وی ادامه داد: با اعتبارات سالانه این بخش نمیتوان در بازه زمانی مناسب نسبت به اصلاح سیستم گرمایشی مدارس اقدام کرد و این فرایند به کندی پیش میرود. به عنوان مثال سال گذشته با اعتبار تخصیص یافته تنها توانستیم سیستم گرمایشی 33 مدرسه دولتی را استانداردسازی کنیم این در حالی است که 1310 مدرسه دولتی در استان وجود دارد.
این مسئول خاطر نشان کرد: به جز مدارس دولتی، 1410 مدرسه غیر دولتی نیز در استان فعال است که سیستم گرمایشی بسیاری از آنها استاندارد نیست. اگر قرار باشد سیستم گرمایشی 30 مدرسه در هر سال اصلاح شود چندین سال طول میکشد که این فرایند به اتمام برسد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز خاطر نشان کرد: به دلیل قدیمی و فرسوده بودن برخی از مدارس استان، استانداردسازی سیستم گرمایشی آنها بسیار هزینه و زمانبر است. برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان اعتبارات دولتی کافی نیست و از خیران و گروههای مردم نهاد تقاضا میشود در این حوزه ورود کنند تا از وقوع حوادث غم انگیز پیشگیری شود.
دلاوریان اظهار کرد: سال گذشته اعتبار تخصیص یافته برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس 200 میلیون تومان بود که به هیچ وجه کافی نیست.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز با اشاره به وضعیت سیستم گرمایشی مدارس روستایی استان گفت: در حال حاضر هیچ مدرسه روستایی در استان وجود ندارد که برای گرمایش از نفت استفاده کند و در دور افتادهترین مدارس نیز در نهایت از کپسول گاز استفاده میشود.
دلاوریان تصریح کرد: البته اغلب مدارس روستایی در نقاط دور افتاده استان دانشآموز ندارد و به دلیل خالی از سکنه شدن روستا چند مدرسه تجمیع شده است. البته نمیتوان گفت وضعیت سیستم گرمایشی مدارس روستایی استان مطلوب است و بدون شک ایراداتی دارد ولی لااقل در این مدارس از بخاریهای نفتی و قدیمی استفاده نمیشود.
پیش از این محمد خرم، مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش که به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه به زاهدان رفته بود گزارشی از این حادثه ارائه و اعلام کرد: این مدرسه غیردولتی ۵۹ دانشآموز داشته و متاسفانه به دنبال حادثه آتشسوزی چهار دانش آموز آسیب دیدند که سه نفر پیش دبستانی و یک نفر اول ابتدایی بود.
مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان افزوده، مجوز این مرکز در سال ۹۰ داده شده و تا سال ۹۷ پیش دبستانی و محل آموزشهای قرآنی بود و امسال مجوز کلاس اول ابتدایی را هم میگیرند و ۷ دانش آموز جذب میکنند اظهار کرد: طبق گزارشاتی که داریم این مدرسه به لحاظ فعالیتهای تربیتی و آموزشی، مدرسه خوبی بوده است.
خرم همچنین با اشاره به اینکه مشکل ما در زاهدان این است که اغلب ساختمانها از بخاری نفتی استفاده میکنند و اینطور نبوده که آموزش و پرورش کوتاهی کرده و مدارس را به بخاریهای گازی مجهز نکرده باشد گفت: امید است بتوانیم با وزارت نیرو هماهنگی کنیم تا با توجه به اینکه زمستان پیش روست بخاریهای نفتی را جمع و از برق استفاده کنیم. در واقع یا باید گازرسانی کنیم و یا اگر به گاز دسترسی نداریم با هماهنگی وزارت نیرو بتوانیم بخاریهای نفتی را جمع و بخاری برقی را جایگزین کنیم. اولیای مدرسه هم درخواست داشتند بخاریها برقی شوند.
وی تاکید کرده که باید به مدارس بویژه در مناطق محروم برای تحکیم، بازسازی و تجهیز وسایل گرمایشی استاندارد کمک بشود. باید دست به دست هم دهیم تا این مشکلات رفع شود. هرچند سهل انگاری هایی وجود دارد ولی باید مراقبت کنیم از این پس خانوادهای به این دلایل داغدار نشود.
روز سهشنبه گذشته یک واحد آموزشی در زاهدان دچار آتش سوزی شد و در پی آن تعدادی کودک مصدوم و 3 کودک فوت شدند. این واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان در خیابان مصطفی خمینی 23 زاهدان بوده که طعمه حریق شده است.