کد مطلب: 106298
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۸
اعلام خبر یکباره حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم بسیاری از خانواده‌ها را دچار سرگردانی کرده است.
 

به گزارش ایران خبر، هفته گذشته بود که وزیر آموزش‌وپرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر از "نهادینه کردن اضطراب در روح دانش‌آموزان و حذف آزمون‌های بی‌ثمر در دوره ابتدایی خبر داد." و پس از آن او با حضور در یک برنامه تلویزیونی از حذف آزمون و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی خبر داد همچنین با مصوبه جدید شورای عالی آموزش‌وپرورش آزمون ورودی  مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و تا سه سال آینده نیز این مدارس در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش درباره  این تصمیم جدید می‌گوید:

" ناخواسته بدون اینکه بخواهیم دزدی را وارد نظام آموزشی کرده‌ایم که کودکی آنها را دزدیده است و آنها دیگر فرصت نمی‌کنند با دوستان و خانواده به طبیعت بروند، کتاب داستان مورد علاقه خود را مطالعه کنند، در محافل خانوادگی شرکت کرده و لذت ببرند. در آموزش‌وپرورش به شدت نتیجه‌گرا شده‌ایم و به فرآیند آموزش و یادگیری توجه نداریم، اینکه این کودک از چه مسیری به این نتیجه رسیده مهم نیست و فقط نتیجه برای ما مهم است. آموزش‌وپرورش دراینباره گام اول را برداشت و حاکمیت آزمون در دوره ابتدایی را پایان دادیم، اجازه بدهیم بچه‌ها در مدرسه و خانواده زندگی کنند از زیبایی اطراف لذت ببرند و شادی کنند و بتوانند تجربه خوبی را از دوران کودکی و نوجوانی داشته باشند."

فضای آموزشی کشور در روزهای اخیر تحت تاثیر تصمیم جدید وزارت آموزش‌وپرورش شاهد نظرات مختلف کارشناسان درباره محاسن و معایب این تصمیم بود. از مجموع نگرانی‌های مطرح شده در بحث حذف مدارس سمپاد علاوه بر گسیل یافتن دانش‌آموزان تیزهوش به سمت مدارس غیردولتی، می‌توان به بحث اعلام دیرهنگام این مصوبه اشاره کرد. مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش که در یکی از بندهای خود به حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم اشاره می‌کند،‌ با اعلام دیرهنگام باعث ایجاد مشکلاتی برای خانواده‌ها شده است.

خانواده‌هایی که قرار بود فرزندانشان در آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد شرکت کنند نسبت به تاخیر در اعلام این مصوبه معترض و معتقدند این مسئله باعث به هم‌خوردن تمام برنامه‌ریزی‌ها آنها شده و تلاش فرزندانشان هدر رفته است.

* ابهام در جزییات و نحوه اجرای طرح شهاب

آقای حسینی که فرزندش امسال در پایه ششم تحصیل می‌کند و برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد در حال مطالعه بود، می‌گوید" بحث قبول شدن یا قبول نشدن فرزندم در مدارس سمپاد چندان مهم نیست هم‌اکنون مسئله مهم ضربه به سرمایه اجتماعی و اعتماد اوست و اینکه این تفکر در او نهادینه خواهد شد که بعدها نیز ممکن است با تصمیمات یک‌شبه مسئولان از انجام کاری بازبماند. دخترم سه سال است که برای قبولی در آزمون مدارس سمپاد مطالعه می‌کرد و امسال نیز میزان مطالعه خود را افزایش داده بود. چرا باید در سیستمی باشیم که هر موضوعی را به بحران تبدیل می‌کند ای کاش مسئولان تصمیم خود را زودتر و حداقل ابتدای سال تحصیلی جدید اعلام می‌کردند.

از سوی دیگر می‌گویند، طرح شهاب قرار است اجرا شود اما واقعا این طرح چیست و چگونه یک معلم در کلاس‌های شلوغ مدارس دولتی می‌خواهد استعدادهای مختلف دانش آموزان را شناسایی کند اگر چند دانش‌آموز در یک زمینه دارای استعداد باشند کدام یک انتخاب می‌شوند؛ به نظر می‌رسد طرح شهاب ابهامات زیادی دارد که باید روشن شود.بالاخره باید از استعداد درسی دانش‌آموزان حمایت شود و شناسایی استعدادهای آنها در سایر موارد مانند هنری یا ورزشی نیزمدنظر باشد نمی‌توان به خاطر این مسائل بر روی تیزهوشی دانش‌آموزان خط کشید باید توجه داشت که دانش‌آموزان دارای ضرایب‌ هوشی مختلف هستند آیا آنهایی که ضریب آی کیو بالاتری دارند می‌توانند کنار دانش‌آموزانی که ضریب آی کیو آنها متوسط است قرار بگیرند، آیا برای یکدیگر خسته کننده نیستند، قطعا دانش‌آموزان تیزهوش در مدارس عادی ضربه می‌بینند و خانواده‌ها ناگزیرند به سمت مدارس شاهد یا غیردولتی بروند.

* تصمیم دیرهنگام برای اعلام خبر حذف آزمون مدارس سمپاد

خانم صادق‌زاده که فرزندش در پایه ششم است و برای آزمون مدارس تیزهوشان در حال مطالعه بود، عنوان می‌کند" دخترم از سه سال قبل به فکر ورود به مدارس تیزهوشان بود و پایه سوم را نیز جهشی خواند و برای پایه پنجم معلمش تاکید کرد بگذاریم جهشی بخواند اما مخالفت کردیم. امسال از تابستان برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد آماده شده بود اما ناگهان وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم حذف شد با این خبر تمام تلاش‌های دخترم بی‌نتیجه ماند و حالا دائم به من و پدرش می‌گوید اگر می‌گذاشتید من جهشی می‌خواندم الان گرفتار این مصوبه نبودم.

