پایگاه خبری ایران خبر 16 خرداد 1399 ساعت 20:11 http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/150359/لوایح-باقیمانده-fatf-دستور-کار-مجمع-خارج-شده-همه-چیز-برجام-گره-نزنیم -------------------------------------------------- عضو مجلس خبرگان رهبری: عنوان : لوایح باقیمانده FATF از دستور کار مجمع خارج شده است/ همه چیز را به برجام گره نزنیم -------------------------------------------------- نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پایبندی به اصول و خط امام و قانون اساسی،‌ مهمترین ویژگی رهبر انقلاب در ۳۰ سال اخیر بوده است. متن : به گزارش ایران خبر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک و عضو مجلس خبرگان رهبری در برنامه دستخط گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماههای اخیر بخاطر کرونا و غیرکرونا قدری کمرنگ شده، اما هیئت عالی نظارت مجمع فعال بوده است و لوایح باقیمانده FATF از دستور کار مجمع خارج شده است؛ چون نتوانستیم اعتماد کنیم. متن کامل برنامه تلویزیونی دستخط با حضور آیت الله دری نجف آبادی بدین شرح است: مهمان ارجمند این هفته برنامه دست خط متولد ۱۳۲۴ در نجف آباد است. تقریباً در ۱۴ سالگی وارد حوزه علمیه نجف آباد می شود و از ۱۶ سالگی به حوزه قم وارد می شود. در عنفوان جوانی به نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) اضافه می شود و در راهپیمایی هایی مختلف حضور داشته و تشکل های مختلف و فعالیت هایی که علیه رژیم پهلوی می شد، چند بار هم تعقیب و دستگیر می شود. در ورود امام خمینی (ره)، روز ۱۲ بهمن ۵۷، عضو کمیته محافظت از امام بوده و بعد از آن هم با حکم امام به بندرعباس برای رسیدگی به امور انقلاب می رود. سمت های مختلفی را از دادستانی کل کشور و همچنین وزارت اطلاعات تجربه کرده و الان هم یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. در خدمت آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی هستیم؛ نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک و عضو مجلس خبرگان رهبری که بخش هایی از سوابق ایشان را من در آغاز برنامه خدمت شما ارائه کردم. *حاج آقا سلام، خیلی خوش آمدید. بنده هم خدمت جنابعالی و همکاران خوب شما و بینندگان گرامی عرض سلام و ادب دارم. آرزوی توفیق و سلامتی دین و دنیا و آخرت برای همه دارم. *چه خبر از کرونا؟ کرونا تقریباً از قم و اراک شروع شد. بله. این سوال مهمی است. روز شنبه ای بود که متوجه شدیم شرایط ما بسیار حساسی است. درس مان را گفته بودیم، نماز جمعه را هم روز قبل خوانده بودیم. ساعت ده رئیس دانشگاه پزشکی استان را به دفتر احضار کردیم. ایشان به دفتر تشریف آوردند و خبری از بیمارستان آیت الله خوانساری که آنجا بیمارستانی است که به عنوان هیات امنا مسئولیت آن را دارم و وقفی است... در عین حال اختصاص به سرطانی ها داشت. خیلی هم روی این بیمارستان در ده سالی که ما آنجا حضور داریم کار شده و تحولی بوجود آمده است. ایشان تشریف آوردند و اظهار نگرانی می کند که شنبه است و دو روز دیگر، ۴۸ ساعت بعد ممکن است وضع ما بحرانی باشد. گفتم دو تا بیمارستان بزرگ است، در حاشیه هم هست و آلودگی کمتر است. در هر صورت بلافاصله بعد از گزارش ایشان، به استاندار و فرمانده سپاه زنگ زدم. به استانداری آمدند و خودم هم آنجا رفتم. ساعت ۱۱ جلسه ای گرفتیم که به خاطر حساسیت مورد بود. قبلا مورد مشابه ای در رابطه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود. سه سال قبل بود و در آن تاریخ هم وقتی به ما درباره آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر دادند بلافاصله شبانه دست به کار شدیم. صبح ساعت ۸:۳۰ صبح استاندار جلسه گرفت و برای یک قرارگاه نظامی ما فایل باز کردیم و برنامه ریزی کردیم که الحمدالله استان مرکزی