کد مطلب: 171865

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۴
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شناسایی یک سویه جدید کرونا با نام IUH در فرانسه خبر داد و گفت: سازمان جهانی بهداشت فعلا این واریانت را به عنوان یک واریانت در دست بررسی طبقه‌بندی کرده است.

به گزارش ایران خبر، دکتر علیرضا ناجی، درباره واریانت جدیدی که با نام IUH به تازگی در فرانسه شناسایی شده است، گفت: در حالی که جهان هنوز با گونه بسیار جهش یافته ویروس کرونا به نام اُمیکرون دست و پنجه نرم می‌کند که منجر به افزایش عفونت کووید-۱۹ در سراسر جهان شده است، اکنون در فرانسه یک سویه جدید و جهش یافته‌تر از اُمیکرون شناسایی شده است که واریانت IUH با نام B.۱.۶۴۰.۲ عنوان گرفته است.

وی افزود: دانشمندان فرانسوی که برای اولین بار در ۱۰ دسامبر واریانت IHU را شناسایی کردند، منشا آن را به کامرون مرتبط می‌دانند. در عین حال سازمان جهانی بهداشت هنوز آن را به عنوان یک واریانت در دست بررسی طبقه‌بندی کرده است. تاکنون حداقل ۱۲ مورد از واریانت جدید در نزدیکی مارسی گزارش شده است. محققان اعلام می‌کنند که این واریانت حاوی ۴۶ جهش که حتی بیشتر از اُمیکرون است، بوده که این موضوع این واریانت را در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر و عفونت‌زاتر می‌کند. اگرچه، نوع Omicron هنوز هم سویه غالب در اکثر نقاط جهان است، با این حال، تهدید واریانت IHU به سرعت در حال افزایش است.

ناجی با بیان اینکه در مقاله‌ای که به تازگی در "مدریکس" منتشر شده، چهارده جهش با جایگزینی اسید آمینه، از جمله N۵۰۱Y  (که قبلا اولین بار در واریانت آلفا دیده شده و می‌تواند آن را قابل انتقال‌تر کند) و و E۴۸۴K (که تصور می‌شود این واریانت را در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر می‌کند و اولین بار در واریانت بتا ثبت شده) و ۹ جهش با حذف اسید آمینه در پروتئین اسپایک این واریانت جدید شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: به این صورت الگوی ژنوتیپ منجر به ایجاد یک دودمان جدید به نام ۱.۶۴۰.۲ .B شد که خواهر ژنتیکی دودمان قدیمی ۱.۶۴۰.B است. طبق مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده است، ‌مورد اولیه شناسایی شده از این واریانت، مردی کاملا واکسینه شده بود که سه روز قبل از اینکه دچار علائم تنفسی خفیف شود، از سفر به کامرون در ماه نوامبر بازگشته بود.

ناجی با تاکید براینکه واریانت‌های جدید همچنان در حال ظهور هستند، اما لزوما به این معنی نیست که آنها خطرناک‌تر خواهند بود، گفت: آنچه یک واریانت را بیشتر مورد توجه قرار داده و خطرناک می‌کند، توانایی آن برای تکثیر بیشتر به دلیل تعداد جهش‌هایی است که نسبت به ویروس اصلی دارد. این واریانت زمانی تبدیل به یک واریانت نگران‌کننده می شود که نشان داده شود، ‌ مسری‌تر است و بیشتر از ایمنی فرار می‌کند. بر این اساس باید دید با اطلاعاتی که در آینده به دست می‌آید این واریانت جدید در کدام دسته قرار می‌گیرد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تاکید کرد: هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که این واریانت از مرز فرانسه عبور کرده باشد، اگرچه ادعاهای تایید نشده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است قبلا وارد بریتانیا شده باشد.

منبع : خبرگزاری ايسنا