کد مطلب: 33147
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۲
آرزوی تکیه زدن بر صندلی های سبز بهارستان این روزها برای برخی صدها میلیون تومان آب می خورد، از هزینه پوستر و بنر گرفته تا برگزاری نشستها و سمینار و حتی میهمانی های شام و ناهار در کنار کمکها و خدمات عام المنفعه ، همه را باید به حساب هزینه های انتخابات گذاشت.
 
به گزارش ایران خبر،آرزوی تکیه زدن بر صندلی های سبز بهارستان این روزها برای برخی صدها میلیون تومان آب می خورد، از هزینه پوستر و بنر گرفته تا برگزاری نشستها و سمینار و حتی میهمانی های شام و ناهار در کنار کمکها و خدمات عام المنفعه! همه را باید به حساب مخارج انتخابات گذاشت.
هرچند عایدی ظاهری برای یک نماینده در طول دوره نمایندگی بسیار کمتر از هزینه هایی است که برای پیروزی در این رقابت می شود.
اما حساب سود و زیان این هزینه درمقابل منافع مستقیم و غیر مستقیم نمایندگی و موضوع تامین منابع چنین هزینه هایی همیشه مورد بحث بوده است.
موضوع فساد در انتخابات مربوط به جغرافیای خاصی نیست،به طور مثال بررسی یک موسسه تحقیقاتی معتبر در انگلستان نشان می دهدد که بیشترین فساد در این کشور مربوط به بحث انتخابات من جمله انتخابات پارلمان‌هاست.

*میانگین 200 میلیون تومان

در دورانی که تبلیغات به یک علم پیچیده و جامعه شناسانه تبدیل شده است، نمی توان از نمایندگان انتظار داشت بدون تبلیغ وارد مجلس شوند، ضمن آنکه این تبلیغات تاثیر مثبتی نیز بر ایجاد شور و شعف انتخاباتی دارد.
محمدرضا باهنر نائب رییس مجلس، میانگین هزینه موردنظر برای نماینده‌شدن در انتخابات پیش‌رو را رقمی حدود 200 میلیون تومان برآورده کرده است.

*یک میلیارد تبلیغ ناموفق!

جالب آنکه جواد جهانگیرزاده، چندی پیش از هزینه‌های 300 و 400 میلیونی برخی کاندیداهای انتخاباتی خبر داد که ماه‌ها مانده به برگزاری انتخابات پرداخت کرده‌اند.
حسین دهدشتی، نماینده آبادان  نیز روایت متفاوت و البته عجیبی از هزینه‌های انتخاباتی در حوزه انتخابیه‌اش دارد؛ او می گوید یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم، یک میلیارد تومان برای نماینده‌شدن هزینه کرد و در نهایت نماینده نشد. هزینه‌های انتخاباتی آن‌طور که اغلب نمایندگان مجلس می‌گویند در حوزه‌های انتخابیه کوچک، بیشتر است و به همین خاطر گاهی ارقامی نجومی در این مناطق برای نماینده‌شدن هزینه می‌شود.



* قوانین شفاف و مشخصی درباره هزینه‌های انتخاباتی وجود ندارد

مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری هم با بیان این که تکلیف هزینه‌های انتخاباتی باید مشخص شود گفت: قوانین شفاف و مشخصی درباره هزینه‌های انتخاباتی وجود ندارد.
وزیر دادگستری تصریح کرد: متاسفانه از نظر قانون و مقررات نوع هزینه، نظارت، پیگیری و برخورد در رابطه با موضوع انتخابات قوانین روشن و شفافی نداریم و واقعیت این است که در طول انتخابات گذشته پول‌های زیادی خرج شده و تبلیغات زیادی انجام گرفته و از آن جا که روال مشخص قانونی و امکان نظارت وجود نداشته است موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات تعیین تکلیف نشده است.

*دستور رهبر انقلاب


 پور محمدی با بیان این که همیشه در فصل انتخابات دغدغه‌های این چنینی مطرح می شود به دوران وزارت خود در وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در زمان وزارت بنده در وزارت کشور دو انتخابات بزرگ سراسری برگزار شد که اموری از این دست سبب شد بنده نامه‌ای را خطاب به مقام معظم رهبری بنویسم و مطالبی را عنوان کنم که از جمله آن مطالب می توان به تعیین تکلیف هزینه‌های انتخاباتی و نحوه نظارت بر آن اشاره کرد که همین موضوع سبب شد این بحث به صورت جدی پیگیری شود و به دستور مقام معظم رهبری این موضوع در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد که این موضوع چند سال بررسی و متوقف شد ولی خوشبختانه اخیراً به عنوان مهم ترین موضوع مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان سیاست‌های کلی انتخابات در حال بررسی است.

