تبعید زبان انگلیسی به آن سوی دیوار چین

ایران آنلاین , 13 آبان 1398 ساعت 20:06

امروز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با ابعاد طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی مخالفت کرد و به مسئولان آموزشی کشور پیشنهاد داد تا شرایط تدریس زبان چینی را در مدارس فراهم کنند.


به گزارش ایران خبر،   به گزاش «ایران»، چندی پیش  ۵۷ نماینده مجلس طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیأت‌ رئیسه مجلس ارائه  و  اعلام کردند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کارودانش و فنی ‌و حرفه‌ای را انتخاب کردند، به‌نظر می‌رسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. علاوه بر این نمایندگان در بندی از این طرح آورده‌اند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزش‌های زبان‌های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند. همچنین در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ‌عنوان امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد و ارائه آموزش در همه زبان‌های مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش‌آموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری اقدام کند. حالا امروز از یک سو  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رد طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی در کمیسیون متبوعش با اکثریت آرا خبر می‌دهد و در سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس  هم  در اقدامی کارشناسی گزارش داده است که نتیجه این طرح رشد بی‌رویه مؤسسات آموزش‌های زبان خارجی، کاهش عدالت آموزشی از حیث عدم امکان دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و همچنین امکان ایجاد چالش‌های امنیتی از حیث ورود کنسرسیوم‌های خارجی به نظام آموزشی کشور خواهد بود. مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع بندی گزارش خود تأکید کرده که لازم است آموزش زبان خارجی بخصوص تنوع در این آموزش در مدارس وجود داشته باشد، ولی نه بدان معنا که آموزش به آموزشگاه‌های آزاد خارج از مدارس واگذار شود.در این گزارش همچنین عنوان شده است اگر عملکرد مدارس در آموزش زبان انگلیسی ضعیف است، نباید براساس این طرح، صورت مسأله پاک شود و این آموزش‌ها به مؤسسات آزاد سپرده شود، بلکه باید با کمترین آسیب در پی یافتن راه حل ایجاد تنوع در آموزش زبان‌های خارجی بود، زیرا این ضعف در سایر دروس از جمله خواندن، نوشتن، عربی، ریاضی، هنر، ورزش، دروس فنی و مهارتی و... نیز وجود دارد و نمی‌توان به بهانه ضعف عملکرد مدارس، این دروس را برونسپاری کرد.

همچنین در این گزارش اشاره شده با وجودی که تقویت آموزش زبان خارجی یکی از اهداف طرح است، اما این هدف با این طرح محقق نمی‌شود؛ لذا پیشنهاد می‌شود  با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص آموزش زبان کشور‌های پیشرفته شرقی از یک سو و افزایش تعاملات تجاری ایران با کشور چین شورای عالی آموزش و پرورش امکان آموزش زبان چینی در مدارس را در کنار دیگر زبان‌های پنج‌گانه غیر انگلیسی تصویب کند. 


کد مطلب: 141391

آدرس مطلب: https://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/141391/تبعید-زبان-انگلیسی-سوی-دیوار-چین

ایران خبر
  https://www.irankhabar.ir