وی در رابطه با پنج گروه اصلی غذایی، افزود: پنج گروه اصلی غذایی عبارتند از گروه نان و غلات مانند نان، برنج و مواد غذایی نشاستهای و تامینکننده بخش مهمی از انرژی مورد نیاز کودکان در مدرسه بوده و تامینکننده ویتامینها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز است. گروه میوهجات و سبزیجات نیز در عین حال که تامینکننده فیبر بدن بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامینها و مواد معدنی است. گروه چربیها، (روغنهای مایع مانند روغن زیتون) نیز در حد کم تامینکننده انرژی و اسیدهای چرب ضروری بدن هستند.
افشار در رابطه با سایر پنج گروه اصلی غذایی، تصریح کرد: گروه گوشت شامل گوشت قرمز، مرغ، ماکیان، تخممرغ، کره بادامزمینی و حبوبات بوده که تامینکننده پروتئین مورد نیاز بدن برای رشد کودکان است. گروه لبنیات، شیر و ماست هم منبع انرژی و پروتئین بوده و هم منبع کلسیم بوده که در رشد و استحکام استخوانها نقش بسیار مهمی ایفا میکند، بهطوری که توصیه میشود روزانه حداقل دو لیوان شیر و ماست پاستوریزه در روز مصرف شود.
عضو انجمن تغذیه ایران در رابطه با کمبود مواد غذایی در کودکان، ادامه داد: در صورتی که از همه گروههای غذایی در برنامه غذایی کودک استفاده نشود کمبودهای غذایی پیش آمده و مصرف نکردن کافی مواد مغذی منجر به تاخیر در رشد، کوتاهی، کاهش بهره هوشی، عدم یادگیری و عدم تمرکز کودکان میشود. همچنین تغذیه مناسب در این دوران میتواند به پیشگیری از بیماریهای مزمن غیرواگیردار دوران بزرگسالی، از جمله بیماریهای قلبی عروقی، بدخیمیها و استئوپروز منجر شود.
وی در رابطه با اصل دوم تغذیه سالم، افزود: اصل دوم تعادل، مصرف مقادیری از مواد غذایی که تامینکننده نیازهای بدن (تامین کالری و مواد مغذی) است، به طوری که کودکان نه بیشتر از نیاز بدن خود بخورند که مبتلا به اضافه وزن و چاقی و عوراض ناشی از آن شوند و نه کمتر از نیازشان بخورند که دچار عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی شوند، لذا لازم است در برنامه غذایی کودکان سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و میانوعده صبح (در زنگهای تفریح لحاظ شود) میانوعده بعد از ظهر و وعده آخر شب گنجانده شود.
این مسئول در رابطه با رعایت دو اصل تغذیه سالم در کودکان نیز تصریح کرد: رعایت این دو اصل باعث میشود کودکان مواد مغذی مورد نیز برای رشد را دریافت کنند. به طور مثال اگر کودکان گروه گوشت، لبنیات و سبزیجات را مصرف نکنند دچار کمخونی (فقر آهن) شده و کمخونی باعث کاهش قدرت یادگیری، افزایش امکان ابتلا به بیماریهای عفونی، احساس خستگی زودرس، ضعف جسمی به هنگام فعالیت، تغییرات رفتاری مانند بیحوصلگی و بیتفاوتی شده و سلامت کودک را به خطر میاندازد.
افشار در رابطه با نقش مهم صبحانه در تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن کودکان در طول روز، بیان کرد: نکات مهمی که والدین در هنگام تحصیل کودک خود در مدرسه باید به آن توجه کنند، برنامهریزی برای صبحانه کودکان بوده و دانشآموزانی که صبحانه نمیخورند، کمدقت، خسته و بیحوصله بوده و کمبود انرژی، ویتامینها و املاح معدنی را با خوردن وعدههای غذایی دیگر نمیتوانند جبران کنند. در واقع مصرف صبحانه باعث کنترل قند خون در طول ساعات مدرسه و بالا رفتن قدرت یادگیری کودکان شده و والدین از تهیه صبحانه برای کودکان خود نباید غافل شوند.
عضو انجمن تغذیه ایران با اشاره به استفاده از تغذیه سالم در مدرسه، اظهار کرد: برای زنگ تفریح و میانوعده در مدرسه نیز والدین باید برنامهریزی صحیحی برای کودکان داشته باشند و از مواد غذایی سالم مانند نان و پنیر و گردو، میوهها، آجیل و مغزها، شیرهای پاستوریزه پاکتی، کشمش، توت، خشکبار و برگهها، ساندویجهای خانگی گزینههای خوبی برای زنگهای تفریح بوده و کودکان میتوانند استفاده کنند.
وی ادامه داد: توصیه میشود کودکان از خوردن تنقلات پرانرژی و بیخاصیت مانند چیپس، پفک و ساندویجهای تهیه شده از سوسیس و کالباس، شکلات، شیرینی، نوشابههای گازدار، آلوچه، یخمک، اسنک و غذاهایی که در شرایط بهداشتی نامطلوب تهیه شده است، پرهیز کرده و همینطور برای پرهیز ار خرید تنقلات از دستفروشها و مکانهایی که دارای شرایط غیربهداشتی هستند و امکان انتقال بیماری به کودکان را دارد، آگاه کنند. قابل توجه است خوردن زیاد تنقلات شیرین مانند بستنی، نوشابه، شکلات، بیسکوئیت منجر به چاقی، دیابت و پوسیدگی دندان میشود.
این مسئول در رابطه با پرهیز از مصرف خودسرانه مکملهای ویتامینی، خاطرنشان کرد: توصیه میشود از مصرف خودسرانه مکملهای ویتامینی و بدون مشورت با مشاور تغدیه پرهیز شود؛ چراکه دریافت اضافی ویتامینها بسیار خطرناک بوده و گاهی منجر به بیماریهای خطرناکی مانند سرطان میشود و بهترین کار برای اطمینان از لزوم استفاده از مکملها، مراجعه به پزشک و مشاور تغدیه است.