پایگاه خبری ایران خبر - آخرين عناوين سیاست :: نسخه کامل https://www.irankhabar.ir/political Wed, 30 Apr 2025 22:17:11 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal01/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ایران خبر https://www.irankhabar.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ایران خبر آزاد است. Wed, 30 Apr 2025 22:17:11 GMT سیاست 60 امکان توافق با ایران وجود دارد https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189564/امکان-توافق-ایران-وجود به گزارش ایران خبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از زمان ورود دوباره به کاخ سفید، سیاست واشنگتن در قبال جنگ اوکراین را تغییر داده و اکنون به دنبال مصالحه با روسیه و پایان بخشیدن فوری به این جنگ است. بر این اساس، دونالد ترامپ امروز در حاشیه مراسم خاکسپاری پاپ در واتیکان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفتگو کرد. ترامپ در این باره اعلام کرد: دیدارش با ولودیمیر زلنسکی در واتیکان به خوبی پیش رفته است. او افزود: چند روز آینده مشخص خواهد کرد که آیا این دیدار توانسته پیشرفتی در حل مناقشه میان روسیه و اوکراین ایجاد کند یا خیر. این دیدار در حالی انجام شد که جنگ روسیه و اوکراین که از سال ۲۰۲۲ با حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تلاش‌های بین‌المللی برای میانجیگری و پایان دادن به درگیری تاکنون موفقیت چشمگیری نداشته است. ترامپ که پیش‌تر نیز درباره لزوم پایان سریع جنگ اظهارنظر کرده بود، در این دیدار تلاش کرد زمینه گفت‌وگوهای سازنده‌تری را فراهم کند. زلنسکی نیز که در ماه‌های اخیر حمایت گسترده‌ای از کشورهای غربی برای مقابله با تهاجم روسیه دریافت کرده است، در تلاش است تا حمایت دیپلماتیک بیشتری جلب کند. ترامپ درباره مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا نیز گفت: مذاکرات با تهران به خوبی پیش می‌رود و فکر می‌کنم بتوانیم به توافق دست یابیم. ]]> سیاست Mon, 28 Apr 2025 03:50:23 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189564/امکان-توافق-ایران-وجود آخرین خبر از مذاکرات از ایران و آمریکا https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189563/آخرین-خبر-مذاکرات-ایران-آمریکا به گزارش ایران خبر، در ماه‌های اخیر تحولات تازه‌ای در عرصه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا رخ داده است. در همین زمینه، نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به اظهارات مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا پرداخته است که در آن به احتمال واردات اورانیوم غنی‌شده توسط ایران اشاره کرده بود. این اظهارات نشانه‌ای از تغییر رویکرد آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و چالش‌های پیش روی مذاکرات تلقی می‌شود. روایت‌های متضاد؛ پیشنهاد تأمین سوخت و پاسخ ایران تحلیل مواضع آمریکا نشان می‌دهد که پیشنهاد تأمین سوخت هسته‌ای ایران از منابع خارجی، در قالب طرحی موسوم به «طرح بزرگ جدید»، به عنوان ابتکار عمل مطرح شده است. این طرح که در شرایط فعلی شخص وزیر خارجه آمریکا حضور و نقش پررنگی در جریان مذاکرات نداشته، به باور بسیاری از کارشناسان، تکرار روایت‌های شکست‌خورده گذشته است. تاریخچه دیپلماسی هسته‌ای ایران و غرب به روشنی نشان می‌دهد که این ایده - تأمین سوخت از خارج - پیش‌تر بارها مطرح و رد شده است و نشان‌دهنده عدم درک کافی از واقعیت‌های امروز ایران و خطوط قرمز آن است. ایران همواره بر حق ذاتی خود برای غنی‌سازی داخلی تأکید داشته و این موضوع را خط قرمز غیرقابل مذاکره خود دانسته است. این موضع در واکنش عباس عراقچی در ۲۷ فروردین‌ماه به توییت استیو ویتکاف، که خواستار توقف غنی‌سازی ایران شده بود، بار دیگر تأکید شد؛ عراقچی اعلام کرد که حق غنی‌سازی ایران «غیرقابل مذاکره» است. فضای پرچالش داخلی در واشنگتن فضای داخلی دولت آمریکا نیز از سوی دیگر، پر از چالش است. دونالد ترامپ و تیمش در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی، با گرایش‌های تند و صهیونیستی، از ارائه تصویر شفافی از برنامه خود در قبال ایران خودداری می‌کنند. افرادی چون مایک والتز و برخی مقامات وزارت دفاع آمریکا، بر لزوم برچیده شدن کامل زیرساخت‌های هسته‌ای ایران تأکید دارند. این جریان، در برخی مواضع، از برنامه هسته‌ای امارات متحده عربی به عنوان الگو یاد می‌کند. این دوگانگی در سیاست‌های آمریکا باعث شده مذاکرات دچار چالش‌های بیشتری شود. از یک سو واشنگتن نمی‌خواهد آشکارا بر حذف کامل برنامه هسته‌ای ایران اصرار کند و از سوی دیگر، حاضر به پذیرش حق غنی‌سازی ایران نیز نیست. این تناقض می‌تواند مذاکرات را به سوی فرآیندی فرسایشی با شروط متعدد و مبهم سوق دهد که احتمال دستیابی به توافق را دشوارتر خواهد کرد. تحلیل‌گران تأکید دارند که تنها با پذیرش حقوق مسلم ایران در زمینه غنی‌سازی می‌توان به توافقی پایدار و واقعی رسید. تجربه خروج آمریکا از برجام و مشکلات تأمین سوخت در سال‌های گذشته، سطح بی‌اعتمادی در ایران را به‌شدت افزایش داده و بر روند مذاکرات تأثیر گذاشته است. سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلستان در همین راستا به ایلنا گفت: اگرچه امیدواری‌ها به توافق افزایش پیدا کرده اما از آن طرف، باید تعهدات لازم داده شود تا آنچه را که توافق می‌کنند به تصویب کنگره برسانند. این‌گونه نباشد که هر موقعی که تصمیم گرفتند که خارج شوند، به راحتی این کار را انجام دهند. این تقاضای ما بوده و آن می‌خواهند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. مرکز ثقل مذاکرات؛ حق غنی‌سازی در قلب همه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب – از برجام گرفته تا پیش‌نویس‌های نیمه‌کاره اخیر – همواره موضوع حق غنی‌سازی داخلی قرار داشته و دارد. در تحولات اخیر هم پرسش کلیدی این است که آیا واشنگتن آماده تضمین حق غنی‌سازی ایران خواهد بود؟ بدون این تضمین، پاسخ ایران به پیشنهادات آمریکا احتمالاً منفی خواهد بود. برخلاف دولت بایدن که به دنبال توافق محدودشده و گام‌به‌گام بود، دولت ترامپ آشکارا خواهان محدودیت کامل ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران است. این سیاست که نه حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد و نه چشم‌اندازی واقع‌بینانه برای توافق ارائه می‌کند، چشم‌انداز گفت‌وگوها را مبهم‌تر کرده است. فرصت‌های اقتصادی و ابتکار عمل ایران در همین راستا، در متن سخنرانی سید عباس عراقچی که قرار بود روز دوشنبه در کنفرانس سیاست هسته‌ای بنیاد کارنگی به‌صورت مجازی ارائه شود، آمده بود که ایران هرگز مانع همکاری‌های اقتصادی و علمی با آمریکا نبوده است. عراقچی در این سخنرانی اشاره کرده است که فرصت‌های اقتصادی چند صد میلیارد دلاری ایران می‌تواند به روی شرکت‌های آمریکایی باز باشد؛ به‌ویژه در حوزه ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای پاک، ایران قصد دارد دست‌کم ۱۹ رآکتور جدید بسازد که به معنای فرصت‌های عظیم سرمایه‌گذاری است. این پیشنهاد عراقچی مبنی بر سرمایه‌گذاری خارجی روی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، در تضاد با «طرح تأمین سوخت از خارج» آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد و ابتکاری عملی‌تر و قابل مذاکره به نظر می‌رسد، به شرط آنکه تیم آمریکایی اختیار کافی برای پذیرش این مسیر را داشته باشد. در نهایت، اظهارات مارکو روبیو و پیشنهاد تأمین سوخت از منابع خارجی، هرچند با عنوان «طرح جدید» مطرح شده، اما تکرار سیاست‌های ناکارآمد گذشته است. ایران با تأکید بر حق غنی‌سازی داخلی و تجربه بی‌اعتمادی به وعده‌های آمریکا، آمادگی پذیرش این پیشنهادات را ندارد. تحولات آینده در مذاکرات ایران و آمریکا، به ویژه در فضای تنش‌آلود کنونی منطقه، می‌تواند پیامدهای جدی بر امنیت منطقه‌ای و مناسبات بین‌المللی داشته باشد و نیازمند دقت و رویکردی واقع‌بینانه از سوی همه طرف‌هاست. مذاکرات مسقط؛ دور سوم در سایه بی‌اعتمادی دور سوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا روز گذشته در مسقط با میانجی‌گری فعال عمان برگزار شد. هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و هیأت آمریکایی با محوریت نمایندگان نزدیک به کاخ سفید ترامپ، در فضایی محرمانه پیام‌های خود را از طریق مقامات عمانی تبادل کردند. بر اساس گزارش‌ها، مذاکرات بر موضوعات حساسی چون آینده برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای متمرکز بوده است، اگرچه جزئیات بیشتری از توافقات احتمالی منتشر نشده است. ایران با تأکید بر حق خود برای غنی‌سازی داخلی وارد مذاکرات شد، در حالی که تیم ترامپ همچنان نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای تهران ابراز نگرانی می‌کند. بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، ابراز امیدواری کرده که این مذاکرات بتواند به گفت‌وگوهای مستقیم منجر شود، هرچند اختلافات بنیادین همچنان پابرجاست. در همین راستا فرجی راد استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اظهارات وزیر خارجه عمان گفت: وزیر خارجه عمان نکته‌ای را مطرح کردند که کمی عجیب بود،  ایشان اعلام کردند که در سوم ماه می ملاقات سطح بالایی صورت خواهد گرفت. حالا مشخص نیست که آیا این ملاقات به ملاقات آقای عراقچی با آقای ویتکاف مربوط می‌شود یا اینکه ملاقات بالاتری در نظر گرفته شده است. این دو مسئول در حال مذاکره هستند و امیدواریم که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. این نکته مهم است و احتمال دارد در نظر گرفته باشند که تا سوم ماه می این گفت‌وگوها به پایان برسد. واقعیت این است که مسائل مختلفی در مذاکرات مطرح می‌شود و تیم فنی آمریکایی که در راس آن فردی سختگیر قرار دارد اگر امروز نبود، کلمات مفید و سازنده‌تری به کار گرفته می‌شد. علت این امر ممکن است این باشد که سیاست‌های این فرد تا حدودی با سیاست‌های اسرائیل هماهنگ شده است. باید ببینیم در دور بعدی که با پایتخت‌های خود مشورت می‌کنند، با چه آورده‌ای دوباره به مسقط خواهند آمد و چقدر می‌توانند پیشرفت کنند.    چشم‌انداز آینده تحولات اخیر، از جمله پیشنهاد طرح‌های قدیمی مانند واردات سوخت هسته‌ای اگرچه نشانه‌ای از عدم درک واقعیت‌های ایران است اما تعیین تاریخ دور چهارم مذاکرات و احتمال حضور کارشناسان اتمی و اقتصادی در این دور خود علائم مثبتی از تلاش طرفین برای رسیدن به نقاط مشترک است. ایران با توجه به تجربه بی‌اعتمادی ناشی از خروج دولت ترامپ از برجام در سال‌های گذشته، به سختی می‌تواند به وعده‌های جدید آمریکا اعتماد کند. دور سوم مذاکرات مسقط گرچه گامی در مسیر دیپلماسی به شمار می‌آید، اما دستیابی به توافق نهایی، تنهای در شرایطی میسر است که دو طرف ضمن رعایت خطوط قرمز یکدیگر نسبت به انجام موثر انتظارات طرف‌ها مقابل گام جدی بردارند. آینده مذاکرات بستگی به آن دارد که آیا آمریکا حاضر خواهد شد حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد یا خیر؛ موضوعی که همچنان کانون اصلی اختلافات است. ]]> سیاست Mon, 28 Apr 2025 03:46:48 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189563/آخرین-خبر-مذاکرات-ایران-آمریکا همه‌ی مسئولان باید خود را در پیشگیری از حوادث تلخ و خسارتبار موظف بدانند https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189560/همه-ی-مسئولان-باید-خود-پیشگیری-حوادث-تلخ-خسارتبار-موظف-بدانند به گزارش ایران خبر، درپی حادثه دردناک آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی بندرعباس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های مصیبت‌زده‌، مسئولان امنیتی و قضائی را موظف کردند که هرگونه سهل‌انگاری یا تعمّد در این حادثه را به‌طور کامل بررسی و کشف کرده و بر طبق مقررات پیگیری نمایند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون حادثه دردناک آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی موجب اندوه و نگرانی است. مسئولان امنیتی و قضائی موظفند با بررسی کامل، هرگونه سهل‌انگاری یا تعمّد را کشف و بر طبق مقررات پیگیری کنند. همه‌ی مسئولان باید خود را در پیشگیری از حوادث تلخ و خسارتبار موظف بدانند. اینجانب رحمت و مغفرت الهی برای جانباختگان و صبر و سکینه برای خانواده‌های مصیبت زده‌ی آنان و شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان این حادثه‌ی تلخ مسألت میکنم و از مردمان پرگذشتی که در لحظه‌ی نیاز آماده‌ی خون دادن به مصدومان شدند صمیمانه تشکر میکنم. والسلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای     ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ ]]> سیاست Mon, 28 Apr 2025 03:34:32 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189560/همه-ی-مسئولان-باید-خود-پیشگیری-حوادث-تلخ-خسارتبار-موظف-بدانند چالش های توسعه صنعت کشتیرانی / لزوم تولید محصولات و