| از موارد کاربرد انواع رودوزیهای سنتی میتوان به تزئین لباس، سفره قندان، مَجمَعه پوش، جلد قرآن، ساروق و سوزنی، رومیزی، پرده، جانماز، کوسن، لباس نوزاد ، لباس عروس و لب طاقی اشاره کرد. | 
 
| حوله بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب خراسان است. | 
 
| مریم ،لیلا و آسیه هنرجویانی هستند که حوله بافی را یاد میگیرند. | 
 
| محمد حسین کاملی ساخت پاپوش سنتی را از شش سالگی یاد گرفته است . | 
 
| ساخت انواع پای پوشهای سنتی یکی از رشتههای صنایع دستی خراسان جنوبی است که مردم این دیار از گذشتهها طرفدار این نوع کفش بودند. | 
 
| انواع بسیاری از کفش و گیوه در بازار قدیم بیرجند وجود داشت و در اکثر خانهها گیوه  بافته می شد.بسیاری از مردم از طریق این کار امرار معاش میکردند. | 
 
| آخرین نسل از بیشمار کارگاههای نمدمالی خراسان جنوبی، کارگاه نمدمالی روستای سلم آباد است. استادکاران فعال در این کارگاه با توجه به کهولت سن و بیماری همچنان این میراثی را زنده نگه داشتهاند. | 
 
| «خراطی چوب»، نوعی نازک کاری روی چوب است. | 
 
| تولید حوله در بسیاری ازشهرستانهای خراسان جنوبی از جمله، خوسف، نهبندان، درمیان،سرایان، قاینات همچنان رواج دارد  و شهرستان بیرجند به ویژه روستای خراشاد از اصلی ترین مراکز تولید حوله در این استان است. | 
 
| فاطمه عاجز یکی از پیشکسوتان حوله بافی در خراسان جنوبی است که در اصطلاح محلی به آن (تُو بافی و یا تون بافی)میگویند. | 
 
| در اصطلاح محلی به «برک» کُرکی(Korki)، کورگی (Kurgi) یا کورگین Kurgin)) گفته میشود. بافتهای تاری و پودی و ضخیم از کرک بز و شتر است. از برک لباس زمستانی تهیه میشود که از نظر استحکام، لطافت و گرمی دارای ویژگیهای خاص و منحصر به فردی است. | 
 
| خانم همت پور در شهرستان سربیشه برک بافی را انجام می دهد. | 
 
| حوله بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب خراسان است. تولید حوله در بسیاری ازشهرستانهای خراسان جنوبی از جمله، خوسف، نهبندان، درمیان،سرایان، قاینات همچنان رواج دارد  و شهرستان بیرجند به ویژه روستای خراشاد از اصلی ترین مراکز تولید حوله در این استان است. | 
 
| «برک بافی» قدیمیترین صنایع دستی خراسان جنوبی که قدمت آن در این استان به قبل از دوره سلجوقی میرسد. منطقه سربیشه به ویژه شهر مود نهبندان، خوسف و بشرویه از مناطق عمده تولید پارچه برک در گذشته بودهاند و هم اکنون نیز اهالی این منطقه برای احیای این هنر دستی تلاش میکنند. | 
 
| مریم و صدیقه با وجود نداشتن وسایل مصرفی اولیه، هنر حوله بافی را یاد میگیرند. | 
 
| در خراسان جنوبی کارگاه سنگتراشی نیز وجود دارد و برخی در این حرفه مشغول به کار هستند. | 
 
| آهنگری سنتی نیز یکی دیگر از صنایع دستی خراسان جنوبی است. ابزار کار آهنگر سنتی از چند پُتک سبک و سنگین، سَندان، چکش، قلم، گیره و تغاری سفالین و پر از آب،کورهای گلی و دَم متصل به آن جهت هوادهی به زغال و تنظیم حرارت کوره تشکیل میشود. | 
 
| صدیقه در کنار مربی خود مشغول یادگیری حوله بافی است. | 
 
| فاطمه عاجز که در روستای «گورید بالا» از توابع شهرستان سربیشه زندگی میکند، تقریبا تمام وقت خود را به این هنر گذاشته  و  زندگیاش را از حوله بافی تامین میکند. | 
 
| آهنگری سنتی نیز یکی دیگر از صنایع دستی خراسان جنوبی است. ابزار کار آهنگر سنتی از چند پُتک سبک و سنگین، سَندان، چکش، قلم، گیره و تغاری سفالین و پر از آب،کورهای گلی و دَم متصل به آن جهت هوادهی به زغال و تنظیم حرارت کوره تشکیل میشود. | 
 
| کار تولید نمد در خراسان جنوبی صرفا محدود به ساخت لباس مخصوص چوپانان یعنی کپنک است که از پشم بهاره گوسفند تهیه میشود و در لفظ محلی به آن کرگوش گفته میشود ،دلیل اطلاق واژه کرگوش، کوتاه بودن (کر بودن) آستینها ( گوشها) است. | 
 
| قالیبافی در بیرجند سابقهای طولانی دارد. گفته میشود جنس خوب فرش بیرجند و استفاده از پشمهای مرغوب باعث شهرت آن شده است. از طرح های معروف قالی بیرجند میتوان از طرح افشان و طرح سه گل را نام برد. | 
 
| «خراطی» شیوهای از تولید محصولات چوبی است که توسط ابزار مختلف و به وسیله دستگاه خراطی سنتی یا برقی انجام میشود. در این حرفه استوانه چوبی به دور خود چرخیده و به وسیله مُغار اضافات چوب را برداشته تا فرم دلخواه تشکیل شود. | 
 
| آقای غریب زاده سال هاست که خراطی چوب را به شیوه سنتی انجام میدهد اما هنوز بیمه ندارد و با حداقل امکانات این هنر را حفظ کرده است. | 
 
| حمیده یکی از هنرمندان ناشنوا و کرولال از سال 82 مشغول به هنر«پته دوزی» شده است اما هنوز بیمه ندارد. او مواد اولیه خود را از کرمان تهیه میکند. | 
 
| «خراطی» شیوهای از تولید محصولات چوبی است که توسط ابزار مختلف و به وسیله دستگاه خراطی سنتی یا برقی انجام میشود. |