بر اساس نتایج بررسیهای مهر ماه ۱۳۹۷، ۶۲.۵ درصد از کاربران اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیامرسان استفاده میکردند. این در حالی است که در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز ۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر نیز از تلگرام استفاده میکردند و حالا با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان همچنان از تلگرام استفاده میکنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است. همچنین نتایج نظر سنجی ها به استفاده برابر کاربران زن و مرد از تلگرام اشاره دارد.
علاوه بر این بررسی ها نشان می دهد بعد از فیلتر شدن تلگرام میزان استفاده از پیام رسان واتس اپ افزایش پیدا کرده که درهمین راستا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران – ایسپا – اعلام می کند: کابران این شبکه پیام رسان در تیمه فرودین ماه جاری و پیش از فیلتر شدن تلگرام، ۱۲ درصد بوده که این میزان در خرداد و مهر ماه به ترتیب به ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد رسیده است، همچنین استفاده از اینستاگرام نیز بعد از فیلتر شدن تلگرام رشد صعودی داشته و از ۱۷.۷ درصد در فروردین ماه سال جاری به ۳۲.۲ درصد در خردادماه رسیده که این عدد نیز طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر به طور تقریبی ثابت مانده است.
این آمار و ارقام در حالی اعلام شد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهر ماه کاهش پیدا است؛ پیامرسان "سروش" که در فروردین ماه و پیش از فیلتر تلگرام، حدود ۲ درصد عضو داشت در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به ۱۳.۵ رسید اما در مهرماه سال جاری سیر نزولی داشته و به ۴.۳ درصد رسیده است. ضمن اینکه "ایتا" از ۲.۹ درصد به ۰.۹ درصد، "آیگپ" و "بله" هرکدام از ۲.۵ و ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد، "گپ" از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد، "بیسفون" و "ساینا" نیز از ۰.۶ درصد هرکدام به ۰.۱ درصد رسیده اند.
۳۶.۳ درصد پاسخگویان هم گفته اند در حال حاضر از هیچ شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند که به این ترتیب در حال حاضر ۶۳.۷ درصد از افراد حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی مجازی هستند.
روابط عمومی ایسپا اعلام کرده است طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسشگری از ۱۲۸۱نفر از افراد بالای ۱۸ سال کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکههای اجتماعی اختصاص داشته است.
/ ایسنا