*رییس مجلس خواستار برخورد قوه قضائیه با تخلفات انتخاباتی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتخابات در کشور گفت: امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و قوه قضائیه باید از قبل ساز و کاری مشخص در برخورد با تخلفات انتخاباتی در نظر بگیرد.


*منبع تامین هزینه‌های انتخاباتی ، مشکل بدون راه‌حل!



بهمن کشاورز، حقوقدان هم در این باره می گوید: مشکلی که هنوز برای آن راه‌چاره‌ای پیدا نشده، منبع تامین هزینه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهاست؛ زیرا در زمان حاضر آنگونه که شنیده می‌شود هزینه‌های انتخاباتی به میلیاردها رسیده است، تا آنجا که می‌دانم با توجه به اصلاحات مکرری که در قوانین انتخاباتی به وجود آمده است، در این راستا با خلاء قانونی مواجه نیستیم.
وی ادامه داد: شاید منظور رئیس مجلس شورای اسلامی تدوین دستورالعمل اجرایی - علاوه بر آیین‌نامه - در این موارد بوده است. به طور رسمی نیروهای انتظامی و امنیتی در مدت معینی قبل و ضمن و بعد از انتخابات تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی اعمال می کنند و در نتیجه به نوعی پیشگیری به جای مجازات دست پیدا می‌کنیم.
این حقوقدان ادامه داد:‌ واقعیت این است از آنجایی که بسیاری از تخلفات به گونه‌ای است که از میزان تاثیر آن در نتیجه‌ انتخابات نمی‌توان آگاه شد در نتیجه تاثیری در نتیجه‌ انتخابات ندارند و فقط مرتکب یا مرتکبان مجازات می‌شوند؛ بنابراین بهترین حالت این است که به نحوی جلوی ارتکاب تخلف گرفته شود.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: بدیهی است چنانچه در مواردی مشکل جدی وجود داشته باشد و قانونی از این جهت ناقض یا ساکت باشد راهکار برخورد با قضیه، تدوین یا تصویب قانون است که بهتر است به صورت لایحه از طریق وزارت کشور و هیات دولت تهیه و به مجلس تقدیم شود.
کشاورز خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد مشکلی که هنوز برای آن راه چاره‌ای پیدا نشده منبع تامین هزینه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهاست؛ زیرا در زمان حاضر آن گونه که شنیده می‌شود هزینه‌های انتخاباتی به میلیاردها رسیده است.
کشاورز بیان کرد: همه تدابیری که باعث شود افراد با آرامش رای بدهند مثبت ارزیابی می‌شود؛ در عین حال به نظر می رسد باید روش‌هایی به کار گرفته شود که داوطلبان حداقل شناسایی از مردم داشته باشند و در این حالت به چنین داوطلبانی مجال و امکان معرفی و بیان برنامه‌های‌شان داده شود.

*برخوردها موقتی است


این حقوقدان گفت: برخورد قانونی و قضایی با این قبیل تخلفات در مورد انتخابات که موضوعی موقتی است و در مدت محدود اتفاق می‌افتد،باید تناسب داشته باشد. احتمالا نظر رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیش بینی روش هایی است که بتوان بر فوریت و قاطعیت به این گونه تخلفات و جرایم رسیدگی کرد؛ زیرا در صورتی که رسیدگی به این موارد تابع شرایط عادی باشد آثار آن مدت‌ها بعد از پایان انتخابات و تعیین نتیجه آشکار خواهد شد که در این صورت مشکلی را حل نمی‌کند.

*حزب نداریم اما نمایندگان اسپانسر دارند!

غلامرضا تاجگردون، عضو کمیسیون تلفیق بودجه هم یکی از دلایل عدم شفافیت در منابع مالی انتخابات را نبود حزب در کشور دانست و افزود:یکی از مهم ترین ضعف های ما در انتخابات مجلس نبود وضوح در منابع مالی می باشد.
وی افزود:ما هیچ گاه نمی توانیم بدون وجود احزاب و ائتلاف ها در کشور، مسائل و مشکلات مربوط به منابع مالی انتخابات نمایندگان مجلس را حل و فصل نماییم. زمانی ما می توانیم یک شفافیتی از منابع مالی ارائه بدهیم که دولت و مجلس از نظر ساخنتاری گامی برای تشکیل احزاب برداشته باشند که متاسفاته تا اکنون ضعیف عمل کرده اند.
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی بر روند شفاف سازی منابع مالی نمایندگان در انتخابات آینده تاکید کرد و گفت: به لحاظ قانونی در کل دنیا این مراحل طی می شود . کشور ما هم باید این اقدام را جدی بگیرد تا از قدرت پول در مسیر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری کاسته شود. به عقیده بنده این مسئله را نمی توان تنها با شعار حل کرد بلکه باید اقدامات جدی بر آن صورت گیرد.
تاجگردون گفت : در حال حاضر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخابات از منابع مالی شخصی خوشان استفاده می کنند،بعضی ها هم با هزینه های خیلی کم وارد مجلس می شوند. اما عده ای هستند که از طریق اسپانسر های مالی حمایت می شوند که این مورد هم برای نماینده و هم برای مردم آن شهر بسیار خطرناک می باشد چرا که ممکن است در ادامه سو استفاده هایی از آن نماینده صورت گیرد.
وی در پایان از استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی استقبال کرد و گفت: بنده بسیار با اجرایی شدن این طرح موافق هستم چرا که این اقدام مانعی بر سر راه ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات خواهد شد ،همچنین کمک فراوانی به تشکیل جریانات فکری و احزاب در کشور می شود.

