کد مطلب: 113394
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۷
در پی تعیین ضرب العجل 24 ساعته از سوی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و تشکیل جلسه‌ای برای رفع اختلالات اینترنت با همکاری اپراتور‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) اعلام کرد که 85 درصد اختلالات رفع شده است. اعلام این آمار با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شد، از این‌رو روزنامه ایران به سراغ «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر و رئیس رگولاتوری رفت و با وی گفت‌و‌گو کرده است که می خوانید.
 

به گزارش ایران خبر، در ضرب العجل 24 ساعته‌ای که وزیر برای رفع اختلال اینترنت تعیین کردند چه اقدام‌هایی صورت گرفت که شما اعلام کردید 85 درصد از اختلال‌های اینترنتی رفع شده است؟

بعد از جلسه با وزیر که سه‌شنبه هفته گذشته با حضور اپراتورهای تلفن همراه، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، شرکت زیرساخت و سازمان رگولاتوری برگزار شد کارگروهی تشکیل و مقرر شد تا اقدام‌هایی انجام شود که خوشبختانه با همکاری همه اپراتور‌ها کارهایی انجام شد به صورتی که اکنون به جرأت می‌توانم بگویم که 95 درصد اختلال‌ها رفع شده است.
دقیقاً چه اقدام‌هایی برای رفع اختلال اینترنت انجام شده است که آمار از 85 درصد به 95 درصد افزایش یافته است؟
با توجه به بحث فیلترینگ تلگرام متأسفانه استفاده از نرم افزارهایی مانند فیلترشکن‌ها از سوی کاربران که از پروتکل‌های رمزنگاری شده استفاده می‌کنند، به صورت ناگهانی افزایش یافت. از آنجایی که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، شرکت‌های تجاری که با خارج از کشور ارتباط دارند و حتی سفارتخانه‌ها و بازی‌ها نیز در کشور از پروتکل‌های رمزنگاری شده مجاز مانند اس ال اس و... استفاده می‌کنند به حجم استفاده از فیلترشکن‌ها افزوده شد. به عبارتی وقتی حجم استفاده از این پروتکل‌ها به صورت ناگهانی افزایش یافت به تبع آن ترافیک استفاده از اینترنت نیز به صورت ناگهانی بالا رفت. بنابراین با کندی اینترنت و اختلال آن روبه‌رو شدیم. یکی از کارهایی که انجام شد این بود که اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی با رفتارشناسی که از مشترکان خود دارند، ترافیک کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند را از IP ‌های کسب و کارهای اینترنتی، فعالیت‌های تجاری، بازی‌ها و سفارتخانه‌ها جدا کردند و از این‌رو در این بخش‌ها تا حدود زیادی اختلال و کندی اینترنت رفع شد.
 چقدر وجود فیلترشکن‌ها در اختلال و کندی اینترنت نقش داشته است؟
همانطور که گفته شد یکی از دلایل کندی اینترنت استفاده از فیلترشکن‌هاست. وقتی کاربران از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند ترافیک داخلی آنها نیز به ترافیک بین المللی منتقل می‌شود. به عبارتی وقتی فردی از سایتی که در داخل میزبانی شده است، استفاده می‌کند چون فیلترشکن کاربر فعال است بنابراین بخشی از 40 درصد ترافیک داخلی (استفاده از سایت‌های داخلی) هم به ترافیک بین المللی منتقل می‌شود از این‌رو این خود عامل کندی است. بنابراین دومین اقدام ضرب العجلی که انجام شد این بود که بحث ترافیک داخلی را که به سمت ترافیک بین‌المللی می‌رود با ساز و کاری به سمت ترافیک داخلی برگردانیم. این اتفاق نیز با کمک اپراتورها انجام شد. گفتنی است ترافیک داخلی بین تعداد زیادی اپراتورها تقسیم و میزبانی شده است و این‌ها به صورت جدا فعالیت می‌کنند و به هم متصل