کد مطلب: 106742
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۵
یک مقام قضایی گفت: «کمتر از یک ماه قبل، تمامی آسیبهای موجود در ناوگان هواپیمایی کشوری به صورت کتبی به ریاست سازمان هواپیمایی ابلاغ و در پایان مکاتبه تأکید شده بود چنانچه مشکلات موجود هرچه سریعتربرطرف نشوند شاهد سقوط هواپیماها و موارد مشابه خواهیم بود که شخص ریاست سازمان هوایی کشوری مسئولیت آن را برعهده خواهد داشت.»
به گزارش ایران خبر، یکی از کارشناسهای هوایی نیز در گفتوگو با خبرنگارحوادث «ایران» درباره حادثه سقوط هواپیمای ATR که صبح یکشنبه در کوههای دنا سقوط کرد، گفت: هواپیمای مذکوریک جت محلی است که درمسیرهای کوهستانی و در شرایط HIGH & HOT (گرم و مرتفع) استفاده نمیشود. ازسوی دیگرباید توجه داشت زمانی که هواپیما وتجهیزات مربوطهاش خریداری میشود بیتردید هنگام انتخاب و خرید باید توجهات لازم تخصصی را داشت که آیا این وسایل با شرایط جوی ایران سازگار است یا خیر. غالباً از هواپیمای ATR یا سایر جتهای ملخ دار در مناطق کوهستانی استفاده نمیشود و این هواپیماها معمولاً در سطح دریاها، جزایر و در مناطقی که گرم نیستند پرواز میکنند. به همین دلیل استفاده از این هواپیماها در شرایط گرم و مرتفع یا اقلیم عمومی ایران اقبال مساعدی نداشته است و زمانی که مسافران با دیدن هواپیما متوجه میشوند که میبایست سوار چنین هواپیمایی شوند، ناراحت شده و از پرواز استقبال نمیکنند.
این کارشناس گفت: از سویی موضوعی که در این میان مطرح میباشد این است که هواپیماها دارای سیستم EGWS & TCAS هستند. این سیستمها امواج را به دو صورت منتشر میکنند تا در صورت وجود موانع آن را شناسایی و هشدارلازم را ارائه دهند. اما چرا این سیستمها ازوجود کوه که مانعی در سر راه بوده خبرندادهاند، نامشخص است. متأسفانه هم در این سانحه و هم در سانحه شامگاه جمعه فرورگاه مشهد و سایر سوانح هوایی که منجر به سقوط یا سانحه میشود ردپای عدم نظارتهای کافی دیده میشود.
این کارشناس صنعت هوایی ادامه داد: هواپیمای سانحه دیده با عمری 20 ساله توسط شرکت هواپیمایی آسمان مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. این هواپیما 5 بهمن امسال و چند هفته قبل از این حادثه نیز با نقص فنی مواجه شده بود که پس از خودداری از پرواز و تعمیرات صورت گرفته به گردونه بهرهبرداری تحمیل شد که سانحه صبح یکشنبه 29 بهمن نیزنتیجهاش بود.
هواپیمایی مخصوص مناطق بیارتفاع
کارشناس دیگری نیز در این خصوص اظهارداشت: سالهاست که سابقه پرواز دارم و طبق سابقه و تجربیاتم و به صورت علمی میگویم که این هواپیما مجاز به پرواز نبوده است. این هواپیما مناسب حاشیه خلیج فارس یا حاشیه دریای خزر بوده درحالی که فرودگاه یاسوج 6 هزار پا ارتفاع دارد. درست است که این هواپیما مناسب مناطق گرم نیست اما از آنجا که ساعت پروازهای خلیج فارس، مانند پروازهای کیش معمولاً صبح یا آخر وقت است،این هواپیما باتوجه به شرایط آب و هوایی ایران برای پرواز در ایران ساخته نشده است.