کد مطلب: 189502
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس، با انتقاد از تداوم مدیریت دولتی در خودروسازی کشور، در گفت‌وگو با ایران‌خبر گفت: با وجود تأکیدهای فراوان، دولت‌ها هنوز اراده‌ای برای واگذاری واقعی سایپا و ایران‌خودرو ندارند. او معتقد است که انحصار وزارت صمت مانع از شکل‌گیری رقابت سالم در بازار خودرو شده است.
 
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایران‌خبر با اشاره به تعلل دولت‌ها در خصوصی‌سازی واقعی دو خودروساز بزرگ کشور گفت:«بارها در مجلس بر ضرورت خصوصی‌سازی سایپا و ایران‌خودرو تأکید شده، اما دولت‌ها حاضر به رها کردن مدیریت این شرکت‌ها نیستند. برخی وزرا علاقه‌مندند همه قدرت و اختیارات را برای خود حفظ کنند و با حفظ امضاهای طلایی، همچنان نفوذ خود را اعمال کنند.»

او با انتقاد از سیاست‌های وزارت صمت افزود:«اگر واقعاً دنبال رقابت سالم هستیم، خودرو هم باید مثل سایر کالاها در بازاری آزاد و رقابتی تولید و عرضه شود. اما وقتی وزارت صمت در صدور مجوزها انحصار ایجاد می‌کند، چنین چیزی ممکن نیست.»

انحصار؛ ترمز رشد صنعت خودرو
این نماینده مجلس با بیان اینکه خروج از انحصار تنها راه نجات صنعت خودرو است، گفت:«تا زمانی که دولت نقش اصلی را در اداره این شرکت‌ها بازی می‌کند، رشد واقعی امکان‌پذیر نیست. خصوصی‌سازی باید با نیت اصلاح انجام شود، نه فقط برای اعلام در رسانه‌ها یا آرام کردن افکار عمومی.»

به گفته حاجی‌دلیگانی، خصوصی‌سازی نمایشی نه‌تنها کمکی به صنعت نمی‌کند بلکه آن را وارد بحران‌های جدیدی می‌کند:«اگر واگذاری‌ها به اهل فن و بر اساس اهلیت انجام نشود، منافع مردم تأمین نمی‌شود و فقط مدیریت از یک دست به دستی دیگر می‌رسد.»

خصوصی‌سازی یا حفظ انحصار؟
او ادامه داد:«در مجلس بارها به دولت تذکر داده‌ایم؛ هم کتبی، هم شفاهی. حتی سؤال مطرح شده، ولی متأسفانه تاکنون هیچ اراده‌ای برای خصوصی‌سازی واقعی دیده نمی‌شود. دلیلش هم مشخص است؛ صنعت خودرو حواشی زیادی دارد و هنوز دولت‌ها تمایلی به رها کردن آن ندارند.»

در پایان، حاجی‌دلیگانی تأکید کرد:«اگر می‌خواهیم صنعت خودرو نجات پیدا کند، باید دولت به‌تدریج از مدیریت آن خارج شود. با ایجاد رقابت و واگذاری واقعی، می‌توان امیدوار بود که این صنعت بالاخره روی پای خود بایستد.»