کد مطلب: 139299
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۳
در شرایط کنونی راهکار دیگری جزء پرداخت تسهیلات به خودروسازان وجود ندارد اینکه تصور شود که سیستم تولید خودروساز به طور خودکار می تواند به ظرفیت اسمی تعریف شده باز گردد یا اینکه مشکلات نقدینگی صنعت خودرو به صورت خودکار حل می شود با توجه به زیان هنگفتی که وجود دارد طبعا غیر ممکن است.
 
به گزارش ایران خبر، یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گویی با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایطی که موضوع تحریم صنعت خودرو و مشکلات آن هر روز آثاری بر جریان تولید خودروسازان دارد ، تامین  قطعات به خصوص قطعاتی که تکنولوژی بالایی دارند به سادگی امکان پذیر نیست چرا که تمام این موارد  به سرمایه گذاری و نقدینگی بیشتری برای تولید این سیستم ها نیاز دارد از این رو دولت و بانک ها باید به نحوی حمایت های لازم را در این زمینه از خودروسازان داشته باشند تا بخشی از این مشکلات  را حل نمایند.
شهرام آزادی تصریح کرد : با وجود زیانی که وجود دارد به طور قطع  راهکار دیگری وجود ندارد بنابراین اینکه تصور شود بدون حمایت مالی ، خودروسازان می توانند به سود سرشاری برسند و تیراژ تولیدشان را افزایش دهند ، دور از ذهن است.
وی تاکید کرد : در شرایط کنونی راهکار دیگری جزء پرداخت تسهیلات به خودروسازان وجود ندارد اینکه تصور شود که سیستم  تولید خودروساز به طور خودکار می تواند به ظرفیت اسمی تعریف شده باز گردد یا اینکه مشکلات نقدینگی  صنعت خودرو به صورت خودکار حل می شود با  زیان هنگفتی که وجود دارد طبعا غیر ممکن است.
وی با اشاره روند پرداخت بخشی از تسهیلات مصوب به خودروسازان گفت : در سال گذشته و در جریان  پرداخت تسهیلات به  صنعت خودرو ،صرفا بخش کوچکی از آن به قطعه سازان پرداخت شد که با توجه بدهی خودروسازان به قطعه سازان ، تزریق این تسهیلات به تامین کنندگان و قطعه سازان بود هر چند تفاوتی در پرداخت این تسهیلات به هر کدام از این بخش ها وجود ندارد و مهم پرداخت تسهیلات است که باید به صنعت خودرو تزریق شود.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در ادامه با اشاره به طرح  فروش اموال مازاد خودروسازان برای تامین نقدینگی افزود : فروش اموال مازاد و بخشی از سرمایه هایی که که مستقیما به تولید مربوط می شود به نظر راهکار مناسبی نیست اما بخشی از سرمایه هایی که مربوط به چرخه فروش نیست و جزء اموال مازاد و غیر مولد محسوب می شود چنانچه قابلیت فروش نیز وجود داشته باشد پیدا کردن سرمایه گذاری که این اموال را خریداری کند در کوتاه مدت ممکن نخواهد بود مگر اینکه با قیمت پایین عرضه شود که به طور قطع به زیان خودروسازان خواهد بود.
آزادی بیان کرد : امروز راهکار مناسب تر کمک دولت در قالب پرداخت تسهیلات به خودروسازان است و البته خودروسازان باید همزمان به فکر سبک سازی و تامین منابع مالی  از این طریق فروش اموال مازاد هم باشند هر چند راهکار بلند مدت تری است.
وی در ادامه  به جریان زیان دهی خودروسازان اشاره کرد و اظهار داشت : زیانی که در سالهای اخیر به خودروسازان وارد شد ناشی از محل تعیین دستوری قیمت خودرو و تحریم ها بود این در حالی است که تعیین  دستوری قیمت خودرو بزرگ ترین اشتباه بود زیرا اگر زمانی خودروسازان محصولاتشان را با سود مناسبی به فروش می رسانند و سرمایه گذاری برای محصولات جدید و افزایش تولید انجام می گرفت این میزان زیان انباشته در این صنعت وجود ندارد .
وی در پایان با اشاره به نقش تحریم ها به عنوان عاملی موثر در زیان هنگفت خودروسازان خاطر نشان کرد : البته جدای از تحریم ها ، مسائل داخلی هم در این زمینه تاثیر گذار بود اما دو عامل اصلی قیمت گذاری دستوری و تحریم ها بود بنابراین نباید در شرایطی که خودروسازان به لحاظ مالی در مضیقه هستند آنها را  تنها گذاشت چرا که عوامل بیرونی منجر به این شرایط برای خودروسازان شده است.