کد مطلب: 123521
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۷
بازگشت تحریمهای ایران از طرف امریکا تفاوتی که با تحریمهای قبلی دارد این است که این بار تحریمها حمایت سازمان ملل و شورای امنیت را ندارد. با توجه به این موضوع، ایران شکایتهایی از امریکا در مجامع بینالمللی بهخاطر خروج یکجانبه از برجام و تحریمهایی را که پشتوانه قانونی ندارد پیگیری میکند مانند طرح شکایت در دادگاه لاهه.
به گزارش
ایران خبر،
یکی دیگر از سازمانهای جهانی که ایران در آن شکایت از امریکا را مطرح کرد سازمان جهانی دریانوردی است. محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اواخر آبان از شکایت سازمان بنادر از امریکا بهخاطر مغایرت تحریمهای یکجانبه امریکا با قوانین بینالمللی دریایی در سازمان بینالمللی دریانوردی خبر داد. حال این سؤال مطرح است که حمایت اعضای سازمان جهانی دریانوردی چه تغییری در وضعیت تحریم کشتیهای ایرانی ایجاد میکند؟
تحریم کشتیهای ایرانی تخلف است
هادی حق شناس؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سؤال ما را در این خصوص که حمایت اعضا از شکایت ایران چه الزاماتی را برای کشورها در مقابل تحریم امریکا به همراه دارد، اینگونه پاسخ داد که اگر هریک از اعضای آیمو در اجرای کنوانسیونها تخلفی مرتکب شود کشورهای دیگر مکلف میشوند تخلف را به سازمان جهانی دریانوردی گزارش دهند. تحریم امریکا بر ضد ایران، ایمنی، امنیت و جلوگیری از آلودگی آبها را تهدید میکند. محتوای سند شکایت ایران این بود که رفتار امریکا خلاف اهداف آیمو و مصوبات آن است. اعضا به امریکا هشدار دادند که او مکلف به اجرای کنوانسیونها است.
حق شناس در مورد جنبههای حقوقی و قانونی آیمو برای جلوگیری از تخلف اعضا و اینکه امریکا به این کنوانسیونها پایبند است یا خیر، گفت: خروج امریکا از برجام و بازگرداندن تحریمهای ایران مغایر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل بود اما این کشور بیتوجه به قوانین و سازمانهای بینالمللی از برجام خارج شد. نکته مهم این است که تحریمهای قبلی به لحاظ حقوقی مصوب سازمان ملل و قطعنامه شورای امنیت بود و اگر کشوری با ایران همکاری میکرد مجرم شناخته میشد اما این بار تحریمهای امریکا پشتوانه حقوقی سازمان ملل را ندارد بلکه سازمان ملل کشورها را مکلف کرده تا زمانی که ایران متعهد به برجام است کشورها متعهد به همکاری با ایران هستند پس تحریمهای امریکا مبانی حقوقی ندارد. بنابراین اگر مشکلی برای کشتیهای ایران در آبهای بینالمللی رخ دهد علت آن تحریمهای غیرقانونی امریکا است که مبنای حقوقی ندارد. ایران به لحاظ تعداد کشتیها جزو 25 کشور اول دنیا و در ناوگان نفتی جزو 4 کشور اول است و سهم قابل توجهی در آبراههای بینالمللی دارد. اعضای سازمان جهانی دریانوردی سند ایران را پذیرفتند.از این به بعد هر اتفاقی برای ناوگان بیفتد از منظر مجامع جهانی امریکاییها در مظان اتهام هستند.
دست ایران در شکایت به دادگاههای بینالمللی باز است
علی اکبر غنجی، عضو هیأت مدیره سازمان کشتیرانی نیز در خصوص شکایت ایران از امریکا در سازمان جهانی دریانوردی و تبعات این شکایت برای امریکا به ایران گفت: آیمو دستگاه ناظر است وقتی این سازمان به شکایت ایران صحه گذاشته به این معنی است که اگر تحریم امریکا برای ایران یا اعضای دیگر عوارضی داشته باشد ما میتوانیم به دادگاههای بینالمللی شکایت و از محکومیت امریکا در آیمو استفاده کنیم. با شکایت ایران افکار عمومی جهان به سمت حقانیت ایران هدایت شده است. با این حمایت میتوانیم از خودسری امریکا یا برخی کشورهای دنباله رو جلوگیری کنیم. در حال حاضر هیچ بندری در کشورهای مختلف از ورود کشتیهای ایرانی ممانعت نمیکند. ممانعتها بیشتر در ترمینالهاست یا مربوط به خریداران کالاهایی است که به نوعی با امریکا در ارتباطند . او در پاسخ به این سؤال که اگر کشورها از تحریمهای امریکا تبعیت نمیکنند چرا 17 خط کشتیرانی از ایران رفتند؟ گفت: باید ببینیم این خطوط چه کالاهایی را جابهجا میکردند و آیا با رفتن آنها ایران مشکلی در تأمین آن کالاها دارد؟ باید بگویم خیر. آن کالاها به ایران وارد یا صادر میشود. حتی با رفتن 17 خط کشیرانی. ایران کشوری تأثیرگذار در منطقه و جهان است.