کمترین آسیب را دید. گفتم به هر کیفیت این مسئله ساده نیست. باید جدی بود. به رئیس بیمارستان هم گفتم حاضر هستم لباس بپوشم و در بیمارستان مشغول خدمت و تلاش شوم. گفتند عصر برای این مسئله جلسه شورای اداری یا شورای تامین استان داریم و شما آنجا تشریف بیاورید، ساعت دو دوباره بحث کنیم. ساعت دو دوباره شرکت کردیم؛ سوم اسفند بود. با جدیت کار دنبال شد. امروز که ۳ ماه و تقریباً ۵ روز از آن تاریخ گذشته است و من با جنابعالی و بینندگان عزیز صحبت می کنم باید بگوییم الحمدالله عملکرد استان مرکزی عملکرد موفقی بوده است، شرایط ما تثبیت شده است. تقریباً امروز در بیمارستان آیت الله خوانساری کسی را بابت کرونا بستری نداریم و نوعاً ارجاع به منزل می دهیم. *در صورتی که روزهای اول روزهای سختی را داشتید. از نظر آلودگی، دومین استان بودیم؛ مخصوصاً ساوه و دلیجان چون ارتباط با قم و ارتباط مسافرتی داشت، شرایط بسیار سختی بود. الحمدالله امروز شرایط کاملاً پایدار است. شاید هفته آینده تا حدودی مدارس و حوزه ها شروع کنند، خود ما درس را شروع کرده ایم. البته پروتکل ها را رعایت می کنیم. روابط با دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و درمان بسیار خوب است. وقتی پانزدهم شعبان مقام معظم رهبری به مسئله مساوات، همدلی و برادری اشاره کردند، شنبه جلسات را گرفتیم. امروز الحمدالله بیش از ۱۲۰ هزار سبد حمایتی در استان توزیع کرده ایم. مجموعه کارنامه بسیار درخشان و قابل قبولی است. ما یک نفر را هم با تیمم دفن نکردیم؛ همه را غسل دادند و کفن کردیم و نماز خواندیم. من نکردم، من دارم بیان می کنم. بسیج، سپاه، ناجا، ارتش هر یک جداگانه کار کردند. واقعاً همه در این خدمت بزرگ و مجاهدت ارزشمند، ندای رهبری را لبیک گفتند و کار کارستان انجام دادند. یک رزمایش بزرگ صد روزه افتخارآمیز بود. *همین که به عنوان رأس معنوی استان مرکزی گزارش می دهید، چنین فضایی را در همه کشور داشته ایم. به اذعان خیلی از آدم های معمولی که حتی خیلی دلبستگی به نظام نداشته اند ولی آمدند و با انصاف نگاه کردند، وضع ما متفاوت بود. هم توانستیم کنترل کنیم و هم کار قشنگی که خیلی ها می گویند یادآور زمان جنگ شد. حتی بیشتر بود؛ استان مرکزی را مشتی را نمونه خروار بیان کردم. *واقعا فکر می کردید الحمدالله چنین گام خوبی برداشته شود و از این مشکل به لطف خدا تاحدودی سربلند بیرون بیاییم؟ چقدر تجربه های قبلی در این موثر است؟ تجربه های ما در سازماندهی نیروها، سازماندهی خدمات، استفاده از پزوهش های علمی، فناوری، کارهای جهادی، مدیریت جهادی، کارهای مربوط به فرهنگ اهل بیت بسیار است. استان مرکزی را به عنوان نمونه بیان کردم. خودم هم به عنوان سرباز در این اردوگاه ادای وظیفه می کنیم. چیزی شبیه معجزه در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد که یک هزارم آن را در دنیا و آمریکا نمی بینیم. این افتخار مربوط به اهل بیت (ع) است. *شما عضو مجمع تشخیص مصبحپپلحت نظام هم هستید. از مجمع چه خبر؟ قدری احساس می شود جلسات مجمع نسبت به قبل کمرنگ تر برگزار می شود. این طور است یا اطلاع رسانی نمی شود؟ قدری حق با شماست؛ شاید شرایط ایجاب می کرده است. بخاطر کرونا و غیرکرونا و برخی حوادثی که اتفاق افتاده است. این دو سه ماه فعالیت مجمع قدری کمرنگ شده است، منتهی هیئت عالی نظارت مجمع که ۱۵ نفر هستند و من هم عضو هیئت عالی هستم، تقریباً دو جلسه در این مدت داشتند. همین بعد از عید دو جلسه برگزار کردند. جلسات رسمی منظور است، جلسات پشتیبانی جای خود است. *در مورد FATF هنوز تصمیمی نگرفتید؟ شاید از دستور به طور کلی خارج شده باشد؛ چون همه با شرایطی مطرح بود که نه فرانسوی ها جواب دادند و نه غیرفرانسوی ها جواب دادند. به هر کیفیت ما تا اینجا آمده ایم آنها باید پاسخگو باشند. نتوانستیم به آنها اعتمادی کنیم. *احتمال دارد از دستور خارج شود. از یک طرف ما تعهد بدهیم مانند تعهدات برجامی، ولی آنها تعهدی در برابر ما نداشته باشند. این خود محل تامل بود و مجمع به سادگی نپذیرفت که آنها تعهدی نداشته باشند. تعهد در برابر تعهد! *الان شورای نظارت، نظارت خود را بر جاهای مختلف و قوای مختلف انجام می دهد؟ نظارت ما در درجه اول در مورد قانونگذاری بسیار مهم است. *و سیاست های کلی که ابلاغ می شود. دوم درباره سیاست ها و اجرای آنهاست. شاخص تعیین کردن و برای تطبیق این که سیاست ها چقدر عمل شده است، مثلاً اقتصاد مقاومتی چقدر عمل شده است، خصوصی سازی چقدر عمل شده است. سهام عدالتی که امروز مطرح است. اینها مسائلی مهمی است که مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام ... *الان مشخص شده است کدام ها در مسیر خود حرکت کرده اند؟ کاملاً اینها را جمع آوری می کنند، گزارشات مربوطه را مرتب در هیئت عالی نظارت می دهند. هیئت عالی نظارت هم جزو بند دو اصل ۱۰۰ قانون اساسی است که مسئولیت های خود مقام معظم رهبری و تعیین سیاست ها و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها است، بنابراین انتظار ما این است که اصل ۴۴ به نحو احسن بتواند کلید بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ما باشد. قطعاً هم می تواند منتها اصل ۴۴ دو بعد دارد؛ یک بعد آن مربوط به واگذاری سرمایه های موجود است، یعنی امکانات موجود کشور را واگذار کنیم. تا اینجا در واگذاری ها و خصوصی سازی ها دغدغه ها و مشکلاتی داریم. ممکن است بگوئیم ۳۰، ۵۰، ۱۰ درصد انحراف داشته است؛ این بحث جدایی است. نمونه این را بیان کردیم و شما هم می دانید. در رابطه با استان مرکزی برخی موارد را بیان کرده ایم. *مثل پالایشگاه شازند. پالایشگاه ها و پتروشیمی ها اصلاً خصوصی سازی نشده است. آن که دغدغه بوده و مشکلات ایجاد کرده مثل هپکو بوده است. *هپکوی اراک. بله. اینها برای ما واقعاً دغدغه ایجاد کرده است ولی ما نامه نوشتیم و آقا دستور دادند بدون هماهنگی با ما اقدامی انجام نشود. آنها دو گنج بزرگی است، می گفتیم اهلیت هم رعایت شود. مثلا پالایشگاه اراک نگین پالایشگاه های کشور است که یکی از پالایشگاه هایی که استثناء شد این پالایشگاه بود. این جزو استثنائات بود. ممکن است دولت بخواهد واگذار کند منتها اگر بنا باشد نظر ما را نیز در نظر بگیرند چون دغدغه داریم. بخاطر مسائل اجتماعی، مسائل امنیتی، مسائل دیگر آن به اهلش واگذار شود. *هیئت نظارت در دوره جدید تشکیل شده است، قبلاً تشکیل نشده بود؟ چرا، قبلاً ما هیئت نظارت داشتیم. در حقیقت کمیسیون نظارت بود و گزارش های مختلف می آمد. در صحن مجلس در بازنگری جدید که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند تفکیکی انجام گرفت و هیئت نظارت تشکیل شد از منتخبین مجمع تشخیص مصلحت نظام. برای آن آئین نامه یا اساسنامه ای تنظیم شد و این هیئت عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام شود. نظرات مان را به مجلس، غیرمجلس، در قانونگذاری، در هر کاری می دهیم و در حقیقت آن ۴۶ نفر که سقف مجمع تشخیص مصلحت نظام با فقهای محترم شورای نگهبان، مجموعه ۴۶ یا ۴۷ نفری می شویم، این تعداد به ۱۵ نفر از میان خود رای دادند. آن هیئت عالی نظارت را طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری انتخاب کردند. *مجلس را چطور می بینید؟ در این چند روز مجلس جدید، مجلس یازدهم، هم تشکیل شد. برای آنها آرزوی توفیق داریم. ان شاءالله مجلس جدید با همت بلندی که دارد، با شرح صدر، با توکل بر خدا، با مجاهدت، در تاریخ کشور مانند مجلس اول که یک مجلس بسیار به یاد ماندنی و افتخارآمیز بود، ان شاءالله مجلس یازدهم هم یک مجلس افتخارآمیز باشد. هم در بعد داخلی و هم در بعد منطقه ای و هم در بعد بین المللی! مخصوصاً دو سه مسئله ای که مقام معظم رهبری تاکید کردند. یکی فرهنگ انقلاب اسلامی بسیار مهم است و دوم اقتصاد. *فکر می کنید روابط مجلس جدید با دولت که یک سال از آن باقی مانده است چطور خواهد بود؟ حتماً عقلای قوم تحت نظر و اشراف مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه عمل خواهند کرد. از مجادلات غلط مخصوصاً آنجایی که به نفع دشمن است، حتماً پرهیز می کنند. شرایط مجلس هم شرایط سختی است؛ نمی توان اعجاز کرد، نباید انتظار اعجاز از مجلس داشت اما ریل گذاری حکیمانه بسیار مهم است. نباید چالشی منفی باشد؛ چالشی که طبیعی است ولی چالشی که خدای ناکرده دشمن سوءاستفاده کند یا موجب ضعف، وهن، بدبینی شود مصلحت نظام نیست. *آقای دری فارغ از اینکه یکی از دامادهای شما آقای آشنا یکی از اصحاب موثر دولت است، درباره عملکرد ۷-۶ ساله دولت چه نظری دارید؟ آقای روحانی در برخی جاها چه بسا در کرونا واقعاً وقت گذاشتند. خدا ایشان را خیر بدهد. در برخی امور شاید می شد فرصت های بسیار طلایی و قدم های بلندتری برداشت. *مثلاً چه مواردی است؟ مثلاً در بخش اقتصادی و واگذاری ها! اینکه که همه وقت خود را به برجام گره نزنیم. به اینها نمی توان اعتماد کرد. این را در تجربه قبلی داریم. در بیانیه الجزایر خود بنده بودم. کمیسیون درباره بیانیه الجزایر تشکیل دادیم. *در مجلس؟ بله. مجلس دوم بود و پیگیری کردیم. دیدیم آمریکایی ها بازی در می آورند و هنوز هم مشکل درباره این داریم. دومین مسئله هم گفتم همه هدف این نباشد که بگوئیم تورم را کنترل می کنیم؛ نه، دو مسئله با هم است، یکی تورم و دیگری رونق اقتصادی است. اینکه امسال آقا از جهش اقتصادی نام بردند. کنترل کردن تورم خوب است اما به شرطی که رکود نداشته باشیم. دو بیماری با هم است: تورم و رکود! باید رونق اقتصادی را تا جایی که موجب رونق اقتصادی می شود حمایت کنیم؛ رونق اقتصادی به معنای اشتغال است. رونق اقتصادی یعنی تولید ناخالص ملی افزایش یابد. رونق اقتصادی یعنی روابط اجتماعی قوی شدن. رونق اقتصادی یعنی دلگرم شدن اجتماعی و ده مسئله دیگر. بنابراین خیلی خوب است تورم را کنترل و مدیریت کنیم ولی به شرطی که به رونق اقتصادی آسیب نزنیم. این را گفتیم، البته نه تنها به ایشان، برخی مسائل هم بیان کردیم. مثلاً طرح تحول سلامت را از همان ابتدا دغدغه داشتیم. *که نشدنی است؟ می گفتیم باید منابع را مدیریت کرد. منابع ما چقدر جواب می دهد؟ *چون شما برنامه و بودجه ای بودید، کامل مسلط هستید. بله. گفتیم منابع ما چقدر جواب می دهد. سیستم دانشگاهی، سیستم بهداشتی، سیستم پزشکی ما و حتی نظام پرداختی ما از یک توازنی برخوردار باشد. *درست است. اتفاقاً فرمایش شما را خیلی از وزرای بهداشت اسبقی که در این برنامه آمدند، آقای پزشکیان، خانم دستجردی، آقای مرندی و خیلی ها همین فرمایش شما را تاکید کردند، اما این را قبول کنیم که یکی از شیرینی هایی که مردم در ۷-۶ سال این دولت درک کردند، برای همین طرح تحول در یک مدتی بود. این را قبول کنیم. من آثار و برکات مثبت این را نفی نمی کنم. دولت باید کدبانو باشد؛ ما ۱۱ بچه داریم. کوچک و بزرگ و صغیر و کبیر؛ یکی دانشگاهی، یکی مدرسه ای و غیره است. نمی توان دو ظرف غذا به یکی داد و یکی گرسنه باشد. آموزش و پرورش داریم که با یک میلیون و ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار و با بازنشستگان، نیروهای مسلح با همین کیفیت داریم. بهداشت و درمان با این کیفیت است. صداوسیما با این کیفیت است. دستگاه های دولتی و اجرایی داریم که با این کیفیت هستند. نیروی انتظامی عزیز را داریم که با این کیفیت است. عمرانی و غیرعمرانی، حمایت از کمیته امداد، بهزیستی و غیره داریم. منابع ما محدود است. یک زمانی بشکه نفت را ۱۲۷ دلار می فروختند، ۷۰۰ میلیارد دلار گرفتیم و هزینه کردیم. الان این خبرها نیست، در این دولت هم آن خبرها نبوده است. باید منابع را مدیریت ک