نیستند. به عبارتی اپراتورها با ساز و کاری، تمام ترافیک داخلی اپراتورها از طریق ISP زیرساخت که پیش از این از هم جدا بودند به هم متصل و به ترافیک داخلی سوئیچ شدند از این‌رو ترافیک داخلی که به سمت ترافیک بین المللی هدایت می‌شد در داخل کشور ماند و از این طریق تا حدودی کندی اینترنت رفع شد. برای توضیح بهتر باید بگویم وقتی کاربران از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند این فیلترشکن‌ها در نیم دقیقه اول حجم بسیار زیادی از ترافیک را به سمت سرورهای مختلف ارسال می‌کنند تا به یک جایی متصل شوند و ارتباط را برقرار کنند از این‌رو با رفتارشناسی که از سوی اپراتورها درباره کاربران صورت می‌گیرد این بخش جدا شده است. بنابراین تا حد زیادی مشکل این بخش نیز مرتفع شده است. البته مشکل بخش مربوط به بازی‌ها هنوز به صورت کامل رفع نشده است، چرا که این بازی‌ها نیز مانند فیلترشکن‌ها از پروتکل‌های رمزنگاری اس ال اس (دارای مجوز) استفاده می‌کنند. مشکل هم به این موضوع بر می‌گردد که ممکن است ترافیک بازی‌ها با ترافیک فیلترشکن‌ها تداخل پیدا کند از آنجایی هم که فیلترشکن‌ها مدام در حال به روزرسانی هستند قابل تفکیک نیست از این‌رو هنوز این مشکل به صورت کامل رفع نشده است. بنابراین با تمامی اقدامات صورت گرفته باید بگویم به طور یقیین اختلالات اینترنت تا 95 درصد رفع شده است.
با توجه به اقداماتی که صورت گرفته در حال حاضر آماری از شکایت‌های کاربران در خصوص اختلال اینترنت دارید؟
شکایت‌های زیادی از سمت اپراتورها وجود داشت ولی اپراتورها شکایت‌ها را با شرکت زیرساخت هماهنگ می‌کردند ولی می‌توان گفت که تعداد شکایات‌ها از بالای 150 شکایت در روز اکنون به زیر 2 و 3 مورد شکایت رسیده است. با تمام این کارهای انجام شده خوشبختانه تعداد آمار شکایت‌ها چه در اپراتور‌ها و سامانه 195 و سامانه 195 مبتنی بر مکان سازمان رگولاتوری کاهش یافته است به طوری که آمار شکایت‌ها به سامانه 195 از بالای 50 مورد در روز به زیر 10 مورد رسیده است. در کل می‌توان گفت که میزان شکایت‌ها اکنون به زیر 10 درصد رسیده است.
گفته می‌شود برخی از اختلال‌های ایجاد شده در اینترنت بجز فیلترشکن‌ها، بحث ایجاد محدودیت در پهنای باند است؟ آیا آماری وجود دارد نشان دهد که چه میزان از این اختلال‌ها مربوط به اپراتورها، پهنای باند و فیلتر تلگرام بوده است؟
باید بگویم تغییری در پهنای باند کشور رخ نداده است. زیرساخت همان پهنای باندی که پیش از فیلتر تلگرام از تأمین‌کننده‌های خارجی می‌خرید را هم‌اکنون در اختیار دارد و مشکلی از این بابت وجود ندارد. از سوی دیگر ایجاد محدودیتی نیز در بحث پهنای باند و... نیز در کار نبوده است و حتی در چند ماهه اخیر میزان پهنای باند نیز افزایش یافته است. مهمتر اینکه اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز رفتار خود را تغییر نداده‌اند. آنها تنها دستور قضایی را درخصوص فیلترینگ تلگرام اعمال کرده‌اند. این اختلال‌ها تنها به‌دلیل تغییر رفتار مشترکان و کاربران در استفاده از برنامه‌هایی مانند فیلترشکن‌هاست که در اثر فیلترینگ تلگرام رخ داده است. همین رفتار‌ها موجب شد تا حجم بالایی از ترافیک رخ دهد که پیش از فیلتر تلگرام وجود نداشت بنابراین مدیریت شد تا بتوان جلو اختلال‌ها را بگیریم. از این‌رو ما اپراتورها را مقصر این اختلال‌های ایجاد شده نمی‌دانیم تنها سعی کردیم با تشکیل جلسه و هماهنگی با اپراتورها اختلالات اینترنتی که در اثر فیلترینگ تلگرام به وجود آمده است را رفع کنیم.

منبع : ایران آنلاین