دیده می شود. وقتی این افراد به روانشناس مراجعه میکنند، به آنها گفته خواهدشد که خودشان مسئول نجاتشان هستند و بایدها و نبایدها را به آنها گوشزد می کند. اما فالگیر به آنها وعدهه ایی شیرین می دهد و آنها را متوجه مسئولیت خود نمی کند. این افراد به نوعی پس از مدتی بطور کلی قدرت تصمیم گیریشان را از دست داده و برای هر تصمیم ریز و درشتی ناچار به این افراد روی می آورند؛ و یا پس از عملی نشدن وعدهها ی فالگیر سرخورده میشوند و دیگر سراغ فال نمیروند.

 ۲- از هم پاشیدگی خانواده ها:نگاهی اجمالی به پروندههای موجود در شعب مختلف دادگاهها نشان میدهد فالگیری و رمالی به عنوان یک معضل اجتماعی و خانوادگی تلقی می شود و بسیاری از خانوادهها قربانی کلاهبرداری شیادان شده و نه تنها اعضای خانواده متحمل پرداخت هزینه های هنگفت برای فالگیری، وردنویسی، جادوگری، بخت گشایی و غیره می شوند، بلکه کانون گرم خانواده نیز دستخوش آسیب هایی خواهد شد. برخی گزارش ها نشان می دهد حدود ۵ درصد از طلاقها با موضوع رمالی، فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد. علاوه بر این، جرایم متعدد دیگری مانند سوء استفاده جنسی، کلاهبرداری و سرقت نیز توسط رمالان رخ می دهد . رییس پلیس آگاهی استان تهران و البرز در این زمینه از سوءاستفاده جنسی رمالان و فالگیران از برخی مشتریان خود خبر داد و گفت: یکی از رمالان به بهانه نوشتن دعا روی بدن زنان برای رفع مشکلات آنان، اقدام به تجاوز به آنها کرده و پروندهای نیز در این زمینه با شکایت ۱۵ زن و دختر تشکیل شده است.

3- کلاهبرداری و ضررهای مالی:از نظر قانون، رمالی، کفبینی و فال گرفتن، امیدوار کردن مردم به امور غیرواقعی و واهی است چرا که فرد پیشگو با حیله و فریب مخاطب خود را امیدوار می کند و از آینده خبر می دهد، از این راه مال وی را میبرد.
سرهنگ عبدالله قاسمی، معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا، با بیان اینکه اخیرا افرادی برای انجام این کارها کارت ویزیت چاپ میکنند، یکی از شیوه های کلاهبرداری را رمالی عنوان میکند و می افزاید: افرادی مدعی می شوند که میتوانند آینده افراد را بازگو کرده و تغییر دهند در نتیجه با این شیوه اقدام به کلاهبرداری از طعمههای خود میکنند و طبق پروندههای موجود بیشتر افرادی که به دعانویس ها و رمال ها مراجعه میکنند، افراد متمول هستند چون طبقات پایین نمیتوانند هزینه گزافی که این افراد در نظر دارند، پرداخت کنند.
4- آسیبهای جانی:به گفته دکتر مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، رمالان با تجویز طلسم هایی مختلف که از فلز درست شده و یا دادن طلسم های خوراکی مشتریان را امیدوار به انجام نیت میکنند. طلسم این گونه افراد معمولا در نوع خوراکی از اقلام بسیار مجهول و ناشناخته تشکیل می شود. مغز کلاغ، استخوان سگ، پشم کفتار، چشم گربه و اقلامی از این قبیل معمولا اجزای تشکیل دهنده طلسم های خوراکی هستند که در پاره ای از اوقات نه تنها اثر مثبت ندارند، بلکه باعث بیماری، جنون و یا مرگ طرف مقابل می شوند.

*تبلیغات


با تبلیغات رنگارنگ، فالگیران و رمالان سفره حیله و تزویر را در عالم مجازی اینترنت، بخصوص برای خانم‎ها گسترده ‏اند. به عنوان نمونه 1000 صفحه وب در بخش فارسی و حدود 170 میلیون نمونه خدمات فال گیری در موتور‏های جستجوگر اینترنتی فعال هستند. شبکه ‏های ماهواره‏ای نیز در تکاپوی ۲۴ ساعته درترویج فال قهوه و فال ورق و خرافه‏ های غیرمسلمانان در سطح وسیعی به فعالیت مشغول ‏اند.
بعلاوه کتب بسیاری نیز درباره راهنمای فالگیری و پدیده‏ های مشابه آن به زبان فارسی ترجمه یا تالیف شده و روش‏های متنوعی برای فالگیری به وجود آمده است و به شکل‏های گوناگون به آموزش فالگیری پرداخته می‏شود. برخی گزارش‏ها نشان می‏دهد حدود 5 درصد از طلاق‏ها با موضوع رمالی، فالگیری و دعانویسی ارتباط دارند. امروزه حتی گروه‏های شیطان‏ پرست و معنویت‏ های کاذب به پدیده هایی؛ چون فالگیری، دعانویسی و رمالی دامن می‏ زنند و با سوءاستفاده و بازیچه قرار دادن احساسات و عواطف مردم، آنها را نسبت به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی سست و بی ‏اراده می‏ کنند تا به خیال خام خود از این راه، آموزه‏های دینی و الزامات اسلامی را محو نمایند.