شناور‌های جدید در بنادر https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189258/چالش-های-توسعه-صنعت-کشتیرانی-لزوم-تولید-محصولات-شناور-های-جدید-بنادر به گزارش ایران خبر، امروزه صنعت کشتیرانی در دنیا با توسعه همراه است و اگر  بخواهیم در این راه قدم برداریم باید بیش از پیش به این صنعت توجه کنیم و نواقص آن را برطرف و در جهت توسعه گام برداریم اما در این صنعت با چه چالش هایی روبرو هستیم و برای توسعه باید چه گام های را برداریم. نمایندگان و کارشناسان این حوزه توضیح می دهند. جعفرپورکبگانی، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس در گفتگو با "ایران خبر"در خصوص لزوم توسعه صنعت کشتیرانی در کشورگفت: دریا نقش مهم و تعیین کننده‌ای در آینده دنیا خواهد داشت و همه کشور‌ها به این اهمیت فوق‌العاده واقف هستند و در تلاش برای استفاده از مواهب آن هستند. در کل دنیا مسئله حمل و نقل و تجارت باهم گره خوردند و در همین زمینه چهار ناوگان، ریلی، هوایی، دریایی و زمینی مطرح است که زمینی و ریلی به دو بخش مرزی و برون مرزی تعریف شده است. هر کدام از اینها مزایا و معایبی دارند، منتهی وقتی نگاه می‌کنیم در بحث دریا که عمدتا برون مرزی است نقش آفرینی آن بسیار پررنگ است. اقتصاد دریا محور راهبردی اساسی، توسعه ای، کنشگرا و در نهایت تحول آفرین است.   وی به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ظرفیت دریا و اقتصاد دریاپایه برای رفع مشکلات اقتصادی کشوراشاره کردو افزود: امروز سیاست‌های حمل و نقل دریایی و ناوگان دریایی تغییر پیدا کرده است قبلا کشتیرانی با ظرفیت ۱۵،۳۰،۴۰ هزار بودند، اما امروز ناوگان کشتیرانی با ظرفیت ۱۰۰ هزار است و کسانی که می‌خواهند در این زمینه کار کنند تجار و تولیدکنندگان عمده در شناور‌های بالای ۵۰ هزار و صد هزار سرمایه‌گذاری می‌کنند. امروز اگر بخواهیم به صنعت کشتی سازی نگاه کنیم استفاده از ظرفیت دریا و اقتصاد دریاپایه و همچنین کریدور شمال جنوب برای بهبود اقتصاد کشوراست. پورکبگانی ادامه داد: ما قبل از انقلاب هیچ شناوری با مالکیت ایران که بتواند در سطح دنیا رفت و آمد نداشتیم و بعد از انقلاب به خصوص از دهه ۸۰ رشد بسیار خوبی در این زمینه داشتیم و انتظار است صنعت کشتیرانی پویا‌تر شود. چون ما باید امروز هم در بحث دفاعی و هم بحث تجارت با یک دیدگاه خیلی موثر در این زمینه فعال باشیم و جایگاه اصلی مان را داشته باشیم. توسعه دریا محور، یکی از الزامات و واجباتی است که می‌تواند در جمیع اقتصاد کشور، نقش‌آفرینی مهمی داشته باشد. سیاست‌هایی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده، سه حوزه مهم را در برمی‌گیرد؛ یک بخش، آموزش است که دریانورد‌ها آمادگی حضور موفق و فعالیت را داشته باشند؛ یک بخش، صنعت است که باید پای کار بیاید و در حوزه ساخت و تعمیر، ورود پیدا کند که خود این امر در کرانه، پس کرانه و پسا پس کرانه آورده دارد؛ محور مهم دیگر، امنیت دریایی است. وی بر ضرورت توسعه و ایجاد زیرساخت‌های جدید در حوزه بندری و دریایی تاکید کرد و گفت: استمرار و تقویت نقش حمایتی ارکان مهندسی و مدیریتی بنادر از سرمایه گذاران، تداوم بخش حضور بیش از پیش سرمایه گذاران خواهد بود و موجب رشد موثر سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود. پورکبگانی بر تربیت نیروی انسانی خوب در زمینه صنعت کشتیرانی تاکید و تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی در حوزه دریایی مسئله بسیار مهمی در بخش تجارت دریایی است و باید به صورت جدی در کشور مدنظر قرار گیرد. باید گام بلندی در راستای تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای در حوزه دریایی برداشته شود بنابراین باید به آموزش جدی‌تر از قبل در حوزه دریانوردی نگاه کرد. با تربیت نیروی انسانی در دانشگاه و آکادمی‌ها می‌توانیم نقش بسزایی را در صنعت کشتیرانی ایفا کنیم. وی تولید محصولات و شناور‌های جدید با استاندارد حمل و نقل دریایی را از شاخص‌های مهم در مدیریت دریا‌ها عنوان کرد و افزود:عمده این فعالیت‌ها باید توسط بخش خصوصی انجام شود باید بخش خصوصی با آن خواسته‌های که دارند به این سمت ترغیب شوند. در زمان دولت احمدی نژاد ما توانستیم شش شناورجدید تولید کنیم و باید با همت این راه را ادامه دهیم. پس برای توسعه صنعت کشتیرانی باید همت در بحث تولید و همراه شدن کارخانه‌ها را داشته باشم وهم تربیت نیروی انسانی.   مهمترین چالش های صنعت کشتیرانی چیست؟   "دکتر مسعود پل‌مه" دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتگو با "ایران خبر" در خصوص چالش هایی که این روزها شرکت کشتیرانی در کشوربا آن درگیر هستند اشاره کردو گفت: شرکتهای کشتیرانی متاسفانه در تمام شقوق فعالیتی دچار مشکل و در فرايند كسب و كار درگير گلوگاه هستند ما در صنعت کشتیرانی چالشهای بسیار زیادی را پیش رو داريم. وی به کمبود منابع انسانی در صنعت کشتیرانی اشاره کرد وتصریح کرد: در حوزه منابع انسانی دولت و مجلس در مقام حاكميت و مسئول برنامه ريزي كوتاهي هاي بسياري داشته اند متاسفانه تراز منفي  تامین و آموزش نیروی انسانی به نسبت خدمه مورد نياز کشتی هاي تحت پرچم منحر به کمبود نیروی ایرانی گرديده است و حال برای جبران نیروی متخصص باید از  خارجی ها استفاده کنیم که البته محاسن و معایب خودش را دارد و در طولانی مدت می توان گفت زيان مضاعف و جبران ناپذيري در پي خواهد داشت. وی همچنین از آسیب های ناشی از تحریم ها در شرکت های کشتیرانی نام برد و افزود: در حوزه تامین بار به همین ترتیب ما مشکلاتی داریم در بعضی از بنادر امکان خارجي پهلوگیری به خاطر مباحث تحریمی نداریم و به واسطه اینکه تبادلات مالي بین المللی از ما سلب شده  و امکان استفاده از سوئیفت را نداریم .همچنین كشتي هاي اقيانوس پيما بايد از سوخت کم سولفوراستفاده كنند و تامین این سوخت در ایران محدود به یک پالایشگاه است و آب بخش كه ميبايستي از خارج  تامین كرد نيز باز به دلایل تحریم به ویژه مباحث مالی مشکلاتی را برای ما به وجود می آورد. وی با بیان اینکه در داخل کشور در حوزه های مالیاتی ، تامین اجتماعي و تامين مالی برای حمایت و توسعه ناوگان کشتیرانی با مشکلاتی مواجه هستيم، تصریح کرد: بانکها پشتیبانی‌های لازم را به عمل نمی آورند، سازمان امور مالیاتی نوع نگاهی که به فعالیت های دریایی دارد مثل سایر فعالیتهای درون سرزمینی و بازبه خاطر مشکلاتی که در تفسیر و برداشتی که در هزینه های ارزی دارند ما را با مشکلات حل نشدني مواجه كرده اند. وی یکی دیگر از مقولاتی که شرکت های کشتیرانی را دچار زیان می کند را رفتارهای تامین اجتماعی خواند و گفت: تامین اجتماعی به همین ترتیب رفتارهایی که نسبت به فعالیت دریایی انجام می دهند مترادف با نرم بین المللی نیست. اقدامات تامین اجتماعی در اعمال ماده ۳۸،  فعالیت هاي ما را  پیمانکاری می بیند و همواره دچار جريمه و خسارت حاصل از عدم پذيرش و تمكين اين موضوع از سوي سازمان بنادر هستيم و به واقع زمینه ای وجود ندارد که ما با مشکل مواجه نباشیم. دکتر مسعود پل مه، همچنین به فرسودگی تجهیزات در بنادر اشاره کردو گفت: یک بخش از مشکلات ما فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر به ویژه در بندر شهید رجایی است و منجر به کندی نرم فعالیت تخلیه و بارگیری کشتی ها ميشود و از سوي ديگر كمبود امكانات و  تجهیزات پهلوگیری کشتی هاست که باعث می شود کشتی ها، مدت زمان بیشتری را در لنگرگاه در انتظار پهلوگیری در اسکله ها  باشند این ها به دولت بر می گردد همه اینها شرایط نامطلوبی به ما تحميل ميكند ، در عین اینکه ما تلاش بسیاری برای مقابله با تحریم از خود نشان می دهیم و سرمایه گذاری هاي  بخش خصوصی امروز ناجی اقتصادی كشور است باز دچار بي مهري هستيم ، ما برای انتقال کالا به کشور و صادرات محصولات تولیدی تلاش وافر و هزينه هاي گزافي متحمل شده ايم . وی بر ضرورت توسعه در صنعت کشتیرانی تاکید کرد و افزود: اولین اقدام به رسمیت شناختن فعالیتهای بخش خصوصی به مفهومی که اگر بخش خصوصی نباشد دولت در اقدامات اقتصادی و لجستیکی متوجه بنادر دچار چالش می شود، تفویض اختیار و حذف تصدی گری های دولتی  كه ما  شاهد هستیم در قوانين آمده  صورت نمی گیرد علی رغم اینکه قانون در اين خصوص به صراحت بيان داشته و  دولت را از ورود به اقدامات اجرایی و تجاری منع کرده است. دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد اگر تعداد ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی و یا تحت مالکیت ایرانی  بیش از این که موجود است بشود به طور قطع ما قابلیت جذب بار بیشتری نه تنها به بنادر جمهوری اسلامی بلکه به بنادر سایر کشورها خواهیم داشت. ارزآوری  و اشتغال لازم و به همان تناسب توسعه خدمات مبتنی به دریا پایه را به وجود خواهد آورد اینها بدیهیات است که دولت باید به آن توجه کند. امیدواریم دولت چهاردهم از تجارب گذشته که به نوعی باعث شد بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های بخش خصوصی به بازدهی لازم  نرسد، توجه كرده و انشالله به بهره برداری لازم منتهی شود. دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بر توسعه گردشگری دریایی در ایران هم تاکید کرد و گفت: گردشگری دریایی در ایران متفاوت از مکانیزم توریسم دریایی دنیا قرار دارد خوب به طور قطع  استحضار دارید ما در بسیاری از فعالیت‌هایی که مبتنی بر گردشگری آبی و دریایی باشد تابع مقرارت خاص شرعی هستیم  اینها محدودیت های را برای استفاده کنندگان از فعالیت آبی افراد خارجي كه بعنوان توريست به ايران مي آيند وجود می آورد پس نمی شود قیاسی با سایر کشورها داشته باشیم .در حال حاضر گردشگري دريايي ما در درياي مازندران محدود به سفرهاي ساحلي  با قايق هاي تفريحي كه بعضاً فاقد استاندارد لازم براي اين موضوع هستند در فصل تابستان صورت ميپذيرد .ولي جنوب متفاوت است ، تنوع سفر ، مقاصد ، ميزان مسافر ، تمام فصل بودن و شناورهاي پيشرفته از مزيت هاي سفرهاي دريايي جنوب كشور است . يك بخش از سفرهاي جنوب براي حمل مسافر با اتومبيل است كه توسط شناورهاي لندينگ كرافت كه يك نوع كشتي رو- رو است صورت ميگيرد ، معمولا در مسيرهاي سرزمين اصلي به جزاير قشم و كيش انجام ميشود. بخش ديگر مسير مسافري به كليه جزاير است كه شامل ساكنين و مسافرين است و البته در ايام تعطيل حجم انبوهي از سفرها را به خود تخصيص خواهد داد اين سفرها توسط شناورهاي خاصي سفرهاي كوتاه دريايي كه برابر استاندارهاي بين المللي ساخته شده اند انجام ميشود ،در ايران بدلايل پيش گفته و البته سرمايه بسيار زياد امكان تدارك سفر هاي بلند و طولاني كه بوسيله كشتي هاي كروز انجام ميشود وجود ندارد . البته زيرساخت بندري يراي سرويس دهي به اين قبيل شناورها وجود دارد.خوشبختانه صنايع دريايي كشور از توانمندي فني ، مهندسي و منابع انساني لازم براي ساخت اين شناورها ، بويژه كشتي هاي پيشرفته مسافري در كلاس كاتاماران برخوردار است و تقريبا تمامي نيازهاي داخلي را تامين مينمايد ، ولي در ساخت كشتي هاي كروز فاقد تكنولوژي هستيم و قطعا فاقد توجيه اقتصادي خواهد بود. نیروی متخصص در کشتیرانی به چالش تبدیل شده است   "یحیی ضیایی مهرجردی" دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران در گفتگو با "ایران خبر" با بیان اینکه توسعه صنعت کشتیرانی دلبخواهی نیست بلکه اجباری است، گفت:یکی از چالش های ما برنامه ریزی در بحث توسعه ناوگان است و دیگری سرمایه گذاری تجهیزات بندری و ترمینال که حتما باید در این بخش ها انجام شود تا بحث توسعه صنعت  کشتیرانی محقق شود. وی در پاسخ به این سئوال که موانع توسعه در صنعت کشتیرانی چیست، افزود: بحث تحریم ها و عدم گشایش اعتبارمطرح است چون دربخش تجهیزات شناورهای خارجی به ارز برمی گردد و در صنعت کشتیرانی ۹۰ درصد خرید کشتی ها از طریق فایناس انجام می شود، متاسفانه به خاطر تحریم ها در حال حاضر کار فایناس را نمی توانیم انجام دهیم و دنبال راهکارهای دیگر در بحث سرمایه‌گذاری در خرید کشتی باید باشیم. وی به دیگر چالش در زمینه صنعت کشتیرانی اشاره کردو گفت: بحث تحریم های داخلی خودمان هم مطرح است دستورالعمل وقوانین و مقرراتی که در این صنعت وجود دارد.به طور مثال بحث تامین تجهیزات توسط صنایع داخلی است، درصورتی که خیلی از شناورهایی که ما در حال استفاده هستیم امکان ساختش در داخل وجود ندارد. قانونی که گذاشتند شناورها حتما داخلی باشد این خودش یکی از موانع است. وی با بیان اینکه حوزه نیروی انسانی در کشتیرانی تبدیل به چالش شده است، تصریح کرد:در این خصوص جلساتی با دانشگاه‌ها و بنادر گذاشتیم و دنبال روندی هستیم تا پذیرش دانشجو در دانشگاه ها زیاد شود و در ۴ و ۵ سال آینده نیروهای مورد نیاز دریایی را تامین کنیم. بحث نیروی انسانی، نه فقط برای ما در دنیا هم همین طوراست. نیروی متخصص دریایی کم است. ما نیروی جوان زیاد داریم باید ترتیبی در دانشگاه‌ها بدهیم تا نیروی متخصص برای به کار گیری در شناورها تربیت شود. ضیایی به مسئله افزایش هزینه ها در کشتیرانی هم اشاره کردو اظهار داشت: هزینه ها بار سنگینی را بر دوش مالکان کشتی می گذارد. در حوزه تعرفه، سوخت و تامین تجهیزات همه اینها باعث بالارفتن هزینه های حمل می شود و از این حیث فشار روی جامعه وارد می شود چون کالاها  صادراتی و قیمت تمام شده بالا می رود.  