*ماجرای کمک رحیمی به نمایندگان

محمدرضا رحیمی در نامه گلایه آمیز خود خطاب به محمود احمدی نژاد، انگشت اتهام را به سوی نمایندگان گرفت و موضوع اهداف کمکهای انتخاباتی را دوباره بر سر زبانها انداخت.
وی با اشاره به پرداخت پول به نمایندگان گفت: «همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می‌گردد.

در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود. در میان افراد کمک کننده فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطة حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد در خصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذیصلاح، در خصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمة پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید. در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیة اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده و عینا به حساب نامزدها پرداخت گردیده است.»

* باید کمک مادی بگیرند

یوسفیان ملا، عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعتقاد دارد که نمایندگان مجلس برای حضور انتخابات احتیاج به کمک مالی دارند.
ریس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی معاون اول رییس جمهور سابق مبنی بر پرداخت پول به 170 نماینده مجلس در ایام انتخابات، به نامه نیوز گفت: در حالت کلی نمایندگان در ایام انتخابات به کمک مادی نیاز دارند و حتما باید کمک بگیرند، اگر نمایندگان مجلس با کمک دیگران وارد انتخابات نشده اند از کجا 500 میلیون را آورده‌اند، و نماینده‌ای که بدون کمک دیگران توانسته هزینه زیاد انتخابات و تبلیغات را تامین کند باید پاسخ دهد که از کجا آن را تامین کرده است.

یوسفیان ملا خاطر نشان کرد: می‌گویند نمایندگان برای انتخابات از رحیمی پول گرفته اند در صورتی که این مقدار عنوان شده را اگر را تقسیم بر 170 نماینده ذکر شده کنیم، به هر نفر دومیلیون تومان هم نمی رسد که مبلغ ناچیزی است. اساسا مگر ما نمایندگان چقدر پول داریم که این همه هزینه تبلیغات را بتوانیم بدهیم، قطعا برای برخی از هزینه ها باید از دولت کمک بگیریم. از 30 ملاقات کننده ما حداقل دو نفرشان می گویند ما کرایه بازگشت به شهرستان را نداریم و از ما می گیرند.

*تعیین سقف برای هزینه‌های انتخاباتی


احمد شیرزاد، نماینده اسبق مجلس برای حل این معضل پیشنهاد ارزیابی مالی کاندیداها را می دهد و می گوید: در صورت وجود اراده لازم برای رسیدگی به مساله هزینه‌های انتخاباتی و تصویب قوانین محدودکننده اجرایی و منصفانه آن حل این مشکل دور از ذهن نیست. ارزیابی منابع مالی کاندیدا‌ها باید همراه با بی‌طرفی باشد. در کشورهای دیگر برای جمع‌آوری منابع مالی کاندیدا‌ها قوانین محدود‌کننده وجود دارد. هر کاندیدا نمی‌تواند همه هزینه تبلیغاتی خود را از یک سرمایه‌دار تامین کند چرا که نهایتا در رفتارهای سیاسی نماینده توقعاتی به وجود می‌آید و یک مجلس یا نهاد در اختیار یک سرمایه‌دار قرار می‌گیرد و این مساله با شعار هر شهروند یک رای تناقض دارد، از طرفی مبالغ مورد استفاده کاندیدا‌ها باید محدود شود. باید سقفی برای مقدار هزینه تبلیغاتی انتخاباتی وجود داشته باشد. مجموعه‌ای از قوانین محدود‌کننده می‌تواند به سلامت انتخابات کمک کند. گاهی ممکن است یک پول از راه درست به دست آمده باشد اما در راه نادرست استفاده شود. گاهی در جریان کمک رسانی‌ها با همراهی یک نماینده یا افراد ستاد او این برداشت برای مردم ایجاد می‌شود که کمک‌رسانی‌ها از سوی نهادهای حاکمیتی و دولتی است.
افراد موثر در این ماجرا به طور مستقیم متهم نمی‌شوند اما این کار هم نوعی فساد در جریان انتخابات است. باید در راستای حل این نوع مشکلات نیز کارهایی صورت بگیرد، ظاهرا نمی‌توان این افراد را محکوم کرد. باید دستورالعمل مشخصی به عنوان بخشنامه در نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی منتشر شود که به اطلاع مردم برسد و مردم را از این نوع سوءاستفاده‌ها آگاه کند تا اگر مدیری بر خلاف آن عمل کرد، مشخص شود. در سایه قوانین انتخابات شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی ممکن می‌شود.

