پایگاه خبری ایران خبر 8 مهر 1398 ساعت 17:15 http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/139722/کاغذ-وفور-کشور-هست-شش-هزار-۵۰۰-روزنامه-نگار-انتظار-بیمه -------------------------------------------------- عنوان : کاغذ به وفور در کشور هست/شش هزار و ۵۰۰ روزنامه نگار در انتظار بیمه -------------------------------------------------- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری های روزانه شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکلات کاغذ اظهار داشت: از ۵ ماه پیش که این سمت را بر عهده گرفتم بلافاصله به واردات کاغذ با ارز نیمایی اقدام کردیم. متن : به گزارش ایران خبر، محمد خدادی با اشاره به واردات کاغذ با ارز نیمایی گفت: با شناسایی منابع و تخصیص ارز، مشکلات کاغذ را رفع کردیم و امروز در کشور به وفور کاغذ داریم. به گفته وی، اختصاص ارز نیمایی به کاغذ نشان از توجه واقعی و اهتمام دولت به رسانه دارد. همانطور که دارو برای حیات ضروری است به رسانه هم نیاز داریم. خدادی افزود: در حالی که نفس رسانه ها به شمارش افتاده بود ماموریت ورود به شرایط بحرانی را دریافت کردیم و با شناسایی منابع و تخصیص ارز مشکلات کاغذ را رفع کردیم و امروز به وفور کاغذ داریم. معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مدیران و همکاران رسانه ای قدردانی می کنم که در این شرایط سخت، به نحو احسن همکاری کردند تا تسلیم خواسته های دولت آمریکا نشویم و اختلالات و فشارهایی که ایجاد کردند، منجر به اعلام ضعف در ساختار رسانه های ما نشد. خدادی افزود: از چاپخانه ها نیز قدردانی می کنم، کاغذ به یکدیگر قرض دادند و صرفه جویی کردند. همه دست اندرکاران همچون بانک مرکزی و وزارت صمت واردات کاغذ نیمایی را تسهیل کردند. وی با تاکید بر اینکه کاغذ نیمایی به وفور وجود دارد، افزود: هیچ محدودیتی نیست، هنگامی که واردات کاغذ را آغاز کردیم، توزیع را یک تن یک تن، ۵۰۰ کیلو ۵۰۰ کیلو برای گذر از شرایط اضطراری انجام دادیم به طوری که روزانه با روزنامه ها در تماس بودیم. شرکت ها و رسانه های وارد کننده کاغذ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۱۰ مجموعه واردات کاغذ را بر عهده داشتند، اظهار داشت: هر مجموعه ای که مراجعه کرد، مورد راستی آزمایی قرار می گرفت و در نهایت به تعدادی اجازه واردات کاغذ داده شد که از آن جمله می توان به سه شرکت خصوصی نگار گستر هامون، پیک فراز و ارمغان گستر اشاره کرد. خدادی ادامه داد: روزنامه های همشهری، خراسان، کیهان، اطلاعات، خبر ورزشی و ایران نیز رسانه هایی بودند که واردات کاغذ را برعهده داشتند. وی با بیان اینکه ۴۰ هزار تن کاغذ به ما تخصیص داده شد، گفت: ۲۷ هزار تن ارز دولتی برای واردات کاغذ مورد تایید قرار گرفت. از این ۲۷ هزار تن، ۵ هزار تن تاکنون توزیع شده و ۳ هزار و ۵۰۰ تن نیز آماده توزیع است. خدادی توضیح داد: ما از ابتدای ۹۸ تا پایان مردادماه راستی آزمایی را آغاز کردیم تا اگر پس از توزیع، کاغذها در اختیار روزنامه قرار گرفته یا نگرفته اعلام کند. بر همین اساس آمار توزیع ۵ هزار تن کاغذ مشخص است. وی با بیان اینکه قرار ما اعتماد حداکثری است، ادامه داد: اما با این اقدام مشخص می شود که به نام رسانه، درخواست کاغذ اعلام شده اما آن رسانه کاغذی دریافت نکرده است، یا نام رسانه ای واقعی نباشد. خدادی اضافه کرد: معاونت مطبوعاتی و وزارت ارشاد نه