کد مطلب: 183716
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۱
معلم نمونه و برگزیده کشوری، به همراه همسرش که او نیز معلم است، از عشق و علاقه اش برای با سواد ساختن دانش آموزان روستایی می گوید.
 

به گزارش ایران خبر، معلمی از شریف‌ترین و باارزش‌ترین مشاغلی است که در دنیا مورد تکریم و تقدیر جوامع است.

به نظر می‌رسد با وجود سختی‌های معلمی خصوصاً اگر با سختی‌های معیشتی همراه باشد؛ آن‌قدر زیاد است که نباید هیچ فردی به معلمی فکر کند.

با این حال وقتی از معلمان می‌پرسیم چرا با وجود این سختی‌ها معلمی را انتخاب کرده‌اند؛ به ما از عشق و علاقه‌ای که به تحصیل فرزندان دارند؛ می‌گویند. از شور و انگیزه‌ای به ما می‌گویند که تنها با رشد و تربیت فرزندان در دل آن‌ها پدیدار می‌شود.

حسن رسول زاده یکی از همین معلمان است که امسال هم به عنوان معلم برگزیده کشوری از وی تقدیر شده است.

معلمی که به رغم تحصیلات تکمیلی دانشگاهی در زمینه‌های تربیتی و امکان فعالیت در شهر ارومیه، معلمی در مدرسه را انتخاب کرده و به همراه همسرش که او هم معلم است؛ به تدریس ۳۰ نفر از کودکانی روستایی در استان آذربایجان غربی می‌پردازد.

رسول زاده در خصوص اینکه چرا به معلمی این قدر علاقه دارد؛ گفت: من هیچگاه فعالیت‌هایم را محدود به فعالیت‌های تعریف شده در مدرسه نکردم. اقداماتم هم تنها اقدامات داخل چارچوب مدرسه نبود.

این معلم نمونه و برگزیده کشوری گفت: بیشتر معلمان منتخب فعالیت‌هایی نظیر تألیف کتب دارند البته که تألیف کتاب هم اقدام با ارزشی است. اما من و همسرم در کلاس‌های چندپایه در روستاها خدمت می‌کنیم. مدارسی که در آن حاضر شدم قبل از هر چیز توانستم دانش آموزان را به کلاس‌های درس جذب کنم. آنها را به درس خواندن علاقه مند کنم. با کمک‌های مردمی توانستم خودم در روزهای تعطیل رنگ آمیزی کنم و برای کاهش هزینه‌ها خودم در نوسازی مدرسه تلاش کردم.

وی افزود: چند روز مدرسه را نوسازی و رنگ آمیزی کرده تجهیزات و یراق آلات مدرسه را عوض کردم تا مدرسه برای تحصیل فرزندان به یک مکان بدون مشکل تبدیل شود. فکر می‌کنم پرورش بسیار از آموزش مهم‌تر است و اگر بتوانیم ما روی دانش آموزان از نظر پرورشی تأثیرگذار باشیم می‌توانیم یک آموزش موفق داشته باشیم.

رسول زاده با اشاره به اینکه در دوران کرونا سطح سواد دانش آموزان ضعیف شده بود، گفت: در داخل روستای مدرسه یک کتابخانه بزرگ داریم که به دلیل مشکلاتی که وجود داشت؛ حدود دو سال کتابخانه بسته بود. با کمک اهالی روستا توانستیم کتابخانه را هم مجدداً فعال کنیم. فکر می‌کنم بعد از دوران کرونا دانش آموزان مشکلات زیادی در تحصیل و روخوانی دارند که با فعالیت مجدد کتابخانه این نقطه ضعف برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی از روزها تا دیر هنگام و تاریک شدن هوا در مدرسه هستم اما خسته نمی‌شوم، گفت: تصمیم گرفتم با همسرم که او هم معلم است در روستا تمام تلاشم را داشته باشم و تأثیر گذار باشم. آن تأثیری که دیدم که می‌توانم داشته باشم همین خدمت به بچه‌های روستا بود.

رسول زاده با بیان اینکه مهربانی و توجه به دانش آموز روستایی او را به درس و تحصیل مشتاق می‌کند، افزود: اگر بتوانم همین تأثیر را در دانش آموزم داشته باشم کارم را کرده‌ام و این ایجاد انگیزه از کتاب و انتخاب روش‌های تدریس بسیار مهم‌تر است.

وی ادامه داد: زمانی که با عشق به مدرسه آمده ام این وظیفه را دارم و تا روزی هم که بتوانم و در توان داشته باشم برای دانش آموزان روستا هر کاری بتوانم انجام خواهم داد.

رسول زاده با بیان اینکه معلم کلاس مختلط چند پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در روستا است، گفت: همسرم نیز معلم کلاس‌های اول، دوم و سوم است و هر کدام از ما ۱۵ دانش آموز داریم. روستا ۶۰ خانوار دارد و ۳۰ دانش آموز ابتدایی دارد؛ ان شالله سال آینده هم در این روستا تدریس می‌کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر