پایگاه خبری ایران خبر 15 ارديبهشت 1400 ساعت 10:21 https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/161524/تعطیلی-مدارس-زنگ-خطر-دست-دادن-سرمایه-های-انسانی-کاهش-فرصت-های-اقتصادی -------------------------------------------------- عنوان : تعطیلی مدارس؛ زنگ خطر از دست‌دادن سرمایه‌های انسانی و کاهش فرصت‌های اقتصادی -------------------------------------------------- ایسنا/خراسان رضوی متن : به گزارش ایران خبر، بسیاری از کشورها به منظور مهار این بیماری، اقدامات محدودکننده‌ای را برای کاهش تجمع و تشکیل جمعیت انجام داده‌اند. مدارس نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مجبور به کاهش جمعیت کلاس یا تعطیلی کامل شدند. تنها زمانی می‌توانید تاثیر این بیماری بر آموزش را تصور کنید که بدانید در اوج بحران، تقریبا ۱.۶ میلیارد کودک در ۱۹۵ کشور جهان نتوانستند از کلاس‌های درس خود استفاده کنند. اگر تعطیلی مدارس به مدت طولانی تمدید شود، احتمال زیادی برای از دست‌دادن فرصت‌های آموزشی وجود دارد و ممکن است در دراز مدت منجر به از دست‌دادن سرمایه‌های انسانی و کاهش فرصت‌های اقتصادی شود. خوشبختانه تعطیلی مدارس آموزش را به‌طور کامل تعطیل نکرده و باعث تغییر آن شده است. در این بحران مدارس درجستجوی روش‌های دیگری برای دسترسی به آموزش و کاهش تاثیر تعطیلی‌ها بودند. در کنار آموزش در منزل، دانش‌آموزان و کودکان از فناوری‌هایی مانند دوره‌های آنلاین، کلاس‌های آموزشی تصویری و کتاب‌های‌الکترونیکی نیز استفاده می‌کنند. بیماری کرونا و اختلال در تحصیل تعطیلی مدارس پیامدهای ویرانگری در یادگیری و رفاه کودکان داشته است. آسیب‌پذیرترین کودکان و افرادی که قادر به دسترسی به یادگیری از راه دور نیستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند که هرگز به کلاس برنگردند و حتی مجبور به ازدواج یا کار در کودکی شوند. طبق آخرین داده‌های یونسکو، بیش از ۸۸۸ میلیون کودک در سراسر جهان به دلیل تعطیلی کامل و جزئی مدارس، با اختلالات در تحصیل خود روبرو هستند. وقتی دانش‌آموزان به کلاس های درس خود برگردند، برای سازگاری مجدد و رسیدن به یادگیری خود به پشتیبانی نیاز خواهند داشت. طرح‌های بازگشایی مدارس باید شامل تلاش‌هایی برای بازیابی تحصیلات از دست‌رفته کودکان باشد. تاثیر بیماری کرونا بر آموزش تعطیلی مدارس در برخی از کشورها بیش از ۶۰ درصد از دانش‌آموزان را تحت‌ تاثیر قرار داده است. بیشتر سیستم‌های آموزشی، از ۶۱ کشور مورد بررسی این تحقیق در انتقال به آموزش دیجیتال، اقدامات مرتبط با آموزش از راه دور را اجرا کردند. البته برخی موارد استثناء وجود دارد، به عنوان مثال سوئد مدارس ابتدایی خود را تعطیل نکرد و برخی از امکانات در مدارس بلژیک و نروژ برای کودکانی که والدین آنان شاغل در بخش‌های ضروری بودند نیز تا حدودی باز بود. در سراسر جهان تا قبل از شروع بحران همه‌گیری، استفاده از محتوای دیجیتال در آموزش نسبتا غیر معمول بود و تنها ۲۰ درصد از کشورها و فقط در برخی از مدارس از منابع یادگیری دیجیتال بهره‌مند بودند. برای روی‌آوردن به یادگیری آنلاین، سه شرط دسترسی به اینترنت، فناوری مناسب و مهارت‌های استفاده از این فناوری باید برآورده شود. اگرچه تعطیلی مدارس در ابتدا باعث ایجاد اختلال شد، اما با گذشت زمان منجر به ایجاد نوآوری‌هایی در آموزش شد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این بحران می‌تواند تاثیرات پایداری در مسیر نوآوری یادگیری و دیجیتالی‌شدن داشته باشد. بحران کرونا و زمان‌ چالش‌برانگیز در آموزش گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۱۶۶ کشور برای محدود کردن شیوع ویروس کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردند. ۱.۵ میلیارد کودک و جوان تحت تاثیر قرار گرفتند که ۸۷ درصد از جمعیت ثبت‌شده را نشان می‌دهد. محققان دریافتند که هزینه‌های آموزش در کشورهایی با درآمد کم و متوسط باید تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر (از حدود ۱.۲۵ تریلیون دلار در سال به حدود سه تریلیون دلار) شود. ویروس کرونا ممکن است خطرات جدی برای نیروهای آموزشی ایجاد کند. در صورت طولانی‌شدن زمان تعطیلی مدارس، برخی از معلمان ممکن است شغل خود را رها کنند و به دنبال شغل دیگری باشند. بحران ویروس کرونا شوک عمیق و ناگهانی است، اما بعید به‌نظر می‌رسد آخرین باشد بنابراین باید از تحصیل همه کودکان و جوانان در کشورهای کم‌درآمد و متوسط  اطمینان حاصل شود و برای ایجاد آینده‌ای سالم، سعادتمند و ایمن، تامین مالی سیستم‌های مدرسه، استفاده هوشمندانه از فناوری و محافظت از معلمان اطمینان حاصل کنیم. بحران کرونا و نابرابری در آموزش در حالی که پاسخ آموزش به بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ بسیار متفاوت است، اما معلمان درباره هزینه بالای یادگیری از راه دور به ویژه برای دانش‌آموزان آسیب‌پذیر توافق دارند. اگرچه معلمان در سراسر جهان سبک‌ها و استانداردهای متفاوتی برای یادگیری دارند، اما به‌نظر می‌رسد در یک مورد توافق دارند و آن استفاده از رایانه به عنوان کلاس درس است که برای یادگیری کودکان مناسب نیست. بسیاری از دانش‌آموزان با توجه به همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ به آموزش آنلاین ادامه می‌دهند و تا زمانی که احساس امنیت نداشته باشند به کلاس‌های حضوری برنخواهند گشت. نتایج نظرسنجی جدید مک‌کینزی نشان داد که یادگیری از راه‌دور جایگزینی ضعیف برای بازگشت به کلاس درس بوده است. این تغییر جهانی بی‌سابقه در یادگیری از راه دور در سال‌های آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود. تاثیر طولانی همه‌گیری البته به گام‌هایی بستگی دارد که اکنون رهبران سیستم مدارس برای کاهش و رسیدگی به آسیب‌های وارد شده برمی‌دارند. اولین قدم مهم، ارتقاء  کیفیت یادگیری از راه دور برای آن دسته از دانش‌آموزانی است که هنوز به‌صورت مجازی آموزش فرا می‌گیرند. معلمان، کلاس‌های مجازی در مدارس فقیرتر را بدون بازده می‌دانند و این نگرانی را افزایش می‌دهد که همه‌گیری، نابرابری‌های آموزشی را تشدید کند. منابع reliefweb.int mckinsey.com brookings.edu data.europa. eu