کد مطلب: 163031
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۲
ایسنا/همدان
 
به گزارش ایران خبر، به‌گزارش ایسنا، این پزشکان جوان در ابتدا کارزاری به راه انداختند که و با هشتگ لغو آزمون ارتقا و آزمون گواهینامه از سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آزمون پزشکی) خواستار لغو این آزمون شدند که این کارزار از تاریخ ۷ خردادماه تا ۷ تیرماه به امضای سه هزار و ۵۴۸ رزیدنت رسید.

در ادامه نیز با درخواست رسمی و ارسال نامه به مسئولین کشوری مانند رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس، خواستار لغو این آزمون شدند و در کنار آن با راه‌اندازی موج‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال این بودند تا صدایشان را به گوش مسئولین برسانند.

«زهرا» رزیدنت سال سوم داخلی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون مشکلات رزیدنت‌ها در ایام پاندمی کرونا و درخواست لغو آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاری می‌گوید: آموزش علم پزشکی فقط از طریق ارتباط با بیمار حاصل می‌شود اما من از اسفندماه سال ۹۸ که پاندمی کروناویروس آغاز شد، بیشتر زمان خود را در بخش ICU بیمارستان بودم و مواقعی که در بخش ICU هستم به جز سی‌تی اسکن بیماران کرونایی چیزی نمی‌بینم که آموزشی دریافت کرده باشم از طرفی وقتی که پیک کرونا نیست و یا در بخش دیگری هستم، بیماران بسیار کم و موارد مشابه و تکراری مانند عوارض ناشی از کووید می‌بینم، چون مردم می‌ترسند که به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

او ادامه می‌دهد: در اوایل پاندمی من در بخش گوارش یک بیمارستان بودم اما بخش گوارش تعطیل شد و هیچ مورد گوارشی ندیدیم و ما در این مدت فقط کشیک می‌دادیم و زیر فشار جسمی و استرس روحی و روانی بودیم. 

این رزیدنت داخلی با بیان اینکه پس از شیوع پاندمی کروناویروس تا مدت‌ها هیچ جلسه صبحگاهی نداشتیم، توضیح می‌دهد: ما اگر بیمار نبینیم باید جلسات صبحگاهی را تجسم کنیم و در این مدت فقط بیمارانی با مشکلات تکراری و بیماران کووید را دیدیم و اساتید هم نمی‌توانستند کار خاصی انجام بدهند و گاهی اوقات کلاس مجازی برگزار و از سی تی اسکن بیماران چند سال قبل، برای آموزش ما استفاده می‌کنند اما تا مرضی وجود نداشته باشد و در جلسات صبحگاهی بحثی صورت نگیرد، ما آموزشی دریافت نمی‌کنیم.

زهرا در پایان بیان می‌کند: در این مدت پشت سر هم پیک داشتیم و با شیفت‌های سنگین درگیر بیماران کووید بودیم و با این شرایط نتوانستیم درس بخوانیم به همین دلیل خواستار لغو آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاری هستیم.

«مرجان» رزیدنت سال سوم عفونی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان می‌کند: رزیدنت‌های عفونی از ابتدای کرونا به شدت درگیر بیماران کووید بودند و کشیک‌های ما بسیار افزایش پیدا کرد به صورتیکه رزیدنت سال دوم باید در هر ماه ۱۳ کشیک داشت.

او ادامه می‌دهد: در این ایام بیمارستان به اندازه‌ای شلوغ بود که در هر کشیک حتما باید دو نفر حضور داشته باشند چون لازم بود که یک نفر در اورژانس بیماران عفونی و یک نفر در اورژانس بیماران تنفسی باشند از طرفی ورودی اورژانس و تعداد موارد بستری بسیار افزایش پیدا کرده است.