وی در پایان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبري مبنی بر توسعه دریا محور در دریانوردی و کشتیرانی، گفت: در همه کشورها تجهیزات استراتژیک را دولت‌ها تامین می کنند هزینه ها خیلی بالاست و بخش خصوصی توانش نمی رسد. بخش خصوصی نفدینگی در دست ندارد. در حوزه سرمایه‌گذاری دولت ،امکاناتی در رابطه با صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی وجوهی را برای سازمان بنادر ایجاد کند تا در اختیار بخش خصوصی بگذارد تا از این طریق تجهیزات را تامین کند. ]]> سیاست Sat, 01 Mar 2025 09:03:31 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189258/چالش-های-توسعه-صنعت-کشتیرانی-لزوم-تولید-محصولات-شناور-های-جدید-بنادر پرهیز از استیضاح وزیر اقتصاد؛ رمز ثبات در روزهای سخت اقتصادی https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189571/پرهیز-استیضاح-وزیر-اقتصاد-رمز-ثبات-روزهای-سخت-اقتصادی به گزارش ایران خبر،استیضاح وزیر یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی برای پاسخگو کردن اعضای کابینه در برابر عملکردشان است. نمایندگان در صورتی که عملکرد یک وزیر را ناکارآمد یا مغایر با منافع ملی تشخیص دهند، می‌توانند او را با طرح استیضاح به صحن علنی بکشانند. در جریان استیضاح، وزیر موظف است درباره عملکرد خود توضیح دهد و در نهایت این نمایندگان هستند که با رأی خود، درباره ادامه کار یا برکناری او تصمیم می‌گیرند. استیضاح می‌تواند به اصلاح سیاست‌ها و بهبود مدیریت کمک کند، اما در شرایط خاص اقتصادی یا سیاسی، زمان‌بندی و هدفمندی آن اهمیت ویژه‌ای دارد.عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد به دلیل ضعف در کنترل بازار ارز، افزایش تورم و سوءمدیریت در سیاست‌های مالی از سوی مجلس استیضاح می شود. برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که ادامه این وضعیت می‌تواند به بحران‌های اقتصادی بیشتری منجر شود. لزوم فرصت‌دهی به دولت برای عبور از بحران  بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایران خبر در مورد استیضاح همتی با تحلیل شرایط کنونی اقتصاد کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه تنها چند ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم می‌گذرد و کشور با تحریم‌های سخت و ناجوانمردانه روبه‌رو است، زمان مناسبی برای استیضاح وزیر اقتصاد نیست. وی با اشاره به ضعف‌هایی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد، خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، استیضاح در این مقطع می‌تواند آثار منفی بر اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم داشته باشد. پیامدهای منفی تغییرات مدیریتی در شرایط حساس بیگلری تأکید کرد: تغییر و جابه‌جایی‌های مدیریتی در این مقطع نه تنها نمی‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی منجر شود، بلکه به افزایش بی‌ثباتی بازار و نگرانی مردم دامن خواهد زد. وی افزود: در شرایطی که مردم با گرانی‌های سرسام‌آور و مشکلات معیشتی گسترده دست و پنجه نرم می‌کنند، باید دولت و مجلس با همدلی و همکاری به دنبال مدیریت صحیح بحران‌ها باشند. ضرورت همدلی دولت و مجلس در مدیریت اقتصادی این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز نگرانی از پیامدهای احتمالی استیضاح در این برهه زمانی، تصریح کرد: در این شرایط حساس، توجه بیشتر به ملاحظات اقتصادی و شرایط معیشتی مردم ضروری است. بیگلری تأکید کرد: باید با همفکری و هم‌افزایی، اصلاحات اقتصادی در زمان مناسب و با احتیاط انجام شود تا از آسیب بیشتر به مردم جلوگیری گردد. نقش وزارت اقتصاد در بازگرداندن ثبات نماینده مردم سقز و بانه همچنین با اشاره به سوءمدیریت‌های گذشته گفت: وزارت اقتصاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی تصریح کرد: اگر وزیر اقتصاد به مسائل کلیدی اقتصادی توجه جدی داشته باشد و برای اصلاح رویه‌ها گام‌های مؤثری بردارد، می‌تواند فرصت کافی برای تیم اقتصادی دولت فراهم کند تا ایرادات موجود برطرف و وضعیت کشور به سمت ثبات و بهبود حرکت کند. بیگلری در پایان هشدار داد: ادامه روند فعلی به نفع کشور نیست و اصلاحات باید با درایت و در زمان‌بندی درست صورت گیرد. ]]> سیاست Thu, 27 Feb 2025 05:13:23 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189571/پرهیز-استیضاح-وزیر-اقتصاد-رمز-ثبات-روزهای-سخت-اقتصادی آغاز مرمت بوتیک هتل بالابان کاشان https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189510/آغاز-مرمت-بوتیک-هتل-بالابان-کاشان به گزارش ایران خبر،مصطفی آبیار قمصری مدیرعامل بوتیک هتل بالابان کاشان گفت :مرمت این بوتیک هتل در ابتدای امر با یک حیاط به نام حیاط مکی آغاز و به مرور زمان ۳ حیاط به مجموعه اضافه شده است. هر کدام از این حیاط ها مربوط به دوره ای تاریخی هستند که دوره قاجار و پهلوی را شامل می شوند و هم‌اکنون نیز ما در حال بازسازی کامل این پروژه می‌باشیم. وی افزود: عمارت بالابان دارای ۲۱ اتاق با ظرفیت ۵۲ نفر است. با توجه به اینکه عموماً خانه‌های سنتی فضای بسیار کوچکی دارند، اما مجموعه هتل بالابان این قابلیت را دارد که میزبان تورهای گردشگری باشد. آبیار قمصری در خصوص شخصی‌سازی هتل گفت: هر یک از اتاق‌ها ماهیت و ویژگی منحصربه فرد خود را دارند از جمله فرش‌های دستباف تمیز، لوسترها و دیوارکوب‌های دست‌ساز، مبلمان خاص و سرویس بهداشتی جذاب که با کاشی‌ های دست ساز جذاب و منحصر به فرد به گونه ای خلاقانه کاشیکاری شده اند تا فاخرانه میزبان مهمانان داخلی و خارجی باشند. مدیرعامل هتل بالابان ادامه داد: فارغ از نام پرطمطراق بوتیک هتل، سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی به مهمان‌ها برمبنای خانه و خانواده می‌باشد، در واقع مهمان‌ها جزئی از خانواده پرسنل هستند که این امر به شخصی‌سازی بیشتر کمک می‌کند. به عنوان مثال، در وعده صبحانه که یکی از متنوع‌ترین منوها در شهر کاشان است، هر میز بصورت شخصی چیدمان می‌شود. و یا حتی میهمانان موظف به درآوردن کفش در بیرون از اتاق می‌باشند تا حریم خانه و خانواده حفظ گردد. وی اضافه کرد: برخلاف بسیاری از خانه‌های تاریخی، فضای هر اتاق در عمارت ما بالای ۱۸ و یا حتی ۶۰ متر است که در برخی