کد مطلب: 177912

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۸
ایران آنلاین-شناسایی 450 متقلب در کنکور تجربی : ادامه کشمکش های فروش سؤالات کنکور 1401 : «می‌توان قسم خورد افشای سؤالات قبل از آزمون تا حالا اتفاق نیفتاده و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.» این آخرین ادعای رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بعد از انتقاد به این سازمان نسبت به لو رفتن سؤالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ است.

به گزارش ایران خبر،  روزنامه ایران: روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، گروه‌های تلگرامی مرتباً شروع به انتشار سؤالات کردند. همچنین روز دهم تیرماه در حالی که کنکور تجربی در حال برگزاری بود برخی کانال‌های تلگرامی فایل‌هایی را با عنوان سؤالات کنکور تجربی منتشر کردند که سبب ایجاد موج امکان تقلب و تنش در داوطلبان شد. از طرفی سازمان سنجش پیش از ظهر همان روز دقیقاً قبل از تمام شدن کنکور تجربی اقدام به انتشار دفترچه سؤالات کنکور کرد که برخی این مسأله را مطرح کردند که سازمان سنجش خود دفترچه سؤالات را زودتر منتشر کرده تا لو رفتن سؤالات کنکور را کتمان کند، تشدید شد.

این چالش‌ها در حالی بود که پورعباس رئیس سازمان سنجش مدام از شناسایی متخلفان در کنکور خبر
می داد، به‌عنوان مثال روز برگزاری آزمون گروه علوم ریاضی به‌کمک دستگاه‌های آشکارساز ۷۰ مورد تخلف در سر جلسه امتحان پیدا شد و همچنین بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در آزمون گروه علوم تجربی که ابزار الکترونیک به‌همراه داشتند شناسایی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شده است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سپس در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود که شنبه شب در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال بوده، اظهار کرد: تقلب در هر آزمون ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد.

در حالی که پیش از این سردار کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی شرق استان تهران درباره شناسایی و دستگیری فروشندگان سؤالات کنکور خبر داده و اظهار داشته است: با توجه به برگزاری کنکور سال ۱۴۰۱ و رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتای استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سؤالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می‌فروخت شناسایی شد. با بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد این شخص، شماره کارتی را جهت فروش سؤالات به خریداران ارائه می‌کرد که طی استعلامات انجام‌شده صاحب کارت شناسایی و دستگیر شد.

به‌گفته او، با بررسی صورت‌حساب متهم و فیلم دوربین معابر و واحدهای صنفی که متهمان برای پولشویی به آن مراجعه کرده بودند، همدست دیگر متهم و سردسته باند تیم پولشویی کلاهبرداری که فردی ۱۷ساله بود شناسایی و در حالی که در یکی از ترمینال‌های خروجی استان تهران قصد فرار داشت دستگیر شد و به‌دنبال آن سردسته و سایر اعضای باند که ۳ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا عنوان کرد: شایعاتی در مورد فروش سؤالات کنکور سراسری وجود داشت که پلیس فتا نسبت به بررسی این موارد نیز اقدام کرد ؛در نتیجه کارآگاهان پلیس فتا به موردی از فروش سؤالات پیش از برگزاری کنکور نرسیدند، البته تحقیقات و پیگیری‌های پلیس در این خصوص همچنان ادامه دارد و اگر مواردی مشاهده شود، حتماً با آن برخورد خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی نیز به‌دنبال حواشی پیش آمده خواستار پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور شده است. اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «اخباری از شائبه‌ها درباره ‎کنکور سال گذشته و امسال به گوش نمایندگان می‌رسد. سازمان سنجش باید فوراً به ابهامات پاسخ دهد. هر ابهام و تخلف احتمالی در راستای همان پروژه ‎ناامیدسازی مردم است.»

شاید بتوان تقلب حین برگزاری کنکور و بردن وسایل الکترونیکی در جلسه آزمون آن هم به روش‌های مختلف را قابل درک دانست اما اینکه چطور سؤالات اصلی کنکور همزمان با برگزاری آزمون سراسری در شبکه‌های مجازی منتشر شود علامت سؤال بزرگی است که هنوز سازمان سنجش نسبت به آن پاسخ روشنی ارائه نکرده است. تعداد داوطلبان حاضر در این رویداد و حواشی که هر سال دارد با توجه به تغییراتی که کنکور از ۱۴۰۲ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است ببیند بر حساسیت موضوع افزوده و ممکن است این حواشی و تضعیف سازمان سنجش و سلامت کنکور نیز در پشت پرده این حواشی باشد، هر چند پاسخ شفاف سازمان سنجش می‌تواند راهگشا باشد.

منبع : ایران آنلاین