پایگاه خبری ایران خبر 14 شهريور 1398 ساعت 12:02 https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/138421/ایران-خودرو-شروعی-تازه-جوانان -------------------------------------------------- عنوان : ایران خودرو، شروعی تازه با جوانان -------------------------------------------------- ان شاء الله، دکتر مقیمی هم، ایران خودرو را به جوان های متخصص و متعهد بسپارد و راه را برای تولد و تحول هموارتر کند تا در چهل سالگی انقلاب اسلامی ،چهل ساله ها ،ایران خودرو را از نو بسازند و نقطه پایانی بگذارند برهمه کاستی ها ،مشکلات و ناامیدی ها در صنعت خودروی کشور و کلیدی باشند برای بازگشت اعتماد و اطمینان به تولید داخلی. متن : به گزارش ایران خبر، کارشناسان اغلب اوقات وقتی نمی خواهند یا نمی توانند گره ای را باز کنند یا برای مشکلی چارهای بیابند،تلاش می کنند تا آنجا که می توانند درباره موضوع مورد بحث، سئوال تولید کنند. جالب اینجاست که هر بار تلاش می کنند تا سئوالاتی مطرح کنند که هم خودشان پاسخش را می دانند و هم مخاطبانشان ! یکی از سئوالاتی که در دهه اخیربسیار پرسیده شده آن هم از طرف آدم هایی که هیچ ارتباطی از لحاظ پایگاه سیاسی، تشکیلاتی و اجرایی به هم نداشته اند ،این بوده که چرا ایران توانسته با این همه مشکلات ، تحریم ها و کمبودها، تا این اندازه در صنعت دفاعی رشد کند و در بسیاری از موارد در جمع 10 کشور برتر دنیا قرار بگیرد ، موشک های نقطه زن بسازد،ماهواره بر تولید کند و ... اما هنوز وضع خودروسازی در کشورمان اینطور است که می بینید؟! بد نیست حالا یک بار در ذهن مان مرور کنیم و ببینیم تاکنون چند بار و از زبان چه کسانی این سئوال و قیاس صنعت دفاعی و خودروسازی را شنیده ایم واینکه چرا صاحبان این سئوال که پاسخش بدیهی به نظر می رسد هیچکدام به دنبال پاسخ آن نیستند؟! به نظر می رسد گاهی این قیاس به عمد صورت می گیرد ،چرا که عموم مردم و حتی گروه های مرجع از آنچه در پشت صحنه صنعت دفاعی کشور در جریان است بخاطر مباحث امنیتی،هیچ اطلاعی ندارند و صرفا نتایج همه آنچه در این صنعت رخ می دهد آن هم در بعضی موارد به اطلاع عموم می رسد وگاهی اوقات نیز آنچه به جهت تقویت قدرت دفاعی کشور به کار گرفته می شود، رسانه ای می شود.  به زبان ساده تر ما استفاده کننده مستقیم محصولات صنایع دفاعی نیستیم  و آنچه تولید می شود در خود مجموعه های نظامی کشور به کار گرفته می شود و ما عملا نمی توانیم قضاوتی درباره محصولات صنایع دفاعی داشته باشیم بویژه آنکه در اغلب موارد هم، فقط درباره توفیقات این صنعت با ما حرف زده می شود و عموم مردم ،کمتر از شکست ها و ناملایمات این صنعت اطلاعی پیدا می کنند. در سویی دیگر خودروسازان کشور ،محصولاتی را تولید و عرضه می کنند که مستقیم در اختیار مردم قرار می گیرد و چند صباحی عضوی از خانواده شان می شود .خلاصه اینکه شاید این سئوال از اساس غلط باشد اما اگر بدون درنظر گرفتن تفاوت های عمده این دو بخش، یعنی صنایع دفاعی و خودروسازی ،بخواهیم به این سئوال پاسخ بدهیم ، به دو کلیدواژه مهم می رسیم ،تولد و تحول. صنعت دفاعی، براساس نیاز کشور بویژه بعد از دوران دفاع مقدس ،به سراغ همین دو هدف رفت نخست تولد و دوم تحول.  موضوع نخست یعنی تولد،هدف همیشگی در صنعت دفاعی کشور است.صنعتی که زایش نداشته باشد و هر روز محصولی جدید را عرضه نکند،خیلی زود پیر می شود و زودتر از پیرشدن به افسردگی و ناتوانی می رسد و این نتوانستن برای هر صنعتی سمی مهلک و کشنده است. ساده ترین اثر توجه به عنصر تولد در یک صنعت ،ایجاد روحیه خلاقیت،ابتکار ،ابداع و نوآوری است.  