از اتاق‌ها فضاهایی بکار برده شده که شواهدی از گذشته تاریخی همین عمارت است و یا وسایل قدیمی که در زمان مرمت یافت شده بودند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این بوتیک هتل وجود استخر آن است که تاکنون در هیچ اقامتگاه سنتی و یا بوتیک هتلی در کل کشور مشاهده نشده است و در یکی از حیاط‌ها تعبیه شده که علاوه بر تفریح و نشاط، جنبه درمانی هم دارد و به دلیل ارتفاع مناسب آن همه مهمانان می‌توانند از این استخر استفاده کنند. آبیار قمصری اظهار داشت: معمولاً در بیشتر خانه‌های سنتی بیشترین فضا صرف اتاق و رستوران شده، ولی ما در نظر داریم تا بخشی از حیاط‌ فخاری را به جنبه سرگرمی مهمان‌ها (از جمله بازی‌های کامپیوتری، باشگاه بیلیارد و بدنسازی و فروشگاه) اختصاص دهیم. مدیرعامل عمارت بالابان بیان کرد: نکته حائز اهمیت در این هتل عدم استفاده از کاغذ است و در واقع منوی رستوران، ووچر و رجیستر فرم  بصورت کاملاً الکترونیک ارائه می‌شود. برای مهمان‌هایی هم که بصورت حضوری مراجعه می‌کنند تبلتی در اختیارشان قرار می‌دهیم تا فرم‌ها را پر کنند. افزون بر این، داخل اتاق‌‌ها بجز پاکت زباله، وسایل پلاستیکی دیگری مشاهده نمی‌شود و پکیج لوازم بهداشتی داخل کیسه پارچه‌ای بر روی تخت‌ها قرار داده شده است؛ به همین جهت ما داعیه حفاظت از محیط زیست را داریم. وی افزود: ما امید داریم که روز به روز ظرفیت‌های این مجموعه را بالا برده تا بتوانیم میزبانی فاخر برای گردشگران داخلی و خارجی باشیم. افزون بر این، مایلیم تا برند خانه و خانواده ایرانی را بسازیم. آبیار قمصری خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولین ذی‌ربط این است که محدودیت‌های موجود برداشته شود و اگر بخواهیم روزی فرهنگ و آداب و رسوم خود را به تمام دنیا صادر کنیم، تنها ابزار این کار گردشگری است. در واقع، شاه کلید نجات اقتصاد ایران رونق گردشگری است که هم‌اکنون برپایه بخش خصوصی فعالیت می‌کند و این امر حمایتگری بیش از پیش و سهولت شرایط سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. گفتنی است؛ مهمان‌ها می‌توانند از طریق تلفن، سایت و پیام‌رسان‌های مجازی اتاق خود را رزرو کنند. حتی این امکان فراهم شده که اتاق‌ها به تفکیک برای مهمان‌ها ارسال شوند تا راحت‌تر انتخاب شوند و در زمان ورود مهمان بداند هر اتاق چه ویژگی‌هایی دارد.   ]]> سیاست Tue, 17 Dec 2024 03:36:52 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189510/آغاز-مرمت-بوتیک-هتل-بالابان-کاشان گره کور واگذاری مدیریت خودروسازی‌ها در دولت چهاردهم باز می‌شود؟ https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189530/گره-کور-واگذاری-مدیریت-خودروسازی-ها-دولت-چهاردهم-باز-می-شود به گزارش ایران خبر، بحث واگذاری و خصوصی‌سازی دارایی‌های دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بارها مورد تاکید قرار گرفته است. شاید یکی از موارد خصوصی‌سازی که بیش از سایرین به آن پرداخته شده است، واگذاری دو خودروسازی بزرگ کشور است. هر چند که در گذشته این دو خودروسازی واگذار شده‌اند اما ترکیب سهام مربوط به شرکت‌های خریدار این دو خودروسازی سبب شده است تا همچنان دولت نقش تعیین کننده را در هیئت مدیره این دو خودروسازی داشته باشد. این موضوع به عنوان سهام‌های «تودلی » شهرت پیدا کرد چرا که دولت همچنان امکان اعمال نفوذ و مدیریت خود را از طریق سهام شرکت‌هایی که در دل ایرانخودرو و سایپا قرار گرفته بودند حفظ کرد. چالش در شناسایی و تعیین تکلیف سهام‌های تودلی در دولت سیزدهم اقداماتی در خصوص شناسایی و تعیین تکلیف سهام‌های تودلی صورت گرفت. با این حال این تلاش‌ها به نتیجه نهایی نرسید. شاید طول عمر دولت سیزدهم اجازه تکمیل این اقدامات را نداد. در حقیقت این اقدمات با دستور رئیس جمهور در آبان ماه سال 1402، برای فروش سهام دولت در خودروسازی آغاز شد. با توجه به گزارشات موجود به نظر می‌رسد که در مجموع چیزی حدود 17 درصد از سهام سایپا و 6 درصد از سهام ایران خودرو به صورت مستقیم همچنان در اختیار دولت قرار دارد. در عین حال سهم شرکت‌های عمومی وابسته به دولت در ایرانخودرو 12.21 درصد و سهم سهام تودلی نیز 25.24 درصد است. در سایپا نیز سهام شرکت‌های عمومی وابسته به دولت 15.6 درصد و سهام تودلی 39.66 درصد را شامل می‌شود. با این حال ظاهراً موضوع تعیین تکلیف سهام تودلی این دو خودروسازی پیچیده‌تر از این بود که بتوان به سرعت آن را تعیین تکلیف کرد به طوری که منوچهر منطقی معاون وقت حوزه حمل و نقل وزارت صمت گفته بود که روند واگذاری خودروسازان پیچیده است و اینگونه نیست که به راحتی این سهام‌ها را واگذار کنیم. این واگذاری پیچیدگی‌های مختلف مالی و سیاستی دارد. مذاکره با خریداران احتمالی خودروسازان در ادامه شاهد سیاست‌های جدید دولت چهاردهم در حوزه مولدسازی دارایی‌های دولت و خروج از بنگاه‌داری بودیم. در همین راستا نیز، زهره عالی‌پور رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور اخیراً در خصوص واگذاری ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروسازی بزرگ کشور گفته است که سازمان خصوصی‌سازی با مشتریان استراتژیک که بتوانند بهبود فعالیت بدهند و افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها داشته باشند مذاکره خواهد کرد. این سازمان در حال بررسی مدل‌های فروش تعهدی در مورد این خودرو سازها نیز است. آنچه که اهمیت دارد این است که با افرایش سرمایه‌گذاری، بدهی‌های شرکت ها پرداخت شود و افزایش بهره وری این دو خودروساز به نتیجه برسد. وی در ادامه گفته بود که ما تعهداتی خواهیم داشت و در نظر داریم تا به صورت ویژه با مشتریان استراتژیک وارد مذاکره شویم. افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی این دو شرکت و خروج از ماده 141 با شرایط و مقررات کنونی امکان پذیر نیست و احتیاج به مصوبه سران سه قوه دارد. در این فرآیند در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی دو خودروساز هر گونه مصوبه و دستوری ابلاغ شود سازمان خصوصی سازی اعمال خواهد کرد. همچنین در روزهای اخیر و در چهارصد و بیست و هفتمین جلسه هیات واگذاری نیز مصوباتی در این خصوص به تصویب رسیده است. براساس متن این مصوبات، باعنایت به تکلیف مقرر در جزء (2) بند (ب) ماده (5) برنامه هفتم پیشرفت، موضوع «نحوه واگذاری سهام شرکت‏های اصلی (ایران خودرو و سایپا) توسط شرکتهای فرعی و وابسته» مطرح و مقرر شد پس از برگزاری جلسه تخصصی با مسئولین امر، مجددا در جلسات آتی طرح