*راههایی برای مقابله با گرایش به دعا و فال

1- روحانیت و علمای دین در این میان دارای نقش مهمی هستند متاسفانه جایگاه دعا برای ما به درستی تبیین نشده است . دکتر عبدالرضا علیزاده، جامعه شناس، معتقد است، بررسی عواملی که باعث انحراف ملل میشود و پیشگیری از انتقال تفکرات غلط و رواج خرافات و سحر و جادو به نسلهای بعدی، امری مهم تلقی میشود. به طور کلی رواج چنین اندیشه های باطلی، دینمداری و رستگاری مردم را به خطر انداخته و زندگی دنیوی افراد را نیز به سوی شقاوت می کشاند. باید توجه داشت با اصلاح اینگونه عقاید هر دو بعد زندگی دینی و اجتماعی مردم به سمت و سوی صحیح هدایت می شود و دخالت عالمان و اندیشمندان در این مسئله ضروری است.  آن ها باید با آگاهی بخشی و افزایش معرفت دینی مردم جامعه از گسترش و انتقال این باورهای غلط به نسلهای بعدی جلوگیری کنند. باید توجه داشت، هرچه بیشتر به مسائل دینی پرداخته شود، مبارزه با معضلاتی مانند خرافه تأثیرگذارتر خواهد بود.

2- آموزش و بصیرت افزایی در مراکز علمی ، آموزشی و فرهنگی: روسا و مدیران مراکز علمی و آموزشی باید نسبت به توجیح مسائل خرافی و پوچی این موضوعات به خصوص  رمالی و فالگیری به افراد زیر مجموعه شان آموزش لازم را بدهند.
محمد جمشیدی، جامعه شناس، راهکارهای فرهنگی در مقابله با فعالیت فالگیران را چنین بیان میکند: مهمترین راهکارهای فرهنگی در مقابله با این معضل، آگاهی بخشی به مردم از طریق برنامه های صداوسیما، بهره مندی از رسانه های مکتوب و نشریات کثیرالانتشار و استفاده از فضاهای آموزشی است.
الهه بیات ،کارشناس علوم اجتماعی  اظهار میدارد: اگر فالگیری و رمالی را به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی موجود درون جامعه امروز بنگریم، بی شک فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاهی های مردم آن هم با برنامه ریزی و انجام کار خستگی ناپذیر و طولانی مدت می تواند تنها راه مبارزه ریشه ای با این معضل باشد.

3- نقش مسئولان قضایی و قانونی: مقتضی است مسئولان قضایی و قانونی با تدوین و وضع قانونی قاطع و قضات با صدور احکامی متناسب به جرمی که این افراد انجام می دهند جلوی رشد این مسائل خرافی را بگیرند تا سرنوشت این افراد برای سایر شیادان و کلاهبرداران درس عبرتی برای دیگران شود تا از احساسات مردم و عقایدشان سوء استفاده نکنند.
به گفته دکتر مجید ابهری، اطلاع رسانی و شفاف سازی در کنار برخوردهای قاطع قانونی راهکارهای اساسی ریشه کن کردن این گونه فریبکاران است. در غیر این صورت روز به روز بر تعداد این راحت طلبان مثل غده های سرطانی که بدون هیچگونه زحمت پول های هنگفت بدست می آورند، افزوده می شود.

4- هماهنگی و همکاری نهاد خانواده، مدرسه، نهاد آموزش، رسانه و ... در جریان جامعه پذیری افراد

5- انجمن ها و سمن ها: با توجه به اینکه بیشتر افرادی که گرایش به فالگیری دارند، جوانان و به ویژه دانشجویان هستند و با توجه به اینکه در همه دانشگاهها انجمنهای اسلامی و گروههایی دانشجویی وجود دارند، باید مباحث آسیب زا مثل فالگیری و اعتیاد را در جلسات انجمنها و گروههای دانشجویی مورد بحث، بررسی و نقد قرار داده و دانشجویان، با حضور کارشناسان سازمانهای متولی، ساعتها روی این مسئله بحث و نتیجه گیری کنند.

6- ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی در تمامی مناطق کشور به صورت رایگان و یا ارزان قیمت میتواند حجم مراجعات به سودجویان و شیادانی که از عقاید دینی مردم سوءاستفاده می کنند را کاهش دهد.

7- پیشبینی اوقات فراغت سالم برای افراد مستعد بزهکاری، به خصوص نوجوانان و جوانان مناطق آسیب پذیر، تقویت روحیه احساس تعلق و تعهد افراد و همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی با دخالت نوجوانان و جوانان در ساز و کارهای اجتماعی و انجام کارهای گروهی و دادن مسئولیت خدمات شهری به افرادی که به نحوی نظم و آسایش مردم را به هم میزنند نیز میتواند تا حد قابل توجهی چاره ساز باشد.
اگر جوانان کشورمان بدانند که آینده در دست خودشان است و با کوشش و تلاش میتوانند زندگی ایده آلی را برای خود فراهم کنند و با توکل به خداوند متعال و اعتقاد عمیق به باورهای دینی و اسلامی به آرزوها و نیازهایشان میرسند، قطعا هیچگاه فالگیر و رمال را تکیه گاه خود نخواهند کرد.
بهتر است قبل از هرچیز فکر کنید همان کسانی که اقدام به دعا نویسی و یا فالگیری می‌کنند در ‏مشکلاتی که برای خودشان پیش می‌آید هم دست به چنین کاری می‌زنند؟‎

چه بسا زندگی دختران و پسران جوانی که در انتظار آینده‌ای شیرین، جز تباهی چیزی نصیبشان نشد و یا ‏زنانی که برای سر به راه کردن شوهرانشان نزد فال‌گیر و دعا نویس رفته‌اند و زندگی‌شان در آستانه ‏جدایی و ویرانی است‎.
 
 
 
 
prancess
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۰-۲۶ ۱۴:۱۶:۱۹
کسی دعانویس سراغ دارد؟خواهش می کنم اگر کسی را سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم وجادو می خواهم.کارم انجام شود ۵۰۰ شیرینی میدم