کد مطلب: 169730
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۴
ماهواره یک رسانه بین المللی است که این روزها در منزل اکثر افراد دیده می شود و هر کسی با توجه به علاقه مندی های خود از برنامه های آن استفاده می کند.
 
توهین و بی احترامی مستقیم تبلیغات ماهواره به ایرانیان
 
 ماهواره یک رسانه بین المللی است که این روزها در منزل اکثر افراد دیده می شود و هر کسی با توجه به علاقه مندی های خود از برنامه های آن استفاده می کند.
اطلاع نداریم پشت پرده پخش آگهی های تبلیغات ماهواره ای چه داستانی نهفته است اما به نظر داستان جالبی نیست. چرا که اگر دقت کنیم متوجه می شویم اکثر شبکه های ماهواره به طور مستقیم به ایرانی ها بی احترامی و توهین می کنند.

افرادی که به دنبال سرگرم شدن هستند از برنامه های سرگرم کننده و قابل دیدن بهره می برند. برخی برای کسب اخبار و اطلاعات در سراسر دنیا از شبکه های خبری ماهواره استفاده می کنند. فرزندان خردسال خانواده بیننده ثابت کارتون هستند. برخی از مخاطبان برنامه های ماهواره به دیدن فیلم مشغول می شوند.

بهرحال این رسانه بین المللی در برخی از خانواده ها جذابیت خاصی دارد به طوریکه همه اعضای خانواده برنامه های آن را دنبال می کنند. اما مسئله ای که مورد بحث می باشد این است، اگر فردی چند ساعت وقت خود را برای دیدن فیلمی از ماهواره بگذارد قطعا پشیمان و یا شاید دچار افسردگی می شود. چون تبلیغات بین برنامه هم مدت زمانی طولانی دارد و هم کسل کننده است.

اطلاع نداریم پشت پرده پخش آگهی های تبلیغات ماهواره ای چه داستانی نهفته است اما به نظر جالب نمی آید. چرا که با کمی دقت متوجه می شویم بیشتر شبکه های ماهواره به طور مستقیم به ایرانی ها بی احترامی و توهین می کنند. در پخش آگهی های تبلیغاتی متوجه این توهین های زشت و علنی می شویم. بیشتر  این تبلیغات صرفا به لاغری، جراحی های زیبایی و ترک اعتیاد مربوط می شود!!! و نهایت لطفی که بخواهند به ایرانی ها داشته باشند درباره مهاجرت جوانان هم اندکی سخنی می رانند.

نمی دانیم ایرانی ها فقط این مشکلات و دغدغه ها دارند. لاغر شوند، زیبا به نظر آیند، ترک اعتیاد کنند و در نهایت با انجام تمام این کارها وقتی به یک فردی به اصطلاح "ایده آل" تبدیل شدند ترک وطن کنند! و به بهشت برین که از طریق آگهی های تبلیغاتی به آنها وعده داده شده مهاجرت کنند.

متاسفانه برخی از افراد شیفته آگهی های تبلیغاتی ماهواره هستند و با چنان اطمینان و علاقه ای اقدام به خرید محصولات تقلبی و غیراستاندارد می کنند گویا بهترین پزشک تغذیه و یا بهترین جراح زیبایی آن محصولات را در اختیارشان گذاشته است، اما غافل از این هستند که بلای تازه ای به جان خود وارد می کنند.
تبلیغ محصولات لاغری در ماهواره هر روز با افزایش چشمگیری روبرو است، برخی از خانم ها خیلی مصرانه و جدی به دنبال تهیه این محصولات تمام عطاری ها و داروخانه های شهر را زیرورو می کنند تا داروی مورد نظر خود را تهیه کنند و حتما هم باید همانی باشد که ماهواره تبلیغ کرده است در غیر این صورت به استاندارد بودن آن محصول شک می کنند! 

برخی افراد ناآگاه جامعه که جذب تبلیغات ماهواره می شوند حاضر نیستند کمی فکر کنند و یا مطالعه داشته باشند تا بدانند برای لاغر شدن ورزش و کم خوردن بهترین راه است و هیچ پزشکی 5-7 کیلو لاغر شدن طی یک هفته را تایید نمی کند پس این دارو جز تخریب سیستم ایمنی بدن هیچ اثری را برایشان به ارمغان نخواهد آورد.

در ادامه به چند مورد از کسانی که با داروهای لاغری ضرر کرده اند اشاره می کنیم :
دختر جوانی برای لاغر شدن خود اقدام به خرید قرص های لاغری کرده بود تا بتواند طی یک خود را 5-7 کیلو لاغز کند. وی نه تنها نتواست لاغر شود بلکه بعد از چند روز استفاده تمام کف سرش دمل در آورد و مجبور شد هفته یکبار برای جراحی به کلینیک برود تادمل های سرش را بردارند!

خانم دیگری با مصرف پودرهای لاغری به بیماری شدید معده مبتلا شده و مجبور شد سالها تحت نظر پزشک باشد بلکه سلامت معده اش را بدست آورد.

خانم مسنی نیز که از طریق یک کانال ماهواره ای با داروی خود آشنا شده و آن را به قیمت بالایی از عطاری خریداری کرده است، حال آنکه این دارو با نام های تجاری دیگر به قیمت بسیار ارزانی در داروخانه موجود بوده است.

خانم جوان دیگری دارویی را با توجه به تبلیغات ماهواره از طریق شماره تلفنی که در آن اعلام شده بود خریداری کرده بود ولی پس از مصرف مقدار کمی از آن دچار عوارض جانبی جدی شده است.
همه این دردسرهای و ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن به دلیل ناآگاهی برخی از افراد است. آنها به هر طریقی می خواهند به خواسته های خود برسند و سلامت خود را به خطر می اندازند.

با برسی هایی که انجام شده مشخص گردیده اکثر داروهای تبلیغ شده ماهواره ایی  در عطاری ها و شرکت هایی که تلفن تماسشان از طریق تبلیغات اعلام می شود قابل دسترسی هستند. دامنه توزیع برخی از این مکمل ها به سوپرمارکت ها هم کشیده شده است. برخی از پزشکان هم اخیرا به تجویز این قبیل داروها روی آورده اند.


با این اوصاف اطلاع رسانی در خصوص مصرف این قبیل داروها به صورت جدی انجام نمی شود. افزایش مصرف داروهای ماهواره ای در جامعه هم می تواند به افزایش هزینه های سلامت منجر شود و هم مخاطراتی برای سلامت مردم به همراه داشته باشد. پس لازم است که متولیان سلامت جامعه این موضوع را جدی بگیرند و برای حل مشکل برنامه ارائه دهند. شاید از طریق اطلاع رسانی آگاهی و سواد سلامت برخی از افراد افزایش پیدا کند.

پر مخاطب بودن برنامه های ماهواره برای مردم ایران باعث شده تا تبلیغ کالاهای ایرانی نیز در شبکه های ماهواره افزایش یابد و تولید کنندگان به تبلیغ کالای خود در ماهواره راضی شده اند چرا که بر نفود شبکه های خارجی بر خانواده های ایرانی واقف هستند.

واقعيتي به نام مخاطب ماهواره اي باعث شده تا تبلیغات هر نوع کالای ایرانی در شبکه های ماهواره ای افزایش یابد. سالهاست که برخی از مسئولان در صدد هستند که به جامعه بقبولانند ماهواره مخاطبان کمی را به خود اختصاص داده است و بیشتر بیننده ها وقت خود را صرف تماشای برنامه های صدا و سیما می کنند، اما واقعیت این است که اکثر مردم ایران مخاطب برنامه های ماهواره هستند. 

پر مخاطب بودن برنامه های ماهواره برای مردم ایران باعث شده تا تبلیغ کالاهای ایرانی نیز در شبکه های ماهواره افزایش یابد و تولید کنندگان به تبلیغ کالای خود در ماهواره راضی شده اند چرا که بر نفود شبکه های خارجی بر خانواده های ایرانی واقف هستند.

این روزها اکثر برندهای ایرانی برای جذب مشتری اقدام به راه اندازی کمپین خرید کالای ایرانی کرده اند. و با تبلیغات گسترده در شبکه های ماهواره ای مردم را تشویق و ترغیب می کنند تا کالای ایرانی خریداری کنند و جایزه ای هم برای خریداران درنظر گرفته شده است.

مسئله تبلیغ در شبکه های ماهواره مطرح نیست چون تولید کنندگان به این کار راضی شده اند. مسئله این است زمانی که فیلم های ایرانی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شد با موج گسترده مخالفان روبرو شد. این جای تعجب دارد! اگر تبلیغ برای خرید کالای ایرانی تبلیغی اقتصادی به حساب می آید و کمکی است به بدنه اقتصاد کشور، تبلیغ فیلم هایی که در ایران ساخته شده و مجوز هم دارد تبلیغی فرهنگی محسوب می شود. همان طور که اقتصاد به رشد و پویایی کشور کمک می کند فرهنگ هم در موارد بسیاری به روابط اجتمای و فرهنگی افراد کمک می کند.
 
وقتی برای تبلیغات تا این حد فرق قائل شود مردم هم دچار دوگانگی می شوند. چون نمی دانند تبلیغ فیلم که کاری فرهنگی است اشتباه است یا تبلیغ کالای ایرانی. برای تبلیغ برخی فیلم های ایرانی در شبکه های ماهواره ای کارگردان به توضیح وادار شد و حتی تا مرحله توقیف اکران نیز روبرو شد اما تولید کنندگان کالای ایرانی برای تبلیغ محصول خود دچار هیچ گونه استرس و ناراحتی نمی شوند و هر روز هم با تبلیغات گستره تری روبرو می شویم. 

شبکه های مختلف GEM  با پخش تیزرهای تبلیغاتی مختلف  با مضمون "با خرید کالای با کیفیت ایرانی از صنعتگر و تولیدات ایرانی و اقتصاد ایران زمین حمایت کنیم" و همچنین "انتخابه منه چون ماله وطنمه" محصولات مختلف فرهنگی،هنری و کالاهای ایرانی را تبلیغ می کند.
 
این شبکه در اقدامی جالب کمپین"حمایت از کالای ایرانی" را راه اندازی کرده و در آیتم های مختلف در سخنانی مانند؛
* کشاورز ما بهترین محصول را خواهد کشت.
* صنعتگر ما بهترین محصول را خواهد ساخت.
* من امروز و هر روز هر آنچه را خواهم خواست که نام ایران بر روی آن نقش بسته باشد.

غفلت رسانه ملی باعث شده تا این رسانه مخاطبان خود را از دست بدهد و مخاطبان جذب برنامه های مختلف در شبکه های ماهواره شوند، که این شکست بزرگی برای رسانه ملی در برابر شبکه های ماهواره ای محسوب می شود.

گزارش از : مه جبین محمدی