تجربه توزیع کالا و نه واردات دارد و نه ساختارش برای این کار ایجاد شده و نه کارشناسی در این زمینه دارد اما ما علاوه بر سایر امور جاری وزارتخانه، این کار را بر عهده گرفتیم. معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه تاکنون به یکهزار و ۵۸۰ نشریه کاغذ داده ایم، گفت: تا پایان شهریور مقرر کرده بودیم تا رسانه ها به صورت خوداظهاری فرم راستی آزمایی را پرکنند که کاغذ دریافت کرده اند یا خیر که ۸۸۰ نشریه فرم خوداظهاری را پرکردند و در یک هفته تمدیدشده نیز ۲۰۰ رسانه دیگر خوداظهاری انجام دادند اما ۴۰۰ نشریه هنوز فرم راستی آزمایی را پر نکرده اند. استمرار ارائه کاغذ، منوط به پرکردن فرم راستی آزمایی است وی اظهارداشت: به همه رسانه ها اعلام می کنم که استمرار ارایه کاغذ به نشریه، منوط به پر کردن فرم راستی آزمایی است. خدادی توضیح داد: آنچه تاکنون اعمال می شد شیوه نامه قبلی بود، اما شیوه نامه تخصیص مطبوعات تغییر کرده است. به گفته وی، راستی آزمایی کاغذ از ۴ کانال پیگیری می شود، به طوری که اعلام وصول کاغذ، کنترل و چاپخانه ها سرکشی می شود که البته بخشی از آمارها از این طریق به دست آمد. خدادی، خوداظهاری نشریه، راستی آزمایی چاپخانه، بازرسی سرزده از چاپخانه، آمار شرکت های توزیع و نظر کارشناسی را از دیگر اقدامات در این زمینه ذکر کرد. معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: راستی آزمایی برای این است که اگر کاغذ اعلامی به دست کسی نرسد، مشخص شود. وی تصریح کرد که از ابتدای آغاز به کار مسیر به گونه ای ترسیم شد که به سمت اصلاح پیش رود البته این به معنای توقف ایجادکردن نیست، بلکه با شیوه نامه جدید مسیر بهینه کردن مصرف منابع در پیش گرفته شده است. خدادی با تاکید بر اینکه در این مقطع انرژی خود را برای برخورد نگذاشته ایم، تصریح کرد: ضریب انتشار نشریه باید تا ۹۰ درصد باشد و در زمینه تولید محتوا نیز از ۱۰ مطلب دستکم ۴ مطلب تولید خود رسانه باشد و این شرایط برخورداری از حمایت است. ایران جریان رسانه ای پویایی دارد معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توانایی مدیران رسانه در اثرگذاری به موقع در شرایط بحران تاکید کرد: رسانه قدرت بی بدیل است و در ایران جریان رسانه ای پویایی داریم که در دوران دفاع مقدس این مهم را ثابت کردیم. خدادی افزود: در آن دوران همه دنیا سعی بر خاموشی ایران داشتند اما ما توانستیم با حداقل امکانات از بالاترین ظرفیت خود استفاده کنیم و صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم و امروز نیز جریان شهادت و اراده باعث شده تا ظرفیت دفاع در همه ارکان نظام نهادینه شود با این وجود جریان رسانه ای در این زمینه پیشرو است و قدرت نمایی می کند. وی با اشاره به جنگ رسانه ای علیه ایران از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: هیات ایرانی در سازمان ملل متحد در بالاترین حد از محدودیت رسانه ای حضور پیدا کرد اما با وجود مانع تراشی ها صدای ایرانیان که حق بر علیه باطل هستند شنیده شد. خدادی با اشاره به اینکه پیام مردم ایران مبتنی بر واقعیت است و با وجود موانع، ظرفیت نشر دارد، تاکید کرد: در حال حاضر جنگ اقتصادی، دیپلماسی و رسانه ای داریم که در خط مقدم آن رسانه ها در مصاف خبری هستند زیرا برای رسانه های بزرگ خبر بد از ایران، خبر خوب محسوب می شود. وی افزود: به همین دلیل است که بیشتر از آن که کمبودی در کشور