نشست خبری که به افزایش ابهامات درباره فعالیت «دوو» منجر شد
تولیدکنندهی کرهای دیروز؛ برند اجارهای امروز
تسلاپرس , 24 آبان 1400 ساعت 23:38
نشست خبری گروه صنعتی انتخاب در حالی روز دوشنبه، 24 آبان 1400 و با حضور محدود و گزینششدۀ رسانهها برگزار شد که پس از صحبتهای مدیران این گروه صنعتی ابهامات فعالیت دوو در ایران دو چندان شد. در حالی که پیش از این انتخاب بر کرهای بودن محصولات دوو تأکید داشت، حالا آن را برند اجارهای معرفی میکنند تا بدین شکل مصونیت از دست رفتهی خود را بازیابند.
ایران خبر - نشست خبری گروه صنعتی انتخاب در حالی روز دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۴۰۰ و با حضور محدود و گزینششدۀ رسانهها برگزار شد که پس از صحبتهای مدیران این گروه صنعتی ابهامات فعالیت دوو در ایران دو چندان شد. در حالی که پیش از این انتخاب بر کرهای بودن محصولات دوو تأکید داشت، حالا آن را برند اجارهای معرفی میکنند تا بدین شکل مصونیت از دست رفتهی خود را بازیابند.
شاید روزی که مدیران گروه صنعتی انتخاب، نماینده خودخواسته برند دوو در ایران، در حال جمعآوری امضا برای تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی به ایران بودند، تصور نمیکردند که همین قوانین محدودکننده گریبانگیر خودشان شود و مردم و رسانهها بیش از پیش بر فعالیت دوو در کشور تمرکز کنند.
مأموریتی که لو رفت
پس از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور بود که بهناگاه مدیران دوو با چرخشی ۱۸۰ درجهای به تحرکات چراغ خاموش این برند پایان بخشیدند و به تبلیغات گسترده آن در بیلبوردهای شهری و تیزرهای تلویزیونی روی آوردند.
البته خشنودی آنها از ابلاغ این حکم حکومتی، سراسیمگیشان در انجام مأموریتی را در بر داشت که سالها برای اجرای آن منتظر بودند؛ مأموریتی که شاید بتوان این طور توصیف کرد «حذف رقبای اصلی و گرفتن انحصار بازار».
اما این بار شرایط به گونهای دیگر رقم خورد و مصونیت دوو در مقابل محدودیت فعالیت و واردات ال.جی و سامسونگ مورد پرسش جامعه قرار گرفت؛ بهویژه آنکه عرضهکنندگان این برند به بازار ایران، همواره بر کرهایبودن محصولات دوو تأکید داشتهاند و لااقل هیچگاه تلاشی در راستای آگاهسازی جامعه مبنی بر تولید این محصولات در خاک ایران انجام ندادهاند. حالا نیز در نبود کرهایها فرصت را غنیمت شمرده تا خود را تنها خارجی موجود در بازار لوازم خانگی ایران جا بزنند.
تنها بازماندهی دوو
بررسیهای «تصلا» نشان میدهد که دوو نهتنها برندی کرهای نیست، بلکه دیگر هیچ شرکتی در بعد جهانی محصولی به نام دوو به بازار عرضه نمیکند. تنها بازمانده دوو یک لوگوست که آن هم فقط در ایران و تحت رهبری گروه صنعتی انتخاب تولید میشود.
اطلاعات به دستآمده در این زمینه نشان میدهد که «دانگبو» دیگر شرکت کرهای چند سالی است که با خرید امتیاز دوو، تولید محصولات آن را به یکی از شرکتهای زیرمجموعههای خود واگذار کرده و اکنون دووِ سابق با نام «وینیا» به بازار عرضه میشود و بیشتر در کشورهای آمریکای جنوبی فعالیت دارد.
همراهسازی رسانهها برای تحقق جاهطلبیها
پس از پیگیریهای «تصلا» و دیگر رسانهای، سرانجام انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان نیز به ماجرای فعالیت دوو در ایران ورود و با انتشار بیانیهای اعلام کرد: «لوازم خانگی تولید داخل که به هر نحو با برچسب برند خارجی در بازار عرضه میشوند، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند هستند.». پیش از هر شرکت دیگری باید برند دوو را مخاطب چنین جملهای بدانیم؛ همین بیانیه کافی بود تا گروه صنعتی انتخاب شبانه و بهسرعت تبلیغات گسترده دوو را از سطح شهر جمعآوری کرده و آگهیهای اسنوا را جایگزین آن کند.