تولد البته به تنهایی نمی تواند موتور پیشران یک صنعت باشد و در این میان کلیدواژه دوم یعنی تحول ،صاحب هویت می شود.این تحول هم بایستی محصولات قدیمی را بروز کند و هم نیروی انسانی ،ابزار و تکنولوژی تولید را. تحول در یک صنعت آنجا بیش از همه مورد توجه قرار می گیرد که دقت کنیم صرفا نمی توان با تکیه برعنصر تولد، بروز ماند و مخاطب و مشتری محصولات را هم نگهداشت و افزایش داد. حالا یک بار دیگر به سئوالی که مطرح شد دقت کنید،پاسخ با کمی جستجو و کنکاش قابل دسترسی است. شاید به ذهن شما بیاید که تولد و تحول در خودروسازی کشورهم انجام شده و عملیاتی کردن آنچه در صنعت دفاعی رخ داده ،در صنعت خودروسازی هم به ذهن همه مدیران ارشد خودروساز کشور رسیده است،اما چرا اتفاق مشابه در این دو بخش شکل نگرفته است؟! ایراد کار کجاست که صنعتی که مدعی تولد و تحول است ،حالا به جایی رسیده که در روزگار جوانی،پیرمردی را می ماند در حال احتضارکه مدام بایستی دولت ها در فکر سپردنش به دیگری باشند برای نگهداری و مراقبت! حالا شاید بهتر باشد سئوال دقیق تری بپرسیم ،مسئولیت تولد و تحول درصنعت دفاعی کشور برعهده چه کسانی بوده و برای عملیاتی کردن این دو مهم چه کارهایی انجام شده است؟پاسخ به این سئوال می تواند از سویی در طراحی آینده صنعت خودروسازی کشورنقش مهمی ایفا کند و از سوی دیگر، نسخه حیاتبخش برای این روزهای سخت و دشوار خانواده خودروساز کشور باشد. در صنعت دفاعی در ابتدای راه، کار به جوان ها سپرده شد آنهایی که به اصطلاح دهه پنجاهی بودند و در ادامه هم فرمان سپرده شد به دست جوان های دهه شصتی. تحول نیازمند مدیرانی است که شجاع باشند و اهل خطر و ریسک و تولد هم از عهده کسانی برمی آید اهل علم باشند و مجهز به ابزار پژوهش و از همه مهم تر این علم را در میدان تجربه به کار بسته باشند. مجموعه این خواستنی ها برای مدیرانی که اهل تولد و تحول هستند، در جوان ها خلاصه شده است. در صنعت دفاعی، کار به جوان ها سپرده شد، جوان هایی اهل علم و عمل  که به پاکدستی و تعهد هم آراسته بودند و سرانجام این شد که حالامایه مباهات یک ایران و همه مستضعفان دنیا است. این مدل حتما بایستی درخانواده خودروی کشورهم اجرایی شود  و خوشبختانه انتصاب اخیر صورت گرفته در مدیریت ارشد مجموعه ایران خودرو ،نوید بخش اتفاقاتی خوب و آینده ای روشن است. حالا فرمان ایران خودرو به دست یک جوان 43 ساله سپرده شده است ،جوانی که مجهز به تخصص، تعهد وتجربه است و آراسته به زینت پاکدستی. حضور دکتر فرشاد مقیمی در جایگاه مدیرعاملی یکی از دوخودروساز بزرگ کشور،بی شک می تواند آغازی بر تولد و تحول در ایران خودرو باشد و شروعی دوباره برای حیاتی عزتمند برای صنعت خودروی کشور در روزهایی که طوفان تحریم از یک سو و بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها از سوی دیگر ،روزهای سخت و تلخی را برای خانواده ایران خودرو رقم زده است چرا که انتخاب این جوان، برای نخستین بار حلقه بسته مدیریتی صنعت خودرو را براساس شایستگی،تخصص و تجربه  و از همه مهم تر بدون بهره گیری از رانت و انتسابات فامیلی شکست. ان شاء الله، دکتر مقیمی هم، ایران خودرو را به جوان های متخصص و متعهد بسپارد و راه را برای تولد و تحول هموارتر کند تا در چهل سالگی انقلاب اسلامی ،چهل ساله ها ،ایران خودرو را از نو بسازند و نقطه پایانی بگذارند برهمه کاستی ها ،مشکلات و ناامیدی ها در صنعت خودروی کشور و کلیدی باشند برای بازگشت اعتماد و اطمینان به تولید داخلی.