اتفاق افتاده باشد احساس آن را القا می کنند، بسیاری از رسانه ها ماموریت القایی دارند. خدادی اظهار داشت: برای انتقال پیام درست برای خبرنگاران بین المللی باید فرصت حضور فراهم کرده و فعالیت آنها را تسهیل کنیم و پیشنهاد داریم که بیشتر از مصاحبه با مسئولین با مردم صحبت کنند زیرا کشور ما بیشتر به اطلاع رسانی نیاز دارد تا تبلیغات. کارگروه اربعین برای رسانه تشکیل شده است معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ اظهار داشت: در آستانه اربعین حسینی به دلیل اهمیت این مناسبت کارگروهی تشکیل شده است تا با ایجاد تسهیلات متناسب با زمان و مکان، با محوریت تولید محتوا مبتنی بر دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، برای ارتباط بین مسئولین و مردم، برگزاری باشکوه این مناسبت و انعکاس این مهم و منحصر به فرد که در کشور دیگری برگزار می شود فعالیت داشته باشد، مناسبتی که با ظرفیت مردمی برگزار می شود و در دنیا مشابه ندارد. وی افزود: بستر انتقال پیام نهضت حسینی در راهپیمایی اربعین فراهم است و رسانه ها در تبیین این رویداد نقش دارند چه برای کسانی که که فرصت حضور ندارند و چه برای اطلاع رسانی آن. وی با اشاره به اینکه برای حضور خبرنگاران بین المللی برنامه ریزی شده است خاطرنشان کرد: همگرایی، همکاری و هم افزایی رسانه در بالاترین ظرفیت رسانه ای باید میسر شود و رسانه ها در این راه پیشگام و پیش قدم هستند. وی گفت: ظرفیت عاشورا انتقال پیامی مبتنی بر تبیین و اغنا، فراهم کردن شور و شعور فارغ از جناح و نوع رسانه بود. مجوز رسانه ای که ۶ ماه فعالیت نداشته باشد، باطل می شود معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور داریم، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۵۴ روزنامه، یکهزار و ۴۲۴ هفته نامه، ۷۶۵ دو هفته نامه، دوهزار و ۱۱۸ ماهنامه، ۳۲۷ دو ماهنامه، یکهزار و ۹۶۸ فصلنامه، ۶۶۶ دو فصلنامه و ۹۳ سالنامه دارای مجوز هستند که مجموع تعداد رسانه چاپی به هفت هزار و ۷۱۵ می رسد. وی با بیان اینکه سه هزار و ۴۰۲ رسانه بر خط مجوز داده ایم، تاکید کرد: از این تعداد ۴۲ خبرگزاری و سه هزار و ۳۶۰ پایگاه خبری هستند و همچنین حدود ۶۰۰ رسانه الکترونیک وجود دارد که به صورت لوح فشرده در اختیار مخاطب قرار می گیرد. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ گفت: مجوز رسانه هایی که ۶ ماه فعالیت نداشته باشند باطل می شود که تاکنون این قانون اعمال نشده است، به همین دلیل است که الزاما تعداد مجوزها به معنای فعال بودن آنها نیست. جامعه خبرنگاران نیاز به هویت یابی دارد خدادی با بیان اینکه شش هزار و ۵۰۰ روزنامه نگار در انتظار بیمه هستند، اظهار داشت: یکهزار و ۵۰۰ نفر از طریق صندوق بیمه خبرنگاری بیمه شده و ۶۰۰ نفر به صندوق معرفی شدند و دو هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات تامین اجتماعی برخوردار هستند. وی با بیان اینکه باید هویت بیمه خبرنگاری بازیابی شود، خاطرنشان کرد: جامعه خبرنگاری نیاز به هویت یابی دارد و تعداد خبرنگاران بر اساس تعداد رسانه های دارای مجوز بیش از توان برای آموزش و بیمه است. به گفته وی، رسانه ها باید به سطحی برسند که خودشان اقدام به بیمه کنند. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ۱۷۴ رسانه خارجی به ۱۶ زبان زنده دنیا در ایران خبر مخابره می کنند و ۳۴۶ خبرنگار خارجی تنها در تهران حضور دارند./ایرنا