و تصمیم گیری شود. بند دیگری نیز از مصوبات هیات واگذاری مربوط به خودروسازی‌ها بود که در ادامه آمده است. موضوع «تعیین تکلیف واگذاری سهام دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا» مطرح و سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری مابقی سهام متعلق به دولت در شرکتهای یاد شده گردید. در حال حاضر و با توجه به رویکرد دولت در این زمینه به نظر می‌رسد که عزم کافی برای واگذاری مدیریت دو خودروسازی بزرگ کشور نیز وجود دارد. با توجه به اقدامات اخیر باید دید که آیا بحث تعیین تکلیف سهام مستقیم دولت و همچنین سهام تودلی در این دو خودروسازی در این دولت به نتیجه خواهد رسید یا خیر. خطر انحصارزایی دوباره در صنعت خودرو بحث جدی دیگری که در خصوص واگذاری سهام باقی مانده دولت در این دو خودروسازی وجود دارد مربوط به اهلیت خریدار یا خریداران سهام است. معاون قبلی حوزه حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص نیز گفته بود که اهلیت یکی از پارامتر‌های مهم در واگذاری سهام خودروسازان است؛ برای مثال نمی‌توان به کسی که تجارت قند دارد سهام فروخت، زیرا این صنعت آسیب خواهد دید. در حال حاضر نیز برخی شرکت‌های حوزه قطعه‌سازی بخشی از سهام خودروسازان را در اختیار دارند. در صورتی که واگذاری‌ها منجر به افزایش سهام و در نتیجه افزایش نقش مدیریتی این قطعه‌سازی‌ها شود، می‌تواند به ایجاد انحصار نه تنها در صنعت خودرو بلکه در حوزه قطعات نیز دامن بزند. بنابراین موضوع خریداران در واگذاری نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ]]> سیاست Sun, 08 Dec 2024 15:53:20 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189530/گره-کور-واگذاری-مدیریت-خودروسازی-ها-دولت-چهاردهم-باز-می-شود دو روی سکه افزایش قیمت خودرو؛ https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189502/دو-روی-سکه-افزایش-قیمت-خودرو به گزارش ایران خبر، در حوزه خودرو نزدیک به ۱۸ ماه بود که افزایش قیمتی صورت نگرفت، اما با اصلاح قیمت‌ها از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی  به طور متوسط قیمت خودروها نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافت. موضوعی که از همان روز اول مورد توجه کارشناسان مربوطه قرار گرفت و هر یک از دیدگاه خود به اظهار نظر درباره مزایا و معایب این افزایش قیمت‌ها و اینکه در نهایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چه نفعی خواهند برد، پرداختند. در هفته گذشته رئیس مجلس در نشست خبری خود به موضوع خودرو نیز اشاره کرد و گفت  که تولید باید درون‌ زا باشد. از مدیریت تا سرمایه و بازار همگی در موفقیت کالا و بازار آن مؤثر است و ما رقابت را در کشور در حوزه خودرو از بین برده‌ایم. با فروش خودرو لاتاری می‌گذاریم. به صورت تخصصی می‌گویم ما خودروساز نیستیم و ما مجموعه ساز هستیم. امروز اگر یک پلتفرم خودرو بخواهد آماده و اجرا شود، ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه طراحی آن است. در ۱۰ سال باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ داشته باشد تا بتواند خودرو و پلتفرم سوددهی داشته باشد. با این حال این پرسش پیش می‌آید که آیا واقعا با افزایش میانگین ۳۰ درصدی مشکل تولیدکنندگان و بازار خودرو برطرف خواهد شد یا فقط سرعت ضرر و زیان تولید کاسته خواهد شد؟ آیا با این میزان افزایش پای دلال‌ها از بازار قطع می‌شود یا اینکه فرصتی جدید برای آنها تلقی خواهد شد؟ در همین زمینه محمد اتابک - وزیر صنعت، معدن و تجارت - عنوان کرده بود که ما هم علاقه‌ای نداشتیم که قیمت خودروها افزایش پیدا کند، این خودروها در ۱۸ ماه گذشته هیچ (افزایش) قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم ۱۸ ماهه را در نظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و ... گران می‌شود؛ دستمزدها افزایش پیدا می‌کند، عدم افزایش قیمت خودروها موجب بالا رفتن زیان انباشته شرکت‌ها می‌شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد. شرکت‌ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند. در این شرایط به نظر می‌رسد که پیش از هر اقدامی دولت و نهادهای مرتبط به جای ادامه روند دخالت در اموری که حضورشان فقط منجر به افزایش زیان و اجحاف در حق مردم شده، بهتر است زودتر مقدمات خصوصی سازی و خروج دولت از خودروسازی را فراهم کنند.   همچنین عنوان شد که خبر گرانی خودرو با شیب تند ۳۰ درصدی بدون اینکه کیفیت آنها ارتقا پیدا کند جو نارضایتی در کشور ایجاد کرده است. این که خودروسازان مدام از زیان‌ده بودن صحبت می‌کنند نباید متوجه مردم باشد و در انتها زیان آنان از جیب مردم پرداخته شود. نکته بدتری که وجود دارد این است که این افزایش قیمت متوجه افرادی که قبلا ثبت نام کرده بودند نیز شده است. این موضوع شرعا و از لحاظ قانونی نیز درست نیست. از سوی دیگر همین تصمیمات است که باعث افزایش بی‌اعتمادی و ناامیدی در سطح جامعه می‌شود.   اتابک با بیان اینکه این افزایش قیمت خودروها مصوبه‌ای بود که باید در دولت قبل انجام می‌گرفت ولی رها شده بود، تصریح کرد: از آغاز کار این دولت کمتر از ۱۰۰ روز گذشته است و زیان‌ها رو به انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروسازها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای ۲۰ میلیون نفر سهام‌دار این موارد مهم بود. وی با تاکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود، گفت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و ۲۰ میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره این‌ها هم دارایی‌های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی‌توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کند. با این اقدام شاهد تاثیر بر بورس و سهام مردم بودیم. وزیر صمت با بیان اینکه این اتفاقات در مجموع باعث شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان‌های تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروسازها می‌توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند. اتابک در ادامه گفت: خودروسازی چیزی نزدیک به ۱۲ درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می‌دهد؛ با وجود اینکه مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهام دار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آنچه که ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته رها نگذاریم و تصمیم گیری انجام شود. حال پس از گذشت چند روز از اعلام قیمت‌های جدید خودرو برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق و تذکرهایی جداگانه نسبت به افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازان انتقاد کردند. به اعتقاد آنها اگر خودروسازی برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد، خودروسازی را تعطیل و آن را رها کنند و بیش از این جان و روان مردم را به بازی نگیرند. آنها معتقدند باید فکری جدی برای افزایش قیمت خودرو در سال‌های متمادی کرد. در حقیقت در موضوع خودروهای داخلی تمامی ضررها متوجه مصرف کنندگان است؛ چرا که خودروهای ایرانی امنیت بالایی ندارند و از سوی دیگر قیمت‌ آن‌ها نیز بی دلیل بالاست. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که  افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو همیشه چاره‌ساز جلوگیری از این زیان در صنعت خودروسازی نبوده، باید دید که با افزایش قیمتی که جدیداً خودروسازان در محصولاتشان اعمال کردند، آیا جلوی این زیان‌ها گرفته خواهد شد یا خیر؟ هر چند به مرور و با افزایش عرضه خودروهای تولید داخل به بازار بدیهی است که شرایط متعادل و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت اما باید دید خودروسازان به قول خود در راستای تولید بیشتر جامه عمل پوشانده و شاهد عرضه بیشتری در بازار خواهیم بود؟ مسئله اصلی خودروسازان جریان نقدینگی بود که با افزایش قیمت تا حدودی مشکلات مربوط به جریان نقدینگی حل می‌شود، اما مشکل اصلی تولید و رفع نیاز مصرف کنندگان است که باید دید قول‌های داده شده عملیاتی می‌شود؟ در حال حاضر خرید و فروش بسیار کم است و مسائل سیاسی و نوسان ارزی بر آن تأثیرگذاشته است؛ حال باید دید چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو خواهد بود؟ به سمت تولید بیشتر و با کیفیت تر خواهیم رفت و یا همچنان مصرف کنندگانی خواهیم داشت که ناراضایتیشان دوچندان می‌شود. انتهای پیام ]]> سیاست Sat, 30 Nov 2024 12:49:27 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189502/دو-روی-سکه-افزایش-قیمت-خودرو بازار گرمی داروی لاغری؛ کاهش وزن با داروی دیابتی ها! https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189487/بازار-گرمی-داروی-لاغری-کاهش-وزن-دیابتی به گزارش ایران خبر، این روزها در کنار بازار داغ جراحی‌های زیبایی، درمان‌های چاقی هم از بازار پررونقی برخوردار شده و اغلب افراد چاق برای رهایی از عارضه‌ای که دارند، حاضرند به هر قیمتی که شده وزن خود را کم کنند. از همین رو، شاهد انواع تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره برای لاغری هستیم. این در حالی است که کاهش وزن بدون نظارت پزشک تغذیه و رعایت رژیم سالم، می‌تواند خطرناک باشد. حالا در بازار مکاره لاغری، یک دارو در این روزها حسابی سر و صدا کرده و خواهان زیادی پیدا کرده است. داروی «مانجارو» که در اصل برای بیماران دیابتی کاربرد دارد، اما برخی از پزشکان و…، این دارو را برای لاغری تجویز می‌کنند و البته حسابی هم بازارش داغ شده است. این در حالی است که وقتی وجود این دارو را از منابع رسمی جویا شدیم، کسی از وجود مجوز رسمی برای آن خبر نداشت. در واقع می‌توان گفت که این دارو احتمالاً به صورت غیر قانونی وارد بازار کشور شده و حالا دست به دست می‌شود. هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، ضمن رد توزیع رسمی این دارو در سطح داروخانه‌ها، نسبت به عرضه آن اظهار بی اطلاعی کرد. شاید یکی از خطرات ناگوار داروهای لاغری که اغلب مردم از آنها اطلاعی ندارند، عارضه‌هایی است که سلامت آنها را به شدت تهدید می‌کند و حتی می‌تواند خطرناک‌تر از چاقی هم باشد. اما، حجم سنگین تبلیغات و علاقمندی به لاغر شدن، دست به دست هم داده تا خیلی از افراد؛ بدون مطالعه و راستی آزمایی داروهای لاغری، سراغ این داروها بروند و سلامت خود را تهدید کنند. کاهش وزن بدون توجه به رژیم غذایی سالم، با مشکلات و عارضه‌هایی همراه است که می‌تواند حتی منجر به مرگ هم شود. حالا آمپول «مانجارو»، وارد کارزار لاغری شده و خیلی از مراکز زیبایی هم این آمپول را وارد لیست فروش خود کرده اند تا رقیب دیگر داروهای لاغری شود. اما، سوال این است که این آمپول از کجا وارد بازار کشور شده است. ]]> سیاست Sun, 17 Nov 2024 04:57:19 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189487/بازار-گرمی-داروی-لاغری-کاهش-وزن-دیابتی همتی: وام ازدواج در حال پرداخت است https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189481/همتی-وام-ازدواج-حال-پرداخت - اخبار سیاسی - به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه‌ی امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام پرداخت تسهیلات ازدواج گفت: وام ازدواج در شبکه بانکی در حال پرداخت است.وی هم‌چنین درباره اقدامات دولت برای کنترل قیمت ارز و سکه، گفت: بانک مرکزی در ماجرای کنترل نرخ ارز و دلار خوب عمل کرد. سکه به خاطر انس جهانی که 200 دلار کاهش قیمت داشت، نزولی شد. قیمت سکه در ایران هم به دلیل افزایش انس جهانی بود که با کاهشی شدن آن، نرخ سکه در ایران نیز کاهش یافت.وزیر اقتصاد درباره وضعیت آرد و نان، گفت: قضیه آرد و نان خیلی مهم است؛ وضعیت آرد کنترل شد. از سال 1398 میزان مصرف خیلی بالا نرفته با اینکه ورودی مهاجران هم داشتیم اما از نظر قیمتی، موفق نبوده است. مشکل اساسی این است که هر وقت سوبسید نان در ابتدای کار پرداخت شد با مشکل روبرو شدیم.همتی اضافه کرد: باید سازوکار بهتری داشته باشیم و یارانه به مردم پرداخت شود؛ چون قیمت نان در بازار مرتب افزایش می‌یابد اما دولت همچنان آرد را به قیمت یک بیست و چهارم قیمت گندم در اختیار نانوایی‌ها می‌گذارد. سیستمی که در گذشته به اجرا درآمد از نظر کنترل مصرف آرد خوب است اما باید معایب آن رفع شود.وی درباره نظر دولت درخصوص مسئله FATF عنوان کرد: از طریق مجاری قانونی موضوع را دنبال می‌کنیم و به نفع کشور است این مسئله حل شود. در عین حال از مسیر دیگری هم در حال دنبال کردن مسئله هستیم.وزیر اقتصاد هم‌چنین درخصوص اتصال شبکه بانکی ایران و روسیه توضیح داد: بانک مرکزی در حال رایزنی با سایر کشورها برای برقراری ارتباط بانکی نظیر ارتباط بانکی ایران و روسیه است. دولت از هر اقدامی که موجب روان‌تر شدن روابط بانکی کشور شود،‌ حمایت می‌کند. ]]> سیاست Wed, 13 Nov 2024 13:48:00 GMT https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/189481/همتی-وام-ازدواج-حال-پرداخت