این در حالی است که انتظار میرفت وزارت صمت که به کوچکترین اتفاقات با دستور و ابلاغیه واکنش نشان میدهد، این بار هم مستقیماً به ماجرای فعالیت برندی جعلی ورود کند و تولیدکنندگان آن را مورد بازخواست قرار دهد. با این حال گروه صنعتی انتخاب برائتجویی خود را به جمعآوری تبلیغات محدود نکرد و روز دوشنبه هفته جاری با برگزاری نشستی خبری و دعوت از تعدادی رسانهها، تلاش خود برای عادی جلوهدادن اوضاع به نمایش بگذارد.
گرچه خبرنگاران پایگاه خبری «تصلا» به این نشست خبری دعوت نشده بودند تا حداقل در قبال گزارشهای پیشین خود پاسخی دریافت کنند، اما شنیدهها حاکی از این است که این نشست هم بیشتر شبیه به یک شو تبلیغاتی و همراهسازی رسانهها با جریان فعالیت دوو در ایران بود تا یک جلسهی پرسش و پاسخ رسانهای.
گویا حمایت بیچون و چرای دولت از گروه صنعتی انتخاب برای مدیران انتخاب کافی نیست و آنها برای جاهطلبیهای خود سپرهای دفاعی رسانهای یا دروازهبانان خبری هم نیاز دارند تا در جنگ سایبری هم انحصار را به دست بگیرند.
با این حال خبرنگاران، محمد حسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب، را که در این نشست حضور داشت بارها مخاطب پرسش خود قرار دادند که یا با پاسخی مبهم مواجه شدند و یا مدیر روابط عمومی این گروه صنعتی، بحث را به سمت و سوی دیگری هدایت کرده است. این نشست که با تنشهایی هم همراه بوده پس از حدود یک ساعت و به بهانۀ کسالت مدیرعامل انتخاب به پایان رسیده و حتی خبرنگاران گزینششده موفق به دریافت مصاحبه اختصاصی نشدهاند.
حرفهایی در تضاد با امیدنامۀ انتخاب
گرچه معمولاً نشستهای خبری در راستای شفافسازی و پاسخ به پرسشهای مطرح در جامعه برگزار میشود، اما امروز در جلسه گروه صنعتی انتخاب اتفاق دیگری رخ داده و صحبتهای محمد حسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب نه تنها نوری بر نقاط تاریک فعالیت دوو در ایران نتابیده، بلکه ابهامات گذشته را دو چندان کرده است.
فهیمی در مهمترین بخش از صحبتهای خود بر اجارهایبودن لوگوی دوو اشاره کرده و گفته است: «اگر گفته میشود که چرا ال.جی و سامسونگ از ایران رفتند و دوو نرفت، دلیل این است که دوو بومیسازی شده بود و نمیتوانست برود. ما برند دوو را اجاره کردهایم، اما مواردی مانند ال.جی و سامسونگ در ایران تنها نمایندگی فروش داشتند.».
حال اگر این صحبتها را در کنار امیدنامه گروه صنعتی انتخاب بگذاریم بار دیگر تناقضهایی ایجاد میشود که بعید است پاسخی برای آن وجود داشته باشد، اما تصویر پایین امیدنامهای است که این گروه صنعتی در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار گذاشته و در سایت رسمی و دولتی کدال هم قرار گرفته است؛ در هیچ بخشی از این امیدنامۀ احتمالاً یکطرفه که تا سال ۲۰۲۴ هم اعتبار دارد، صحبتی از اجاره برند یا لوگو به میان نیامده و صراحتاً به فروش حجم بالای محصولات شرکت دوو در ایران اشاره میشود که این نه بومیسازی محصولات را به ذهن متبادر میکند و نه ذیل انواع قراردادهای اجاره قرار میگیرد.
کد مطلب: 168579
آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/report/168579/تولیدکننده-ی-کره-ای-دیروز-برند-اجاره-ای-امروز