کد مطلب: 59197
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۲
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تبعات افزایش قیمت سوخت گفت: در کنار افزایش قیمت بنزین که اقدامی مثبت و ضروری برای اقتصاد کلان محسوب می‌شود، باید به دنبال کاهش نیاز مصرف بنزین هم باشیم.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تبعات افزایش قیمت سوخت گفت: در کنار افزایش قیمت بنزین که اقدامی مثبت و ضروری برای اقتصاد کلان محسوب می‌شود، باید به دنبال کاهش نیاز مصرف بنزین هم باشیم. 

ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین به ایران خبر گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و کاهش یارانه سوخت اقدامی مهم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است اما مهمتر از آن تلاش برای کاهش نیاز به مصرف سوخت است.

نماینده کلیبر و خدا آفرین در این باره تاکید کرد: بنزین گران قیمت بدون اصلاح مصرف سوخت باز هم می تواند به زیان قشر آسیب پذیر باشد.

وی در توضیح این مطلب افزود:  احتمالا کسانی که از قشر محرومتر جامعه هستند وسیله نقلیه ای دارند که مصرف سوخت آن بهینه نیست و با گران شدن بنزین باید هزینه بیشتری را برای کیفیت کمتر سواری بپردازند.

*آلودگی هوا در میان مدت و بلندمدت در تقابل با اقتصاد مقاومتی است

فتحی پور همچنین تاکید کرد: آلودگی در شهر‌های بزرگ هم ناشی از مصرف ناصحیح سوخت است که علاوه بر تبعات مستقیم اقتصادی، در میان مدت و بلند مدت هزینه های درمانی بیشتری به جامعه تحمیل میکند و از این زاویه نیز در تقابل با اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: با کاهش یارانه سوخت باید افزایش اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در الویت قرار گیرد و خودروهای کم مصرف و سبز با حداقل هزینه جایگزین خودروهای فرسوده شود.

نماینده اقتصاددان مجلس گفت: گران شدن بنزین بدون توجه جدی و گسترده به توسعه حمل و نقل عمومی، اقشار مختلف جامعه را با مشکل مواجه می کند.

فتحی پور در ادامه تصریح کرد: با افزایش قیمت بنزین، نرخ حمل و نقل نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، افزایش نرخ بنزین حتی با درصدی کم می‌تواند منجر به افزایش نرخ خدمات شود و حمل و نقل مسافر و همچنین حمل بار از افزایش نرخ بنزین متاثر خواهند شد، اما در مقابل مسئله زیان کلانی که از قاچاق سوخت ارزان بر کشور تحمیل می شود نیز نباید نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید قیمت سوخت در ایران به فوب خلیج فارس می رسید گفت: اگر این اتفاق می افتاد قاچاق سوخت نیز کاهش پیدا می کرد.

*طرح بنزین چند نرخی از ابتدا ایراد داشت

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح چند نرخی شدن بنزین هم گفت: این طرح از ابتدا با مشکلات فراوانی مواجه بود که اولین آنها مغایرت با مصوبه تک نرخی شدن بنزین است، به همین دلیل بلافاصله به کمیسیون تلفیق برگشت.

فتحی پور همچنین تاکید کرد: ایراد دیگری که به این طرح  می شد گرفت، بالاتر رفتن قیمت بنزین در مقایسه با فوب خلیج فارس برای افراد پر مصرف بود که این نیز مغایر برنامه توسعه می باشد، چرا که حداکثر قیمت بنزین را باید با فوب خلیج فارس در نظر گرفت.

استاد علوم اقتصادی دانشگاه گفت: تلاش دولت و مجلس این است که به عادالانه ترین شکل ممکن و با توجه به شرایط اقتصادی کشور کارشناسانه ترین قیمت برای بنزین درنظر گرفته شود.