کد مطلب: 32813
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
تغییر نگرش و ساختار در رسانه ملی با تغییر مدیران در درازمدت اتفاق خواهد افتاد. اما به‌هرحال ما با یک رسانه تصویری مواجه هستیم و طبیعی است که مخاطبان متخصص و غیرمتخصص خواستار مشاهده این تغییرات باشند.
تلویزیون و کیفی‌سازی
 
به‌عنوان کسی که با سازمان صداوسیما در ارتباطم و به ‌واسطه فعالیتم کم‌وبیش در جریان برخی اخبار قرار دارم، باید بگویم تغییرات در این سازمان در سطح تشکیلاتی و درون‌سازمانی در حال انجام است و ظاهرا در بخش‌هایی هم این تغییرات عمیق و اساسی بوده است. طبعا یکی از مسائلی که مانع شده رویکرد جدید مدیران رسانه ملی را شاهد باشیم، ضعف بنیه مالی صداوسیماست. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل بودجه درنظر گرفته‌شده و عدم‌اجرای تعهدات از سمت دولت در زمینه دراختیار‌گذاشتن بودجه مربوطه، تصمیم‌گیران تلویزیون چندان نتواسته‌اند تصمیمات خود را به لحاظ ساختاری و برنامه‌سازی به منصه ظهور رسانند.

بسیاری از آثاری که درحال‌حاضر در رسانه ملی ارائه می‌شود، خصوصا در زمینه کارهای نمایشی به‌دلیل پروسه طولانی‌مدت ایده تا ساخت، مربوط به مدیریت سابق هستند و متوجه مدیریت حال حاضر تلویزیون نمی‌شوند. اما باید متوجه یک موضوع بسیاراساسی بود و آن اینکه اگر تغییر و تحولاتی که مدیران تلویزیون از آن صحبت می‌کنند و مردم هم منتظر آنها هستند بیش از حد طولانی شود، بسیاری از متخصصان فنی و حتی افراد غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای تلویزیون ناامید می‌شوند و کار رسانه ملی از چیزی که به‌نظر می‌رسد سخت‌تر خواهد شد.

در این بین نکته بسیارمهمی وجود دارد و آن اینکه در شرایطی که ما درگیر بحران‌های مالی، مدیریتی و فکری هستیم، رسانه‌های رقیب با شتاب بسیارزیادی به ‌کارشان ادامه می‌دهند و این مداومت زمینه‌ساز گریز بیش‌ازپیش هموطنان ما از پای سفره رسانه ملی خواهد شد.

تصور من این است که بازگرداندن مخاطبانی که روزبه‌روز از آن فاصله می‌گیرند برای ما بسیار‌گران تمام خواهد شد. تلویزیون علاوه بر ساخت فیلم‌ها و سریال‌های پرشمار، نیاز به کیفی‌سازی و بالابردن سطح کیفیت برنامه‌سازی هم دارد؛ نکته‌ای که متأسفانه سال‌هاست موردبی‌توجهی قرار گرفته است.


منبع : شرق