کد مطلب: 177089
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
معاون وزیر صمت ضمن تشریح نحوه کارکرد سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، گفت: تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشت اما از امروز مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت.
 

به گزارش ایران خبر، منوچهر منطقی امروز در نشست خبری با بیان اینکه دانش بنیان یعنی خلق محصول، اظهار کرد: صنعت خودرو در دنیا دانش بنیان شده و ما هم به دنبال این هستیم که وارد مسیر دانش بنیانی کردن صنعت خودروی کشور شویم.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به راه اندازی سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، افزود: تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت. ما به دنبال این هستیم که بر اساس نیازهای مشتری روابط صنعت را تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه در دنیا تولید دانش بنیان بر مبنای نیاز مشتری انجام می‌شود، گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته می‌شد اما در مدل جدید در یک دوره ثبت نام انجام می‌شود و در یک دوره ۳ ماه به عنوان نمونه ۶ بار قرعه کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود و هر فرد یک خودرو ثبت نام می‌کند. بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت نام کنند.

منطقی افزود: همچنین تولیدکنندگانی که تولید محدودی دارند، اگر چه از سه هزار نفر ثبت نام می‌کردند اما در نهایت به هزار نفر خودرو تحویل می‌دادند که این موضوع مشکل زا شده بود، ولی در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطره چکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند. از سویی دیگر نیز اگر مثلاً خودروساز می‌گوید ۲۰۰ هزار خودرو می‌خواهد بفروشد راستی ازمایی می‌کنیم و رقم قطعی را مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو را برای قرعه کشی می‌گذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی کرده و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را برای فروش می‌گذاریم. به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به موقع انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت سنجی می‌کند و مابقی کارها توسط خود خودروساز انجام می‌شود. وزارت صمت فقط نظارت می‌کند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع می‌کنیم می‌توانیم به صورت هدفمند عمل کنیم و ۵۰ درصد ظرفیت فروش را به جوان‌ترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم.

منطقی در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.

منطقی در مورد واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند.

وی تصریح کرد: نکته این است که قبلاً برای واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر بودند و در یک دوره‌ای شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا را وارد کرده بودیم، اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده ایم.

معاون وزیر صمت گفت: همچنین با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد که ۵۰۰ هزار متقاضی داشت دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نشد در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می‌کنند.

منطقی افزود: خودروهای وارداتی کیفیت، آپشن و قیمت مناسب خواهند داشت.

وی اضافه کرد: ما به دنبال واردات محصول کم کیفیت نیستیم چراکه استاندارد در این بخش نظارت می‌کند. بنابراین ما به دنبال واردات بهترین خودرو با قیمت مناسب و با فناوری روز هستیم.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: خودروسازی ما ۲ دهه از فناوری روز دنیا عقب است.

منطقی در مورد زیان ده شدن خودروسازان گفت: حسابرسی سالانه خودروسازان نشان می‌دهد که این صنعت زیان ده شده و ما با روش فعلی قیمت گذاری، زیان بیشتری به خودروسازان تحمیل کرده ایم.

وی افزود: این مسئله موجب کاهش نقدینگی خودروسازانی می‌شود که در نهایت موجب می‌شود خودروساز، قطعه کمتری سفارش دهد و یا دیرتر پول قطعه ساز را بدهد. این موضوع کار قطعه ساز را با مشکل مواجه می‌کند و قطعه ساز مجبور به استفاده از مواد ارزان قیمت می‌شود و بنابراین زیان خودروساز هم در تیراژ و هم در کیفیت خودرو تأثیر مستقیم دارد.

منطقی با اشاره به شیوه جدید قرعه کشی خودرو، تصریح کرد: راه اندازی سامانه متمرکز قرعه کشی براساس قانون دولت الکترونیک مصوب سال ۱۳۸۴ است. هدف از ایجاد این پورتال افزایش رضایت مشتری و مبارزه با پول شویی است. در عین حال که خودروسازان روند فروش خود را طی می‌کنند و وزارت صمت صرفاً بر این فرآیند نظارت می‌کند. در واقع ما سیستم نظارتی دقیق‌تری گذاشته ایم تا رفتار خودروساز با جامعه و درخواست‌های جامعه از خودروسازان را بررسی کنیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت به نیاز واقعی بازار به خودرو اشاره و تأکید کرد: طبق برآوردها بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نیاز واقعی بازار به خودرو است منتها طی سالهای اخیر برخی از افراد برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید خودرو آمده اند چرا که حاشیه سود خودرو در سال گذشته ۳۳ درصد بود که بالاتر از حاشیه سود ارز و مسکن است. بنابراین برای خودرو یک نیاز مصنوعی ایجاد شده و تقریباً ۵۰۰ هزار نیاز کاذب داریم.

وی در مورد وضعیت ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای وارداتی گفت: نکته اول اینکه واردات خودروی اقتصادی صرفاً به منظور انجام واردات نیست بلکه ما می‌خواهیم این واردات به تولید خودرو نیز منجر شود.

منطقی گفت: زمانی که می‌خواستیم خودرو به ترکیه صادر کنیم، طرف ترک اعلام کرد ابتدا باید تعدادی از نمایندگی‌ها در کشور ترکیه آموزش ببینند و تجهیزات بگیرند و همچنین قطعاتی را در انبارهای خود نگه دارند. بنابراین ما نیز برای واردات خودرو همین شیوه را پیاده خواهیم کرد تا در مورد خدمات پس از فروش اطمینان داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰۰ نمایندگی در بخش‌های مختلف داریم که آنها را دسته بندی می‌کنیم تا ارائه خدمات پس از فروش به صورت پایدار انجام شود.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع : خبرگزاری مهر