کد مطلب: 38485
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت اداره پست اعلام کرد که از این پس سرویس ایمیل‌های اداره‌ی پست رایگان خواهد بود.
ایمیل‌های پست رایگان شد
 
به گزارش ایران خبر به نقل از واحد فناوری اطلاعات سایبربان، ایمیل‌های ارائه‌شده از سوی شرکت پست که برای ایجاد آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه، مراجعه حضوری و ارائه اطلاعات مختلف وجود داشت، طی سال‌های گذشته مورد انتقادات متعدد قرار گرفته است. اکنون معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست از تغییرات ایجادشده در وضعیت این سرویس خبر داده و از رایگان شدن این ایمیل‌ها برای کاربران حقیقی می‌گوید.
مجتبی نصیری از برنامه‌ریزی برای جذب 60 میلیون کاربر برای این خدمت یاد کرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: «قطعاً طی سال‌های آتی وضعیت خدمات‌دهی ایمیل‌ شرکت پست و شرایط ایجاد آن تغییر خواهد کرد. در حال حاضر این سرویس در نهایت امکان پاسخگویی به یک میلیون کاربر را داشته و حداکثر ظرفیت آن 500 مگابایت است؛ اما برنامه‌ریزی‌های شرکت پست بدین ترتیب است که طی سه بازه زمانی به ترتیب 22، 40 و 60 میلیون کاربر برای این سرویس وجود داشته باشد و شرایط به گونه‌ای پیش برود که هر ایرانی یک ایمیل پست داشته باشد.»
آقای نصیری در عین حال عنوان کرد: «در حال حاضر در سطح دنیا و در کشور‌های مختلف ایمیل‌های متعددی وجود دارد و بسیاری از کشور‌ها ایمیل خاص خود را دارند. می‌توان گفت که یاهو و جیمیل در تمام دنیا در صدر قرار دارند؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود که به عنوان مثال برای جابه‌جایی یک نامه اداری در یک کشور، اسناد مربوطه تا سرورهای یاهو و جیمیل رفته و بازگردند. اکنون اگر قرار است نامه‌ای در یک اداره از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل‌شده یا میان دو اداره جابه‌جا شود، چه لزومی دارد که تا سرور یاهو و جیمیل در کشورهای دیگر برود و بازگردد؟»
وی ادامه داد: «ممکن است گفته شود که استفاده از ایمیل‌های خارجی هزینه‌ای ندارد. این صحبت برای کاربر درست است، اما به‌هرحال دولت‌ها برای هر رفت‌وآمد و ترافیک بین‌المللی هزینه پرداخت می‌کنند و بودجه کشور صرف این موضوع می‌شود.»
نصیری در ادامه توضیح داد: «اکنون ایمیل‌های شرکت پست 170 هزار کاربر دارد. از سوی دیگر ما حتی در طراحی این سرویس سعی کرده‌ایم آن را به گونه‌ای ایجاد کنیم که با ایمیل‌های متداول شباهت داشته باشد تا موجب سردرگمی و سختی مردم نشده و مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.»
معاون برنامه‌ریزی شرکت پست در عین حال به در نظر گرفتن چهار زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی برای ایمیل‌های شرکت پست اشاره کرد و در خصوص مراحل ایجاد این ایمیل‌ها اظهار کرد: «در مرحله‌ی اول علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پورتال شرکت پست نسبت به پرکردن فرم ثبت‌نام مربوطه اقدام کنند.»
معاون شرکت پست در مورد این مطلب که آیا دریافت هزینه، مراجعه حضوری یا مدت اعتبار دوهفته‌ای در نظر گرفته‌شده برای فعالیت پست الکترونیکی شرکت پست با مؤلفه‌های خدمت‌رسانی خوب همخوانی دارد، متذکر شد:‌ «در حال حاضر استفاده از ایمیل پست حداقل برای مشترکان حقیقی هزینه‌ای ندارد. در خصوص مشترکان حقوقی هم اگرچه هزینه‌ای اندک دریافت می‌شود اما کسب‌وکار ما بر مبنای این هزینه‌ها نمی‌چرخد و نگاه اقتصادی به موضوع نداریم. به همین دلیل همان‌طور که اشاره شد ایمیل پست برای مشترکان حقیقی رایگان است.»