کد مطلب: 33346
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۱
مسافران پرواز 3413 تهران نجف، بالاخر پس از چند روز سرگردانی بار خود را تحویل گرفتند، اما پاسخ مدیر کل روابط عمومی ایران ایر در این زمینه چندان قانع کننده نبود و عذری بدتر از گناه است.
عذر بدتر از گناه مسئولان ایران ایر
 
ایران خبر- مسافران پرواز 3413 شرکت هواپیمایی ایران ایر که روز پنجشنبه 11 تیرماه از فرودگاه مهرآباد به مقصد فرودگاه نجف رفته بودند، بالاخره پس از گذشت سه روز سرگردانی و با پیگیری رسانه‌های داخلی در شامگاه یکشنبه 14 تیرماه، وسایل خود را در نجف تحویل گرفتند.

روز گذشته شاهرخ نوش آبادی،‌ مدیر کل روابط عمومی ایران ایر در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های داخلی، ضمن شرح ماجرای جا ماندن بار برخی از مسافران این پرواز، گفت:‌ چند روز پیش بار برخی از مسافران پرواز ایران- نجف همراه با هواپیما ارسال نشد چراکه دمای هوای فرودگاه حضرت امام بسیار بالا بود و به دلیل محدودیت های دمایی برای برخاستن هواپیما وجود دارد،‌مجبور شدیم وزن هواپیما را کاهش دهیم تا خطری ایمنی پرواز را تهدید نکند.

وی ادامه داد: بعد از ظهر همان روز قصد ارسال بار جامانده توسط هواپیمایی العراقیه را داشتیم که این هواپیما هم به دلیل محدودیت های دمایی در هنگام لندینگ (برخاستن هواپیما) از حمل این تعداد چمدان خودداری کرد اما همان شب این مقدار بار با پرواز بغداد ارسال شد. هر چند شبانه بار را راهی بغداد کردیم اما به دلیل شرایط امنیتی عراق با بازرسی بارها و گذر سیستم های امنیتی تا بار به نجف برسد، مدت زمانی طول کشید اما یک روز پس از پرواز مسافران به نجف،‌ بار به جا مانده با یک روز تاخیر به دست مدیر کاروان رسید.

مدیرکل روابط عمومی ایرن ایر  در این مصاحبه گفت:‌ تعدادی از مسافران بار خود را از مدیر کاروان تحویل گرفتند و ایران ایر شماره ای از مسافران نداشت که بتواند بار مسافران را تک به تک به آنها تحویل دهد اما تمام چمدان ها و بارها به مدیر کاروان تحویل دادیم.

نوش آبادی با بیان اینکه گفته می شود تعدادی از مسافران هنوز بار خود را از مدیر کاروان تحویل نگرفته اند،‌ ادامه داد: وظیفه ایران ایر این بود که بار را به مسئول کاروان تحویل دهد که احتمال تا به این لحظه آن تعدادی هم که بارشان را تحویل نگرفته اند،‌ چمدان هایشان به دستشان رسیده است و در پاسخ به این سوال که در این شرایط بابت تاخیر در ارسال بار آیا ایران ایر موظف به پرداخت غرامت است،‌ گفت: شرکت های هواپیمایی که مقصر شرایط جوی پیش آمده نیستند و همیشه اولویت با حفط ایمنی مسافر است و نه بار مسافر.

اما دو نکته در این میان جالب و تامل برانگیز است:

نخست اینکه مسافران این پرواز، بنا بر اظهارات خود مسافران، همگی مسافران مستقل بوده و شخصی به عنوان مسئول یا مدیر کاروان در میان آنان وجود نداشت تا بتواند با مسئولان ایران ایر تماس گرفته و چمدان‌ها را تحویل بگیرد! مسافران با هزینه شخصی و به همراه اعضای خانواده و بعضا تنها به عراق سفر کرده بودند و نماینده‌ای برای پیگیری دریافت چمدان‌ و وسایل خود نیز تعیین نکرده بودند. بلکه هر کدام شخصا و به صورت جداگانه با مسئولان ایران ایر تماس می‌گرفتند. تماس‌هایی که در نهایت بی پاسخ می‌ماند.

نکته دوم اینکه نوش آبادی، در جواب سه روز سرگردانی مسافران این شرکت هواپیمایی و عدم پاسخگویی مناسب، پاسخ شفافی درباره پرداخت غرامت به مسافران آسیب دیده این پرواز بیان نکرده و تنها به گفتن این جمله اکتفا کرده است که شرکت های هواپیمایی مقصر شرایط جوی پیش آمده نیستند. به نظر می‌رسد پاسخ اعتماد مسافری که با یک شرکت هواپیمایی خاص به کشوری بیگانه سفر می‌کند، باید شفاف‌تر و بهتر از این‌ها داده شود؛ نه اینکه در توجیه ماجرا تقصیر را بر عهده شرایط جوی انداخته و مسافران را با خاطره‌ای تلخ در کشوری بیگانه رها کرد.

شواهد حاکی از آن است که چنانچه این ماجرای اسف بار از رسانه‌ها منتشر نمی‌شد، همچنان مقام مسئولی از سوی ایران ایر حاضر به پاسخگویی در رابطه با این بی نظمی نبود. هرچند که پاسخ مدیر کل روابط عمومی ایران ایر چندان قانع کننده نبود و عذری بدتر از گناه است. امیدواریم در کنار افزایش روزانه قیمت پروازها در ایران، سطح کیفی خدمات شرکت‌ها نیز افزایش یابد و با نظمی بیشتر به ارائه خدمات به مسافران خود بپردازند.