مؤمنی راننده تاکسی میگوید: «از زمان ثبتنام تا زمانی که خودرو را تحویل میدهند، حداقل 45 روز تا حداکثر سه ماه طول میکشد. مشکل اینجاست که در این زمان چون خودروی ما فرسوده است مرتب دچار مشکل میشود و ما به تعمیر و تعویض قطعات نیاز پیدا میکنیم. خب اگر این زمان حتی به خاطر بدعهدی خودروسازها هم طول نکشد، باز زمان زیادی است و ارزش ندارد که هزینه اضافی کنیم چون در نهایت خودرو باید اسقاط شود. برای همین خیلیها در این مدت بیکار میشوند.» آقای عزیزی راننده دیگری میگوید: «نرخ برای سمند 56 میلیون تومان و برای پژو 46 میلیون تومان است که نرخ پارسال است اما معلوم نیست که دوباره نرخ تغییر میکند یا نه. استرس افزایش قیمتها بیشتر روی ماست. شما در نظر بگیرید که این پول حدود سه ماه در بانک میماند اما در ازای آن هیچ سودی به ما نمیدهند. تسهیلات سازمان تاکسیرانی 90 میلیون تومان است که قسط آن ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان میشود و 5 سال هم طول میکشد. البته اگر بانک کارشکنی نکند و بموقع وام بدهد. الان فقط تحویلی ایران خودرو را داریم و سایپا ماشین نمیدهد. اما همین خودرویی هم که به ما تحویل میدهند، کیفیت آن بسیار پایین است و گاهی مجبور میشویم که قطعات نو را تعویض کنیم یا مثلاً مشکل اتصال برق دارد و بعد از یک مدت کوتاه به سرویس اولیه نیاز پیدا میکند که 700-800 هزار تومان خرج روی دست ما میگذارد.»
خانم فرهادی راننده خطی دیگری میگوید: «مشکل اصلی مراکز اسقاط است. الان در ازای پراید 14 میلیون تومان و برای سمند 20 میلیون تومان به ما میدهند اما اگر قطعهای خراب باشد، یا ماشین روشن نشود، از این مقدار کم میکنند. مثلاً اگر خودرویی کپسول گاز نداشته باشد 5 تا 7 میلیون تومان از راننده کم میکنند یا ایرادات زیادی میگیرند که داد راننده را بالا میبرد.»
فرهاد مفتح، راننده خطی دیگری میگوید: «اقساط سنگین اجازه نمیدهد برای نوسازی مراجعه کنیم. خودروی من مدل 88 است ولی از نظر اقتصادی توان پرداخت اقساط را ندارم.» امیر محمدی هم میگوید که ساختار موتوری پژو غیراستاندارد است و با توجه به آب و هوای گرم ایران، این خودرو برای تاکسی مناسب نیست. سایپا هم که فعلاً محصولی تحویل نمیدهد. در حالی که در همه جای دنیا بهترین خودروها برای تاکسی است.
موسی سیدی راننده دیگری میگوید که سال گذشته ثبتنام کردم، پیامک وام 90 میلیونی هم برایم ارسال شد اما همانجا خواستند برای سمند بلافاصله 56 میلیون تومان واریز کنم که در توانم نبود. مدل خودروی سمند من سال 87 است.
شاهرخ نعیمی تاکسیران دیگری میگوید که از مردادماه برای پژو 405، مبلغ 40 میلیون تومان واریز کردهام 18 مهر برایم پیشفاکتور صادر شد که با ایرانخودرو تماس گرفتم و خودرو حاضر بود، اما مبلغ قسطها از حالا ذهنم را درگیر کرده است. پورسمیعی هم میگوید که اوایل شهریورماه پول واریز کردهام اما بعد از سه ماه که با تاکسیرانی تماس گرفتم، با بیاحترامی گفتند اگر نمیخواهی، بیا و پولت را پس بگیر. به مسئول نوسازی گفتم با افزایش نرخ خودرو چه اتفاقی برای ما میافتد؟ گفت تا زمانی که تاکسی جدید تحویل نگرفتهای مشمول افزایش قیمت میشوی. صادقی راننده دیگری میگوید: «تا دو سال قبل دولت 20 درصد از نرخ تاکسی را به کارخانه پرداخت میکرد سال 97 قیمت پژو 405، درب کارخانه 32 میلیون بود که تاکسی را با نرخ 27 میلیون تحویل میدادند اما الان سه سال است که این قانون اجرا نمیشود.»