این رزیدنت با بیان اینکه با مثبت شدن جواب کووید۱۹ هر یک از رزیدنت‌ها از تعداد نفرات تیم‌ها کم می‌شود، می‌گوید: وقتی یکی از اعضای گروه با این بیماری درگیر و قرنطینه می‌شود، تعداد نفرات کم و فشار کاری بقیه افزایش پیدا می‌کند. من ۸۰ روز به خاطر عملیات احیا برای بیماری که ریه خود را به صورت کامل از دست داده بود، قرنطینه شدم نتوانستم خانواده‌ام را ببینیم و در تمام این مدت مشکلات روحی و اضطراب، مانع تمرکز ما در درس خواندن شده است.

زهرا ادامه داد: ما بعد از هر کشیک باید بیمار ویزیت کنیم، ۳۶ ساعت سرپا هستیم و آنقدر در کشیک‌ها خسته می‌شویم که بعدش نمی‌توانیم سرپا بمانیم از طرفی افزایش تعداد بیماران باعث شده تعداد کشیک‌های ما افزایش پیدا کند و من به عنوان رزیدنت سال سوم ۱۰ کشیک در ماه داشته باشم در صورتیکه این حجم از کار استاندارد نیست و ما با این شرایط، نمی‌توانیم بر روی درس خواندن تمرکز کنیم.

او با اشاره به تعداد ورودی پایین رزیدنت‌ها در سال گذشته، اظهار می‌کند: دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۹ فقط پنج ورودی رزیدنت عفونی داشت که سه نفر از این تعداد به علت شرایط موجود، انصراف دادند و همین مسئله باعث افزایش فشار کاری ما شد.

زهرا در پایان خاطرنشان می‌کند: توان جسمی ما تحلیل رفته و شرایط روحی مناسبی نداریم از نظر مالی هم کمکی به ما نکردند، حق کرونا دریافت نکردیم و کارانه را هم به موقع پرداخت نمی‌کنند، در حال حاضر واقعاً از نظر روحی و جسمی خسته هستیم و توانایی شرکت در آزمون را نداریم.

امین» رزیدنت و فعال صنفی پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پیشنهاد پزشکان جوان برای راه حلی برای جایگزینی آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاری در سال ۱۴۰۰، می‌گوید: ارزشیابی رزیدنت‌ها شامل دو بخش متشکل از معرفی به ارتقا یعنی فعالیت‌هایی در طول سال انجام دادیم و آزمون ارتقا و گواهینامه آزمون دستیاری است که برای رزیدنت‌های سال چهارم ۵۰ درصد از کل نمره مختص فعالیت‌های سالانه و ۵۰ درصد برای آزمون و برای مابقی رزیدنت‌ها ۷۰ درصد نمره مختص فعالیت‌ها و آزمون‌های سالانه و ۳۰ درصد برای آزمون‌ نهایی ارتقا است.

او با بیان اینکه هر رزیدنت باید بتواند ۵۰ درصد از نمره در هر بخش را کسب کند، ادامه می‌دهد: معرفی به ارتقا بر اساس آیتم‌هایی مانند؛ چندین آزمون کتبی در طول سال، نمره اخلاق، عملکرد سالانه، برخورد با بیمار و مهارت حرفه‌ای است که هرکدام نمره خاص خود را دارد و دستیاری به ارتقا معرفی‌ می‌شود که در هر آیتم، حداقل نمره‌ای که برای قبولی تعیین شده را کسب کرده باشد.

این رزیدنت با اشاره اینکه آزمون ارتقا و گواهینامه آزمون دستیاری فقط ۳۰ درصد نمره کل و برای رزیدنت‌های سال چهارم ۵۰ درصد نمره را شامل می‌شود، توضیح می‌دهد: شرایط امسال نسبت به سال گذشته که آزمون با تصمیم وزارت لغو شد، بهتر نشده و درخواست‌ رزیدنت‌ها این است که آزمون امسال را برگزار نکنند و نمره‌ای که از آیتم‌های قبلی به‌دست آوردیم به عنوان نمره نهایی و قبولی قطعی امسال در نظر بگیرند.

منبع : خبرگزاری ايسنا