کد مطلب: 133616
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۹
در میان گروه های مختلف تروریستی و تکفیری که حتی برخی شهروندان اروپایی را نیز به خود جذب کرده اند، هیچ نیروی شیعه ای وجود ندارد. دکتر یحیی فوزی استاد علوم سیاسی و پژوهشگر اندیشه های امام خمینی (ره) در این باره به « ایران» گفت: شیعه همواره در طول تاریخ یک جریان اپوزیسیون و یک گروه اقلیت در جهان اسلام بوده است. برای همینهمیشه سعی کرده خود را حفظ کند. همچنین شیعه معتقد به لاجبر و لا تفویض است که به نوعی نگاه معتدل به آزادی انسان منجر میشود.
به گزارش
ایران خبر،
با وجود ادعاهای دولتمردان آمریکا مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، اما در کنار صحنه واقعی میدان مبارزه با تروریسم که جمهوری اسلامی در آن نقش غیر قابل انکاری دارد، به لحاظ نظری هم نشانه های برجسته ای وجود دارد که این ادعاها را رد می کند.
در میان گروه های مختلف تروریستی و تکفیری که حتی برخی شهروندان اروپایی را نیز به خود جذب کرده اند، هیچ نیروی شیعه ای وجود ندارد. این مهم ریشه در فقه اصولی شیعه دارد که بر خلاف تکفیری ها دایره شرک را گسترده نکرده و در طول تاریخ اهل مدارا و مصلحت بوده است.
یحیی فوزی استاد علوم سیاسی و پژوهشگر اندیشه های امام خمینی (ره) در همین ارتباط به « ایران» گفت: شیعه همواره در طول تاریخ یک جریان اپوزیسیون و یک گروه اقلیت در جهان اسلام بوده است. برای همین طبیعی است که همیشه سعی کرده خود را حفظ کند. گروه اقلیت همیشه در خطر بوده و احساس ناامنی میکرده و تقیه جزو اولویتهای آن بوده است.
این استاد علوم سیاسی افزود: اگر مبنای ما شیعه 12 امامی باشد، این شیعه از نظر فقهی تحت تأثیر اصولیون شیعه است که بر رابطه عقل و نقل و مصلحت تأکید دارد و این امر اندیشه متعادل و میانه و نوعی انعطافپذیری را شکل داده است. به همین دلیل میگوییم که اندیشه تشیع برای دنیای امروز و جریانهای اسلامگرا یک بدیل است، زیرا جریانهای اسلامگرا عمدتاً تحت تأثیر جریانهای نقلگرا و اهل حدیث و سلفی تکفیری و بخش دیگر هم تحت تأثیر جریان سکولار است. بنابراین در میانه سکولاریسم و بنیادگرایی، اندیشه انقلاب اسلامی ایران به عنوان اندیشه اسلام معتدل و اسلام میانه به حساب میآید.
به گفته فوزی، این اندیشه عقلانی و صلحطلب در مبانی مختلفی ریشه دارد، از یکسو انسانشناسی شیعه معتقد به لاجبر و لا تفویض است که به نوعی نگاه معتدل به آزادی انسان منجر میشود یعنی به آزادی بشر معتقد است اما آزادی مطلق را هم نمیپذیرد. یا مثلاً در بحث مباحث کلامی شیعه، نوع نگاه به توحید با اندیشههای سلفی و تکفیری متفاوت است. آنان عمدتاً نگاه بسیار بستهای دارند و دامنه شرک را بسیار گسترش میدهند، اما شیعه این طور به توحید نگاه نمیکند و این نگاه به توحید باعث میشود ارتباط با خلق خدا راحتتر اتفاق بیفتد، زیرا به هر کسی برچسب کفر و شرک نمیزند و همزیستی را در دنیا ترویج میکند. نتیجه آن همزیستی مسالمتآمیز با ادیان و اقلیتها میشود.
وی ادامه داد: وقتی این را به نگاه عرفانی به توحید ممزوج میکنیم که بسیار دامنهاش گستردهتر میشود، وقتی میگوید همه انسانها را مخلوق الهی میداند و باید با بنده خدا مدارا کرد، همزیستی را بسیار گسترش میدهد. یا در حوزه فقه رابطه عقل و شرع یا مصلحت و نوع نگاه به جنگ که اساساً جهاد را جنگ نمیداند و معتقد است جهاد مربوط به دوره خاصی بوده و دوران غیبت جهاد عمدتاً دفاعی است، زیرا معتقد است امام معصوم حضور ندارد و به همین دلیل وارد جهاد تهاجمی نمیشود، جهاد دفاعی هم شرط و شروط گستردهای دارد و تازه تمام جهادها را جهاد اصغر میداند و نه جهاد اکبر و جهاد اکبر را مبارزه با نفس و تلاش برای بهبود زندگی مردم میداند.
دکتر فوزی تصریح کرد: بنابراین این نوع نگاه بسیار متفاوت است با یک نگاه تکفیری که فکر میکند وظیفه او این است تا بجنگد تا ادای تکلیف کند. بنابراین شیعه با قرائت انقلاب اسلامی جریانی است که قوت و قدرت بالایی دارد و با استفاده مناسب از این ظرفیتهای فکری میتواند در مقابل افراط گرایان به جریانی بالنده در جهان امروز تبدیل شود.
مشروح گفت و گو با این پژوهشگر اندیشه های امام درباره جایگاه « مصلحت» در فقه شیعه و اندیشه های امام روز دوشنبه در « ایران» منتشر می شود.