کد مطلب: 111637
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۱
صدا و سیما در مخالفت با شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی چیزی کم نگذاشته است
 

ایران خبر / صدا و سیما در مخالفت با شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی چیزی کم نگذاشته است. تا آنجا که حتی در گزارش‌های مردمی خود هم سخنان مصاحبه شوندگان را تقطیع کرد تا از این میان صدای حمایت و موافقت با محدودیت‌های جدید بیرون بیاید. فاش شدن این اقدام هم البته مثل همیشه تأثیری در مسیری که صدا و سیما پیش گرفته بود، نداشت. حالا بعد از چند هفته دو خبر همزمان منتشر شده است؛ یکی مصوبه کمیسیون فرهنگی برای ایجاد انحصار در صدور مجوز برای تولید و پخش آثار رادیویی و تلویزیونی در داخل و خارج و از جمله در بستر فضای مجازی برای صدا و سیما است و دیگری هم افشای ناگفته‌هایی از شیوه اجرای این انحصار توسط وزیر ارتباطات. آذری جهرمی در گفت‌وگویی از تلاش جام‌جم برای گرفتن انحصار در حوزه صوت و تصویر خبر داده و گفته که حتی صدا و سیمایی‌ها پنج پیمانکار را هم برای این کار مشخص کرده‌اند. اما با چه شرایطی؟ گویا صدا و سیما از این پیمانکاران خواسته تا جدا از ضمانتنامه‌ها و تعهداتی به سازمان، 50 درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند و شرکت هایی که فاقد مجوز این سازمان باشند با حکم مرجع قضایی تعطیل خواهند شد.

انحصار صدا و سیما اصلاً چیز جدیدی نیست. سال‌هاست که خیلی‌ها از این انحصار نالیده‌اند و به آن معترض شده‌اند.
صدا و سیما و موافقانش وضعیت فعلی را این گونه توجیه می‌کنند که این انحصار با هدف کنترل بر تهیه و نشر برنامه‌ها در چارچوب «ارزش»هایی است که این سازمان به آن معتقد است.
مصوبه روز یکشنبه کمیسیون فرهنگی مجلس وقتی در کنار اظهارات وزیر ارتباطات قرار می‌گیرد تا حدود زیادی «دم خروس» این توجیه برای انحصار در صدا و سیما را آشکار می‌کند. خصوصاً جایی که بحث دادن 50 درصد از کل درآمدهای پیمانکاران منتخب جام‌جم در حوزه تولید صوت و تصویر به این مجموعه پیش می‌آید. اگر واقعاً هدف از ایجاد این دست انحصارها صرفاً هدایت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تولیدات است، چنین تبصره‌های اقتصادی چه معنایی می‌دهد؟ آیا این شائبه ایجاد نمی‌شود که از قضا تمام آن انحصار و هدایت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با هدف دستیابی به همین منافع اقتصادی انجام می‌شود؟ ضمن اینکه اکنون با مطرح شدن مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس می‌توان این گمانه را هم پیش کشید که حمله هفته‌های اخیر صدا و سیما به فضای مجازی نه از بهر دلنگرانی برای آسیب‌های ناشی از آنها بلکه با قصد صاف کردن جاده پیش روی خود برای دستیابی به انحصار جدیدی بوده که اکنون رو شده است. با این حساب ای‌کاش مجموعه‌ای که خودش می‌گوید می‌خواهد پاسدار فرهنگ و ارزش‌های جامعه و نیرویی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باشد، قبل از هر چیز مقداری سطح صداقت را در اقدامات و رفتارهای خود بالا می‌برد، بعد به فکر دفاع از فرهنگ جامعه می‌افتاد./ روزنامه ایران

منبع : ایران آنلاین