کد مطلب: 172399
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۶
ایران آنلاین-فاجعه پنهان در ترک صخرههای جاده هراز : : ترک خوردگیهای بزرگ در صخرههای سنگی مشرف به جاده هراز در عمق خود بحرانی را پنهان کردهاند که هر لحظه ممکن است آشکار شود و در این جاده پرتردد فاجعه بیافریند. این ترکخوردگیها در صخرههای سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک (در یک کیلومتری آب اسک) در جاده هراز ایجاد شدهاند.
به گزارش
ایران خبر،
روزنامه ایران: ترک خوردگیهای بزرگ در صخرههای سنگی مشرف به جاده هراز در عمق خود بحرانی را پنهان کردهاند که هر لحظه ممکن است آشکار شود و در این جاده پرتردد فاجعه بیافریند. این ترکخوردگیها در صخرههای سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک (در یک کیلومتری آب اسک) در جاده هراز ایجاد شدهاند. در این منطقه، دماغه و پرتگاهی وجود دارد که اگر از مسیر جاده خاکی به سمت این پرتگاه برویم ترکها نمایان است.علی بیتاللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن چندی پیش گفته بود با توجه به وسعت این زون که طول آن ۵۰۰ متر است به نظر میآید که جاده باید جابهجا و منتقل شود و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی بشود که این یک راهکار بنیادین است.محمدرضا زمانیان مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه نمیتوان جاده هراز را مسدود کرد به ایسنا گفت: درپی کسب اطلاع از ایجاد ترک در کوهستان محور هراز در محدوده آب اسک با دادگستری و استانداری مازندران مکاتباتی انجام دادیم و درخواست کردیم که فعالیت اماکن تجاری ایجاد شده در پایین دست را که بعضاً هم بهصورت غیر مجاز در حریم راه احداث شدند، محدود کنند چرا که عامل تجمع مردم و مسافران هستند.
وی افزود: از پلیس راه نیز درخواست کردیم که حداقل تیم ثابتی در این منطقه بهصورت شبانه روزی مستقر کند تا در آن منطقه ایجاد ترافیک زنجیرهای در محدوده حدود ۵۰۰ متری جلوگیری کند. چرا که در صورت به وجود آمدن چنین ترافیکهایی اگر لغزشی در این نقطه از کوهستان اتفاق بیفتد حوادث جبرانناپذیری به همراه خواهد داشت.
زمانیان تأکید کرد: از سوی دیگر از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور که در حال احداث باند دوم محور هراز است درخواست کردیم تا این کار را هرچه سریعتر بویژه در این محدوده انجام دهد تا بتوانیم بسرعت و در اسرع وقت از محور جایگزین برای این محدوده استفاده کنیم.وی تصریح کرد: درخواست مسدود شدن محور هراز کار سختی برای وزارت راه و شهرسازی نیست و تنها نیاز به مکاتبهای با پلیس راه دارد اما امکان انسداد وجود ندارد. در وهله نخست باید پرسید که تردد محلیها و افراد بومی در این منطقه را چگونه باید حل کرد و مشکل دوم این است که بار ترافیکی حاصل از مسدود شدن محور هراز به محورهای فیروزکوه و چالوس است که این امکان و ظرفیت در دو جاده مذکور نیست.