دخترم هم‌اکنون در مدرسه دولتی درس می‌خواند اما معلمش از پاسخگویی به برخی سوالات او باز می‌ماند آیا مدارس دولتی با وضعیت فعلی برای دانش‌آموزی که آی کیو او ۱۴۰ است، مناسب هستند. هزینه‌های مدارس غیردولتی برند که هم بسیار بالاست بنابراین مجبورم فرزندم را در مدرسه شاهد ثبت‌نام کنم و اگر نتوانستم او را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کنم فقط نگرانم که مدارس دولتی پاسخگوی سطح استعداد او نباشند."

پدر دیگری که فرزند او نیز در حال آماده شدن برای ورود به پایه هفتم مدارس سمپاد بود، می‌گوید" کاستن از استرس دانش‌آموزان کار خیلی خوبی است اما روشی که در پیش گرفته‌اند، مناسب نیست، اگر تصمیم به حذف آزمون بود باید خانواده‌ها و دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی در جریان قرار می‌گرفتند. از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای طرح شهاب سخن می‌گویند، اما این طرح برای معلمان و خانواده‌ها ابهامات بسیاری دارد و این طرح در ابتدای راه قرار دارد."

* ضربه به مدارس سمپاد با طرح‌های آموزش‌وپرورش در دوره‌های قبل

خانم ضیاءالملکی که خود از فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد است، می‌گوید"در سال‌های گذشته، سازمان استعدادهای درخشان را با باشگاه دانش پژوهان جوان اقدام و به مرکز تقلیل دادند. در گذشته که سازمان استعدادهای درخشان وجود داشت شاهد هیئت امنای فراوزارتی بودیم که علاوه بر وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم نیز در آن عضویت داشت و هیئت امنا، استانداردهاس مدارس تیزهوشان و نحوه توسعه آن را تصویب می‌کرد اما با تبدیل سازمان به مرکز و حذف هیئت امنا شاهد توسعه بی‌رویه مدارس سمپاد بودیم. پس توسعه بی‌رویه مدارس سمپاد ناشی از تصمیمات خود مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش در دوره‌های گذشته است مگر جایی خارج از آموزش‌وپرورش مدارس سمپاد را توسعه داده که قبلا راضی بودند و الان شکایت دارند.

معاونت اداری و مالی سمپاد نیز از بین رفته و این مسئله باعث شده است در سیستم بگفای آموزش‌وپرورش ردیف ویژه معلمان استعدادهای درخشان وجود نداشته باشد و مدارس از برگزاری دوره‌های روانشناختی و آموزشی برای معلمان سمپاد بازمی‌مانند، وقتی معلمی به مدارس سمپاد می‌رود که متناسب با نیاز دانش آموزان نیست هدف خلاقیت پروری و حمایت روانی از دانش‌آموزان تیزهوش گم می‌شود و مدیران مدارس ناگزیرند معلم آموزشگاهی به مدارس بیاورند که در این فضا پرورش خلاقیت جای خود را به رقابت می‌دهد.حالا هم به جای اصلاح اشتباه گذشته صورت مسئله را به کلی پاک کردند و آیا آموزش‌وپرورش نیروی مورد نیاز را برای حضور دانش‌آموزان تیزهوش در مدارس دولتی تربیت کرده است.

* تجربه پراسترس یکی از دانش‌آموزان مدارس سمپاد

البته تجربه برخی دانش‌آموزان مدارس سمپاد نیز از حال و هوای این مدارس جالب است، یکی از دانش‌آموزان مدارس سمپاد از استرس زیاد دانش آموزان می‌گوید و معتقد است "در این مدارس استرس وارده شده به دانش آموزان بیش از حد تصور است بطوریکه برخی شب‌ها دانش آموز باید تا ساعت ۱یا۲ شب بیدار بماند و تکلیف حل کند تا فردا مورد سرزنش معلمین قرار نگیرد."

 هر چند که موافقان این طرح با استقبال از آن معتقدند با حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم بازار کتاب‌های کمک آموزشی و موسسات کنکور برچیده می‌شود که با اجرای آن اتفاقات خوبی در مدارس کشور رخ خواهد داد و مهمترین آنها کاهش اضطراب و استرس دانش‌آموزان است اما باید به این سوال پاسخ داده شود که بر نحوه اجرای این مصوبه چگونه نظارت خواهد شد تا با اصرار خانواده‌ها و تجویز معلمان در مدارس دولتی و غیردولتی بار دیگر شاهد سنگینی کیف دانش‌آموزان دبستانی با کتاب‌های کمک آموزشی مختلف نباشیم؟ همچنین آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم نسبت به عوامل دیگر همچون محتوای آموزشی، روش تدریس معلمان، تنبیه‌های بدنی و فضای فیزیکی مدارس سهم بیشتری در ایجاد اضطراب و عدم نشاط دانش آموزان دارد؟

به نظر می‌رسد برای روشن شدن ابعاد مختلف این طرح و متقاعد کردن افکار عمومی جامعه تکیه صرف بر حذف استرس از دبستان‌های کشور کافی نباشد و باید جنبه‌های دیگر این طرح و مصوبه جدید شورای عالی آموزش‌وپرورش تشریح شود به ویژه جزییات طرح شهاب،  کشف استعدادهای مختلف دانش‌آموزان، نحوه اجرای آن و ضرورت نخبه پروری به جای نخبه‌گزینی در مدارس کشور تا بخشی از ابهامات موجود برای خانواده‌ها رفع شود.

منبع : تسنیم