*گردش مالی کاندیدا‌ها با تنها یک حساب بانکی

حسن رسولی، عضو هیأت مدیره بنیاد باران هم می گوید: پیرو ماده سه قانون انتخابات، نهادهای نظارتی به موازات سایر اقدامات موظف به پیش‌بینی سازوکار و تمهیدات برای مقابله با این معضل هستند. دو مرجع اجرایی و نظارتی باید قبل از انتخابات نامزد‌ها را موظف به داشتن حساب‌های معین و مادر کنند. هم در حوزه‌های تک نماینده و افراد مستقل و هم در حوزه‌هایی که لیست ارایه می‌کنند، گردش مالی خود را فقط از طریق آن حساب انجام دهند تا این دو مرجع بتوانند جهت کنترل به گردش مالی حساب‌ها دسترسی داشته باشند. از این راه هیات‌های نظارتی، وزارت کشور و شورای نگهبان می‌توانند تا حد زیادی سلامت انتخابات را تامین کنند و جامعه از حیث سلامت انتخابات مطمئن می‌شود.



*پیشنهاد پرداخت وام 50 میلیونی به کاندیداهای انتخاباتی


در این میان جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفتگو با ایران خبر ، با بیان اینکه پیشنهاد داده ام وامهای ویژه ای به کاندیداهای انتخاباتی داده شود، گفت : با دادن وام به کاندیداها می توان جلوی ورود پولهای شبهه ناک که نمایندگان را وامدار جریانها و افراد می کنند، گرفت.
وی در ادامه با تایید این نکته که پرداخت وام به تمام کاندیداها بار مالی زیادی بر دوش دولت می گذارد، گفت: می توان این وامها را مشروط کرد تا کسانی که آرای زیادی ندارند، سراغ گرفتن وام نروند، به این معنا که وام برای کسانی که رای آنها به اندازه 2برابر ظرفیت بود، با در صد عادی 24 یا کمتر درنظر گرفته شود، اما برای آنهایی که کمتر از این میزان رای داشتند ، 40 الی 50 درصد مصاحبه شود.
قادری در توضیح شروط پیشنهادی اش برای دریافت وام گفت: به عنوان مثال اگر حوزه ای 4 نماینده دارد، بازپرداخت تا نفر هشتم آن حوزه به صورت عادی باشد و کسانی که کمتر از این رای می آورند ملزم به پرداخت درصد بالاتری باشند، با این روش تنها کاندیداهایی که خود را در رقابت واقعی حس می کنند، متقاضی دریافت وام خواهند شد.

نماینده مردم شیراز درباره تفاوت هزینه های انتخاباتی در شهرهای مختلف گفت: باید یک رقم پایه را در نظر گرفت و آن را به عنوان سقف پرداخت وام در کل کشور معرفی کرد.
وی همچنین تاکید کرد: با توجه به سابقه ای که در رقابتهای انتخاباتی دارم پرداخت وام 50 میلیون تومانی را برای یک رقابت سالم در کاندیداها مناسب می دانم.


متاسفانه عمده تخلفات انتخاباتی در بحث هزینه ها تا کنون بدون نتیجه خاصی با چشم پوشی و مسامحه مواجه شده است و برخی استانداری ها نیز به این امید که تبلیغات زودهنگام و فراوان، نشاط انتخاباتی را افزایش می دهد، با اغماض نسبت به این تخلفات برخورد کرده اند، در صورتی که آفت فساد انتخاباتی برای کسی که بناست قانونگذار یا مجری قانون باشد بسیار خطرناک تر از برگزاری انتخاباتی با هیجانهای کمتر می باشد.
و درپایان این سوال همیشگی و مکرر که آیا واقعا هزینه های میلیاردی برای انتخابات با شوق خدمت به مردم انجام می شود؟
و اینکه از وکلای ملت با این جنس و تفکر چه انتظاراتی باید داشت؟